Kedjehus olja 600 sdi xp -08

A

axelsson_vpg

Tjoho.

Finns att köpa 355 ml xps olja för 199 kr här på lokala ÅF.

Finns det någon bättre och billigare olja att köra på?

Hur mycket ska man ha i huset?

Suger ni ut eller skruvar ni lös hela kalaset? Måste man byta packning då?

mvh!
 

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele
199:- ? då lägger dom på brp priset en aning. tror den går på 180:- ca.

men ja såg att garage 24 kedjehus olja inte var så mkt billigare 150 kr ungefär. du byter en gång per år max 2 om du kör extremt mkt.

Så kosta på oljan du. Man lossar på skruvarna och släpper ur oljan den vägen. Tror dom inte hade en borr på fabriken då dom gjorde kedjehusen. (varför det inte finns någon botten plugg)
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Växellåds olja 75W90 funkar fint. Är väl det som är i flaskan från din åf. Du får väl 1 liter växellåds olja på en biltillbehörsbutik för samma peng.
 
A

axelsson_vpg

199:- ? då lägger dom på brp priset en aning. tror den går på 180:- ca.

men ja såg att garage 24 kedjehus olja inte var så mkt billigare 150 kr ungefär. du byter en gång per år max 2 om du kör extremt mkt.

Så kosta på oljan du. Man lossar på skruvarna och släpper ur oljan den vägen. Tror dom inte hade en borr på fabriken då dom gjorde kedjehusen. (varför det inte finns någon botten plugg)
Ok! De blir den då :)

Hmm, man kan ju borra själv -> gängtapp -> helicoil så har man löst problemet... Iof kan de ju vara bra och kolla läget där inne varje säsong?
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Min erfarenhet är att det är smart att öppna kedjehuset nån gång då då för att se hur det ser ut och för att göra rent om det är skitigt.

En kedja kan man smörja med vad som helts förutom matolja eller tvåtaktsolja.

Jag kör ofta motorolja, då jag tycker att GL-5 är overkil samt att de luktar illa.

ATF, motolja eller hypoidolja går bra.
 
A

axelsson_vpg

Min erfarenhet är att det är smart att öppna kedjehuset nån gång då då för att se hur det ser ut och för att göra rent om det är skitigt.

En kedja kan man smörja med vad som helts förutom matolja eller tvåtaktsolja.

Jag kör ofta motorolja, då jag tycker att GL-5 är overkil samt att de luktar illa.

ATF, motolja eller hypoidolja går bra.
Joo jag tänkte de då den är nyköpt för i år.. Blir att köra redlines olja. den ska tydligen vara rikligt bra.. :) tack för svar!
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
jag byter 2-3 ggr per vinter för jag skruvar alltid bort locket och sprayar rent med brääklen. och oljan e så hemskt stygg efter varje gång! och fullt med äckel i kedjehuset som fastnar typ.. kör ca 200-250mil per år.

jag kör med vanlig växellådsolja och har jag inte nåt så åker jag bara och köper en polaris original olja..
 

mxz 800

Välkänd medlem
4 dec 2007
490
0
16
Borlänge
Kör alltid på brps syntetolja, är aldrig direkt skitigt när jag byter! bort med locket, torka rent med lite papper på med locket å i med ny olja:)
 
A

axelsson_vpg

Har skruvat lös locket nu, fan va jobbigt att ta ur batteriet och hållaren.. Eller gör jag fel?

Iaf allt borta nu, ser bra ut osv. Hur spänd ska kedjan vara och hur mycket sås ska jag hälla i? Dom visste inte på kalix maskiner i luleå...
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Har skruvat lös locket nu, fan va jobbigt att ta ur batteriet och hållaren.. Eller gör jag fel?

