Kolla om läkage i motorn leak down test

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
7
38
Ursviken/skellefteå
Hej!
Tänkte kolla gamla polarisen om motorläkage, och tänkte göra en leak down test.

Om jag kollar på youtube, kör de flesta in luften genom insugningsgummit, och kollar även trycket därifrån.
Kan inte reedsen störa mätaren att visa tryckfallet, om man har ett sådant?

Eller funkar detta?

Tänkte sätta en gummislang med nippel från ett bildäck över y-pipan.
Trycka ner ena kolven i det nedersta läget.
Sedan pumpa in luft 0,5 bar (8 psi) (från Y-pipan)
Sedan lyssna och spraya på såpvatten.
Om jag märker att reedsen har ett läkage, så plomberar jag insugsgummit.
Sedan gör jag likadant med andra kolven i det nedersta läget.

Sedan läste jag att tryckfallet får vara 1 psi per timma.

Låter detta rimligt, eller hur brukar ni göra?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.629
797
113
Kramfors
De går inte kolla leakdown på en tvåtaktare och vart skulle du få rätt värden ifrån om du nu skulle kolla det med kolv strax ovan utblås? Med kolv i botten blåser du bara luft från utblås till insug kolven får inget tryck över sig. Man testar hur slut kolvringar är genom kompmätning med vanlig kompmätare ner i tändstiftshål och drar några drag med full gas. Även där finns inga riktklinjer på vilket tryck de ska va man kollar bara att de är rel jämt mellan cylindrarna. Om du bara får 6 bars tryck när du drar så kan kolvringar va slut eller fel på mätaren men från 8 bar uppåt kan de va ok tätning. Du kan även ta loss cylindrar och mäta kolvringsgapen och är de över 1mm bör man byta ringar och ev kolvar.Du kan såklart mäta kolvarna också samt cylindrar för att lista ut om du måste byta kolvar.
 
Last edited:

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
7
38
Ursviken/skellefteå
Jag såg Bl a denna video
För att undersöka b la vevaxeltätningen.
I den videon pratar läraren om tryckfall på 1 psi per timma är ok, och att 8 psi är starttrycket man använder.

Jag tycker det låter logiskt att trycksätta insug och utblås, och då få en läkage koll.
Men vad vet jag 😅
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Nej leak down går som sagt inte att göra på en 2-t, iom att man på det viset kollar ringar, ventiler etc på en 4-t, vilket man inte får ut något vettigt av på en 2-t.
Men däremot för att testa vevtätningar kan jag köpa, sätt lite lätt tryck och kolla med läckspray? Men det säger ju fortfarande inte ifall den suger in luft genom dessa p-boxar då man isåfall ska sätta vakuum i vevhuset för att kunna se det.
Genomförbart eller inte tro?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.629
797
113
Kramfors
Jaha du menar trycktest av packboxar..... De är ju ett jäkla jobb . Jag har aldrig under hela mitt liv sett någon som gjort en sådan test. De längsta folk och jag sträcker sig till är att ha motorn på tomg och spruta startgas eller annan spray in mot yttre packboxar både bakom variator och svänghjul. Om motorn reagerar i varvtal på detta så läcker det. Motorn går oftast ner i varv när de läcker och man träffar läckan med spray de tätar för en kort sekund därav att varvet brukar gå ner. Samma sak med insugsgummin på med någ typ av spray.
De flesta sprayer funkar bra dedorant hårspray parfym startgas 556 wd40 ja du fattar. Packboxarna inne i motorn går nästan aldrig sönder de är de yttre som flyger i första hand.
Men om du nu vill göra läcktest så håller inte reedventiler tätt för 5 öre mot ett sådant tryck du måste täta insug med plugg.
 
Last edited:
Reactions: trixa

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
7
38
Ursviken/skellefteå
Okej, kanske fel att kalla det leak down test.
Tror jag ska testa ändå. Kanske man kan se om tex insugsgummi, y-rör, avgasventilernas membran håller tätt utan att spreja och hitta rätt med startgasen 😃
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.629
797
113
Kramfors
Okej, kanske fel att kalla det leak down test.
Tror jag ska testa ändå. Kanske man kan se om tex insugsgummi, y-rör, avgasventilernas membran håller tätt utan att spreja och hitta rätt med startgasen 😃
Ja de är en bra metod om man orkar göra så du är seriösast på Snowmibile.se genom tiderna du borde få någ pris av något slag :)
Blanda vatten med diskmedel så syns de än mer tydligt de blir bubblor fulla garaget om de läcker :)