Kedjehus fundering.

goransigfridsson

Välkänd medlem
8 nov 2011
143
0
16
Västansjö
Dra åt stoppskruvarna på lagret efter du har dragit fast nedre drevet och satt fast lagerhållaren.
Det är för att få drivaxeln "centrerad" och för att undvika att det spänner i lagret.

Vette tusan om jag kommer åt och dra åt stoppskruvarna på det sättet, var precis så jag kom åt dom när jag hade hela kedjehuset borta, men ska kolla hur det ser ut.
Satt iaf dit lagret som det satt innan så det borde vara ganska centrerat.
 

goransigfridsson

Välkänd medlem
8 nov 2011
143
0
16
Västansjö
Hjälp.....

hittade denna distans (o-ring innuti) på maskinen och vette tusan vart de har suttit...kollat runt på sprängskisser men hittar den inte....vet att på drivaxeln satt det en precis likadan längst ut mot kedjehuset inne i tunneln kan det ha varit 2 st som satt där??
dom finns inte med på sprängskissen över drivaxeln vad jag kan se iaf.


distans.jpg
 

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Kan tänka mig att den ska sitta på variatoraxeln, mellan bromsskivan och kedjehuset.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Re: Sv: Kedjehus fundering.

Hjälp.....

hittade denna distans (o-ring innuti) på maskinen och vette tusan vart de har suttit...kollat runt på sprängskisser men hittar den inte....vet att på drivaxeln satt det en precis likadan längst ut mot kedjehuset inne i tunneln kan det ha varit 2 st som satt där??
dom finns inte med på sprängskissen över drivaxeln vad jag kan se iaf.


Visa bifogad bild 14359
Den tätar mellan drivaxeln och packboxen. Därav o-ringen.
 

goransigfridsson

Välkänd medlem
8 nov 2011
143
0
16
Västansjö
Sv: Re: Sv: Kedjehus fundering.

Bromsen kärvar nu när jag satt ihop de, beror de på att jag satt distansen mellan bromskiva och kedjehus??
såg också att bromsvätske mätaren på handtaget var full. Förut var den halv men kaske är för att jag bände upp kolvarna?
På bilden ser då skiva ut att vara ganska centrerad.


broms krans.jpg
 

viper-03

Aktiv medlem
4 jan 2011
89
0
6
Luleå
Goransig.... Om du kan får du gärna lägga upp lite bilder på det du gör. Jag har själv tänkt byta matta på min viper och vore kul att se hur det ser ut innan jag sätter igång.
Tack på förhand.
Har bytt matta på min viper och det gick bra tillslut.. börja med att ta lös boggin och sekundär variatorn.. (huven kan också vara bra att ta bort om man orkar..) sedan är det bara börja att ta lös HELA kedjehuset och alla drev..(OBS, baksidan av kedjehuset brukar sitta ganska hårt, håll spänning på baksidan och slå på övre axeln lite lätt tills den kommer..) sedan ska drivaxel lagret lös... sedan när drivaxl lagret och kedjehuset är borta är det bara att jacka ur axeln...... Var noga med att hålla ordning vilken ordning alla drev satt i!!! det är inte bra om dreven hamnar i fel ordning...
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Jag tycker inte att man skall ha växellådsolja i kedjehuset. Varför inte? Nej, det är ingen växellåda med kuggar där oljefilmen skall hålla för slitage mellan kuggarna. Det är en kedja i oljebad, och då är det viktigare att den alltid har smörjning. Använd därför en mer lättflytande motorolja (tex helsyntet 5W-30 eller rentav 0W-30) som ser till att kedjan har smörjning även när det är 30 minusgrader. Sedan byter man oljan regelbundet, minst en gång per säsong.

Kedjan brukar man spänna så hårt man orkar med bara fingrarna. Kontrollera justeringen någon gång under säsongen och se till att låsmuttern dras åt ordentligt (den drar du med nyckel).


På bilden ser det också ut som om bromsskivan sitter något förskjuten åt vänster. Den distans du visar (lite svårt att se på bilden) kan vara den som sitter på variatoraxeln INNANFÖR övre kugghjulet, dvs inuti kedjehuset. Risken kan vara att du knäcker växelhuset om saker sitter i fel ordning.
 

goransigfridsson

Välkänd medlem
8 nov 2011
143
0
16
Västansjö
På bilden ser det också ut som om bromsskivan sitter något förskjuten åt vänster. Den distans du visar (lite svårt att se på bilden) kan vara den som sitter på variatoraxeln INNANFÖR övre kugghjulet, dvs inuti kedjehuset. Risken kan vara att du knäcker växelhuset om saker sitter i fel ordning.


Hmm okej...nu måste vi bringa lite ordning vart den ska sitta...mellan bromskiva och kedjehus eller innanför övre kugghjulet??
Just nu sitter distansen mellan bromsskiva och kedjehuset. (kedjan är linjär med det undre drevet på detta vis)
Kan det vara nr 36 på sprängskissen??
http://www.yamaha-motor.com/partviewer/default.aspx?ls=sport#/Yamaha/SXVIPER_ER_(ELEC_START)_-_SXV700ERG_-_2002/TRACK_DRIVE_2/SXV700ERG_(2002_SNOWMOBILE)/TRACK_DRIVE_2_(SXV700ERG_-_2002)

isf ser det ju ut som om den ska sitta innanför både bromsskivan och kedjehuset (på variatoraxeln).


Har förövrigt satt ihop allt och när jag skruvade åt innre kedjehuset så klonkade det till lite...har prövat gasat på den ordentligt också (upphissad) och det enda jag tyckte va fel då va för slak matta.

Men vore ju som sagt bra och veta vart den där distansen ska sitta så det inte blir nåt haveri långt upp på skogen!
 

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Distansen SKA sitta mellan skivan och växelhuset! Om du kikar på sprängskissen så ser du den (nr. 33) Du ser även o-ringen (30).
Kan det vara så att du har bytt plats på distansen som ska sitta på drivaxeln (31) och den på variatoraxeln (33)?
Om du tittar efter så ser du att det är olika art.nr på dom två.
Kan ju vara samma ytter å innerdiameter men bredden kanske skiljer. Bara en gissning....
 

goransigfridsson

Välkänd medlem
8 nov 2011
143
0
16
Västansjö
Kollar vi på samma sprängskiss?? (Track drive 2)
Får inte ihop det alls så som du skriver.
Eller är det jag som är helt "lost" nu?
Tycker mer att det är nr 36 och det är där jag har satt distansen. Men blev orolig att det vart fel när en sa något annat!

MVH
 

goransigfridsson

Välkänd medlem
8 nov 2011
143
0
16
Västansjö
Hahaha nu vet jag varför jag var helt borta om det där du skrev...
Du kollade på vanlig viper och jag var inne på sprängskissen med back..
Så tokigt det kan bli....
Allt sitter då rätt.


Tack för all hjälp!!