Iaf allt borta nu, ser bra ut osv. Hur spänd ska kedjan vara och hur mycket sås ska jag hälla i? Dom visste inte på kalix maskiner i luleå...
Du gör inte fel...
Byte/ påfyllning:

Ta bort gummipluggen på kedjehuskåpan med slang i mitten och fyll på tills det rinner ut ur den Fyrkantiga "bulten/skruven" som du tagit bort på den nedre delen på vänstra sidan av kedjehuskåpan, då har du rätt mängd olja. Det kan vara metallspån på skruven som du skall torka bort eftersom att skruven är magnetisk och skall fylla denna funktion . Det är helt normalt och inget att oroa sig över (dra åt med sex (6) Nm vid återmontering).

Angående spänningen så är spännskruven locktite´ad, jag brukar stålborsta av den så att man kan spänna kedjan med fingrarna som man gjorde på rev-chassit istället då det är svårt att spänna lagom om man tar insexnyckel, blir lätt för hårt spännt då!
 
A

axelsson_vpg

Du gör inte fel...
Byte/ påfyllning:

Ta bort gummipluggen på kedjehuskåpan med slang i mitten och fyll på tills det rinner ut ur den Fyrkantiga "bulten/skruven" som du tagit bort på den nedre delen på vänstra sidan av kedjehuskåpan, då har du rätt mängd olja. Det kan vara metallspån på skruven som du skall torka bort eftersom att skruven är magnetisk och skall fylla denna funktion . Det är helt normalt och inget att oroa sig över (dra åt med sex (6) Nm vid återmontering).

Angående spänningen så är spännskruven locktite´ad, jag brukar stålborsta av den så att man kan spänna kedjan med fingrarna som man gjorde på rev-chassit istället då det är svårt att spänna lagom om man tar insexnyckel, blir lätt för hårt spännt då!
Nu har jag gjort allt. Men innan jag vågar skruva ihop kalaset så måste jag fråga:


Org. drevning = 45 och 22.

Övre drevet är 20t, Nedre drevet är 45t, det går att röra nedre drevet fram och tillbaka och om jag trycker på tex. vänster sida på drevet så "vickar" de lite granna.. vet inte hur man ska förklara, men är det normalt?

Kedjespänningen, gör jag när allt är på plats och med olja i?

Den fyrkantiga bulten, hur långt in ska den skruvas, det går tungt efter ett tag och då är det en bit kvar innan magneten är i kedjehuset?
 
Last edited:

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.471
384
83
Malå/Adak
Angående olja så kan du hälla i nästan vad som helst, funkar förmodligen med fritösolja om det kniper, vanlig 2-taktsolja funkar skitfint t.ex. En kedjeväxel är inte raketteknologi!!!!

Det är inte bristande oljekvalitet som kommer att ta kål på några prylar i kedjehuset, det är föroreningarna. Och en dyr olja blir skitig precis lika fort som en billig. Har i många år kört med vanlig motorolja i kedjehuset, oftast Statoil Powerway för 18kr/litern och det har än inte gått sönder någonting. Jag byter däremot ganska ofta olja, kör aldrig över 100 mil mellan bytena, oftast 50-75.
 
A

axelsson_vpg

Angående olja så kan du hälla i nästan vad som helst, funkar förmodligen med fritösolja om det kniper, vanlig 2-taktsolja funkar skitfint t.ex. En kedjeväxel är inte raketteknologi!!!!

Det är inte bristande oljekvalitet som kommer att ta kål på några prylar i kedjehuset, det är föroreningarna. Och en dyr olja blir skitig precis lika fort som en billig. Har i många år kört med vanlig motorolja i kedjehuset, oftast Statoil Powerway för 18kr/litern och det har än inte gått sönder någonting. Jag byter däremot ganska ofta olja, kör aldrig över 100 mil mellan bytena, oftast 50-75.
Ok! Redline -> 500ml vs 120 kr. De är billigt, den ska tydligen ha sjuk vidhäftning..

Du råkar inte veta om de ska vara glapp på de nedre stora drevet i kedjehuset då? Den är nån mm glapp i sidled vilket jag tror är normalt.

Men den är även glapp så man kan vicka drevet nån mm också? Vilket låter mindre bra?

Ang. kedjesträckningen, dra förhand så mycket man orkar eller tills de tar stop utan att ta i?
 
Last edited: