Kedjehus fundering.

goransigfridsson

Välkänd medlem
8 nov 2011
143
0
16
Västansjö
Hallå där..


Har precis bytt matta på min sxviper er 02:a, och har 2 st funderingar.


Fråga 1:

Hur mycket/hårt ska kedjan spännas?

Fråga 2:

Hur mycket olja ska man ha i huset och gärna nåt bra tips på olja?


Tack på förhand

Göran
 

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
På fråga 1 svarar vi: Dra sträckarbulten det du kan för hand utan verktyg.

På fråga 2 svarar vi: 2,5dl transmissionsolja av nåt slag.
 

goransigfridsson

Välkänd medlem
8 nov 2011
143
0
16
Västansjö
Tack för tipset!!
Tänkte vara smart och vara före med dom frågorna!
MEN nu har man så klart kört fast!
Har tagit bort kedjehus-kåpan plus nedre drevet. Tagit bort sekundären och skruvat lös lagret med "stopskruvar" bakom sekundären men får inte ur drivaxeln.
Lagret bakom sekundären som sitter på drivaxeln, ska det vara löst sittande på axeln eller ska det sitta fast? iaf så sitter det lagret stenhårt på min!
Boggien är urplockad!

sitter det nåt lager bakom hela kedjehuset som man måste skruva bort som vid sekundären. (lagret med "stopskruvar").
 

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Det händer att lagret som sitter på sek.variatorsidan fastnar på axeln, men lite milt våld brukar lösa det....
Sen måste du skruva lös kedjehuset från chassiet för att kunna ta lös axeln, inga konstigheter med det förutom att man ska se till att hålla rätt på krysskilen som hör till bromsskivan.
 

goransigfridsson

Välkänd medlem
8 nov 2011
143
0
16
Västansjö
Huset borta..
Lagret sitter som berg, bända som tusan, kom ca 1-2mm sen stop igen..ska försöka få tag på en kloavdragare.
Andra tips mottages gärna utifall jag ej får tag på en avdragare!
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Lagret bakom sek har stoppskruvar o en vridring, ta lös dem så ska det gå lätt.
För att få lös axeln från kedjehuset kan det behövas gummiklubba.
 

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Om du tar bort hela lagerhållaren som sitter nitad på bandtunneln så får du lös axeln med lagret kvar på axlen. Då blir det lättare sen att ta lös lagret om det skulle jäklas mycket.
 

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Om det är bytt lager så kan det sitta en "vridning" och då sitter delen som ska vridas in mot drivhjulen. Är det ett orginallager så sitter den bara med 2 stoppskruvar.

Jag tror bara att den är tjurig att få lös iom att du har fått den att röra sig litegrann. Hade det varit en till låsning så hade den varit pall.
 

goransigfridsson

Välkänd medlem
8 nov 2011
143
0
16
Västansjö
Så nu har jag fått av lagret!
Gjorde som du sa JiBe och tog bort lagerhållaren som sitter i tunneln sen åkte jag upp till en bilmekaniker jag känner och han hade avdragare! :)

Tack för all hjälp!!

/ Göran
 

Toxid83

Medlem
13 dec 2011
6
0
1
östersund
Goransig.... Om du kan får du gärna lägga upp lite bilder på det du gör. Jag har själv tänkt byta matta på min viper och vore kul att se hur det ser ut innan jag sätter igång.
Tack på förhand.
 

goransigfridsson

Välkänd medlem
8 nov 2011
143
0
16
Västansjö
Toxid83 det kan jag göra..nåt speciellt du vill ha kort på?
Nu är ju allt isär plockat men kan ju ta lite olika kort.
lägger upp lite bilder ikväll efter jobbet!
 

goransigfridsson

Välkänd medlem
8 nov 2011
143
0
16
Västansjö
lagerstopp variatorsida.jpg
Drivaxel dit monterad variatorsida

Kedjehuset helt väck.jpg
kedjehus helt väck

innre drivhuset på plats.jpg
innre kedjehus dit satt.

Drivaxel variatorsida.jpg
lager hus väck.


Lägger upp nån mer bild imogon när jag satt dit lite drev och annat smått och gott i kedjehuset så får du se hur det ser ut också! :)
 

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Dra åt stoppskruvarna på lagret efter du har dragit fast nedre drevet och satt fast lagerhållaren.
Det är för att få drivaxeln "centrerad" och för att undvika att det spänner i lagret.
 

Toxid83

Medlem
13 dec 2011
6
0
1
östersund
Bra bilder, tack
Nä va inge speciellt.
Hade ju iofs vart nice med en steg för steg beskrivning med bilder på hur man byter matta :)