Koka termostaten till kylaren!

Konstapel

Välkänd medlem
5 nov 2006
376
0
16
Umeå
Ja, hur ska man göra då man tycker att varningslampan tänds på tok för tidigt? - efter 300 meter så börjar den blinka, efter 100 meter till så lyser den riktigt skräckinjagande!!!
Visst tar man loss locket, och lägger det i en kastrull med en termostaten i? - Vet någon temperaturen till termostaten på en lynx enduro 500 -03?

Jag vet att jag har glömt en massa, därför ber jag er fylla i :)

Tacksam för svar

// okunnig mekare
 

charlie_one

Välkänd medlem
14 mar 2006
360
0
16
Norrbotten
Det är bara termostaten du lägger i vattnet, sen tar du en stektermometer eller liknande som tål kokande vatten, sen kollar du bara på termostaten och ser när den öppnar sig (syns ganska tydligt), läs då bara av termometern och vips så har du gradantalet då den öppnar.

Annars så tror jag inte att en ny termostat kostar så mycket att köpa, och är den inte bytt på x antal år kan det nog inte skada att byta den.

Detsamma gäller remmen till vatten pumpen, det kan ju vara så att remmen är slut och att vattenpumpen då inte pumpar nog fort.
 

Konstapel

Välkänd medlem
5 nov 2006
376
0
16
Umeå
vet någon hur många grader den SKA visa om allt är rätt? :)

+ haha, vart sitter termostaten? :O

// en mycket okunnig mekare!
 

charlie_one

Välkänd medlem
14 mar 2006
360
0
16
Norrbotten
Gradantalet brukar alltid vara instansat på termostaten.

På Vmaxen så sitter den i slanganslutningen för kylarslangen uppe på toppen (den ser ut som en upponervänd "kopp" med slanganslutningen i sidan), det borde synas var den är om man studerar motorn.
 

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
Detsamma gäller remmen till vatten pumpen, det kan ju vara så att remmen är slut och att vattenpumpen då inte pumpar nog fort.
Que....om en okunnig mekare ber om hjälp kanske inte en ännu okunnigare behöver svara....
 

charlie_one

Välkänd medlem
14 mar 2006
360
0
16
Norrbotten
Que....om en okunnig mekare ber om hjälp kanske inte en ännu okunnigare behöver svara....
Efter som du nu är expert på dessa motorer kan ju du förklara allt som konstapeln undrar om, eller är du bara en av dessa som letar trådar att gnälla och kaxa sig i ¿¿¿

På yamahan sitter det då en rem mellan motor och vatten o oljepumpen !!
 

Konstapel

Välkänd medlem
5 nov 2006
376
0
16
Umeå
Kan inte nån berätta vad man ska ta lös osv? har hört att den ligger i topplocket :S

Jag ser då ingen rem mellan dom två...

Åh, jag skäms verkligen över mina kunskaper men har man aldrig behövt meka förrr så lär man sig ju aldrig! Men vad mer kan det vara än termostaten???

hur luftar man systemet och vad innebär det mer ordagrant?

Tacksam för välförklarliga och kunniga svar :)
 

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
Efter som du nu är expert på dessa motorer kan ju du förklara allt som konstapeln undrar om, eller är du bara en av dessa som letar trådar att gnälla och kaxa sig i ¿¿¿

På yamahan sitter det då en rem mellan motor och vatten o oljepumpen !!
Ha ha...ja ja, vilken idiot....nu hade han ju ingen yamaha eller hur....varför svara i en tråd om du nu inte har en aning om hur det funkar.

Nu brukar det inte alltid sitta en termostat i alla skotrar men eftersom jag inte med säkerhet vet om det gör det i hans Lynx eller inte överlåter jag gärna det till nån som verkligen vet.
Killen är inte direkt hjälpt om man inte säkert vet vad man svarar på eller hur?

Det jag däremot vet jag att det inte på någon Rotax 500 finns någon rem som driver vattenpumpen.
 

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
Drivs av vevaxeln, som på praktiskt taget samtliga tvåtaktare i snöskotrar. Detta är ski-doo´s 500 från -03 och den bör vara lika som din http://216.37.204.206/xtremepowersports/Skidoo_OEM/Skidoo.asp?Type=13&A=533&B=11
Nr 19 på bilden är pumpaxeln.

Hur den andra lirarens vattenpump drivs har jag ärligt ingen aning om men har faktiskt otroligt svårt att tänka mig att den drivs av en rem! Eftersom jag normalt får outhärdligt kliande utslag när jag är i närheten av yamaha så får det väl vara osagt.

Och du, går den verkligen varm då eller är det bara tempgivaren som spökar? Kolla kabeln som går till givaren, annars byt givaren.
 

Konstapel

Välkänd medlem
5 nov 2006
376
0
16
Umeå
haha, lite avvikande samtalsämne... vill inte att folket ska tappa fokus på frågan jag ställde i början.

Nu har den bara gott 200 meter så det finns inget att säga om den än så länge...
Körde bara in den i garaget sen for vi hem :) Imorn däremot ska vi ut på en långtur, dock är yamaha stenhårda på inkörningen... max 6000 varv vid 0-16 mil... 16-60 mil... max 8000 varv!!!
 

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
Tack, tack :) fick tyvär inte med någon ägarhandbok...

alltså, börjar lampan lysa vid 42 celcius? :)

Njae....det har jag svårt att tänka mig, men termostaten öppnar nog vid 42 grader :D

Men återigen går den varm då? Du har bara skrivit att lampan börjar lysa efter ett par hundra meter, inte att den kokar.
 

Konstapel

Välkänd medlem
5 nov 2006
376
0
16
Umeå
hur vet man när termon börjar varna då? och vad menas det med att den "öppnas"? :)

hur vet man att den kokar? :)
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Termostaten sitter som en propp i hela systemet..

När du startar skoter kall så rör sig inte vattnet runt pga av att termostaten bromsar. Då vattnet runt termostaten stiger över 42 grader så öppnas den upp och det medger således att vattnet börjar cirkulera.

Då en termostat blir dålig så fastnar den i något läge alt så öppnas den för tidigt eller för sent.

Öppnas den för tidigt alt fastnar i fullt öppet läge så går motortempen upp dåligt. Öppnar den för sent alt fastnar i stängt läge så kan skoter koka.

Man kan väl rent teoretiskt plocka bort termostaten helt och hållet men det är viktigt att motorn når rätt arbetstemperatur.
 

Skogshuggarn

Välkänd medlem
24 sept 2006
188
0
6
Sandviken
När lampan börjar lysa har du kännt på kylarna då om dom är varma, är dom det så är det nog inte termostaten som spökar. Jag skulle tro att lampan börjar lysa runt 95gr.
 

charlie_one

Välkänd medlem
14 mar 2006
360
0
16
Norrbotten
bla Yamaha har en rem till vatten o oljepumpen http://parts.yamaha-motor.com/partimage.gifx?d=102752,2,0 och vet flera som har haft varmgång pga dålig rem.

Håller just på med att göra en röradapter för att sätta en vanlig 12v vattentemp mätare på min skoter, för jag litar inte heller riktigt helt på bara en lampa.

Då en motor kokar märks det, vatten under tryck kokar först ett par grader över 100 grader, och då vatten kokar bildas det ånga som måste ta sig ut nånstans och då trycker den med sig vatten ut.

Om inte tempgivaren till lampan kostar en hel förmögenhet kan du ju testa och byta den, eller höra med nån seriös skoterfirma om dom har några mätvärden för givaren så man kan mäta upp givaren i sig.