Kan vi flytta norrut? Till snön närmare bestämt.

Ravesta

Medlem
22 dec 2008
10
0
1
Örnsköldsvik
Hej Kenth

Om du vill bo längst kusten så är väl Sundsvall, Umeå och Luleå uteslutet om du vill komma undan med ett billigare hus. Vet inte så mycket om Piteå och Skellefteå dock.

Jag skulle rösta på Örnsköldsvik.
Finns sjukhus (Ö-viks sjukhus samt 10 mil till Universitetssjukhuset i Umeå), bra grundskola, några högskoleutbildningar samt ett antal KY-utbildningar.

Sedan att tillägga så hade vi, bara någon mil från kusten, ca 1,40m snö för någon vecka sedan. :)

Lycka till.
Jimmy
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Det är väll inte motiveringen att flytta IFRÅNnågonting han är ute efter, utan motivering till att flytta TILL något speciellt ställa.

Om man nu skulle vara spyless på det man redan har(menar inte att trådskaparen är det, men som exempel), så vill man väll har ordentligt med info innan man flyttar någonstans, så man inte hamnar på ett ställe man kanske inte ville till. För att flytta hela bohaget är inte "bara", spec om man kommer från villa.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Härnösand har behagligt låga priser på boende, vet flera som flyttat från Sundsvall till Härnösand och pendlar tillbaka då ett vettigt hus ligger kring miljonen i stan, och mellan 500-700 en mil utanför!
I Sundsvall kostar motsvarande MINST det dubbla.
Sundsvall har stort sjukhus, bra skolor.
Härnösand har ju i många år haft många utbildningar, både på gymnasie och högskolanivå.

Bra med snö en halvtimmas körning mot inlandet normalt sett, 30 mil till Åkersjön och 35 mil till Jorm.
För en snickare med erfarenhet och utbildning finns det jobb, i värsta fall i Sundsvall...
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Kan väl inte vara svårt att motivera att flytta ifrån Säter?
Som k-len säger, det som gäller är att motivera familjen att flytta till något annat.
Allvarligt, Borlänge a.k.a "lilla chicago" är knappast den plats jag vill att mina barn ska växa på. En bruksstad med skyhög kriminalitet. Riktigt skabbigt ställe. Så Marcus om du vill så kan jag motivera dig till en flytt från Dalarnas skräpstad nr1.
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Lycka till att hitta en villa i Luleå för en miljon... kanske på 90-talet. skulle väl gissa att snittet i luleå ligger på 2 miljoner.
Sant, men så är det säkerligen i de flesta större städerna i norrland. Jaa det är dyrt med villa i Luleås stadsdelar men man behöver inte bosätta sig närmast stan. Som ett exempel Antnäs, Alvik, Ersnäs är ju billigare än t.ex Bergnäset och det tar ca 15min att köra till stan.

Tycker i övrigt Luleå är ett bra alternativ där det finns allt. Förutom allt de vanliga finns stort och relativt nytt sjukhus, luleå tekniska universitet, flygplats med flera avgångar per dag söderut m.m.
Med tanke på dina krav så tror jag kusten med närhet passar bäst. Och ju längre norrut desto längre vintrar. Gissningsvis får vi snön före och sen försvinner senare än t.ex. Sundsvall.
Det är långt att köra bil jaa, men flyget går till och från arlanda 5-6ggr per dag. Låt inte avstånden sträcka dig...:)
 

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.193
69
48
Skellefteå
Tycker du ska kolla upp Arvidsjaur.
Har allt man behöver i mitt tycke plus en jävla massa snö oftast med bra lågfjällsterräng.

Kommer nog själv söka mig ditåt när man kommit ut i jobbranchen.

Sen så får man ju bra underhållning bara av att lyssna på hur dom pratar... :blink1:
 

ZixX

Medlem
18 okt 2011
32
0
1
Luleå
Det finns många ställen runt kuststäder så som Umeå,Piteå och Luleå som är mycket billiga att bo på. Skulle dock kolla in umeå, dom har rivit hela jävla staden, lär behövas folk där :p Runt umeå finns många billiga ställen. Vännäs, Tavelsjö osv. Och sen finns det ju såklart det älskade Kiruna, gruvarbetare där kanske skulle vara något? Nära till riksgränsen mm.
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Tycker du ska kolla upp Arvidsjaur.
Har allt man behöver i mitt tycke plus en jävla massa snö oftast med bra lågfjällsterräng.

Kommer nog själv söka mig ditåt när man kommit ut i jobbranchen.

Sen så får man ju bra underhållning bara av att lyssna på hur dom pratar... :blink1:
Ja, så är det. Kommer i håg första gången jag kom till Arjeplog som 12åring och någon unge frågade mig var jag kom ifrån, lät det typ: -"Varsnoggers kom du fråndå?
What?! Men, jag trivdes jättebra i Arjeplog. Impade på de lokala kidsen som då aldrig sett en freestyle bmx, som det hette då och käkade skrovmål på grillen nedanför Öberget tror jag det hette. Plockade hjortron en vecka och tjänade 1500kr. Åt älgkött och stekt potatis i bar överkropp i vårsolen i Vouggatjålme. Det var tider det. Back in -86.
 

426h

Välkänd medlem
19 dec 2011
343
5
18
Östersund, arjeplog/a-jaur eller kiruna om du måste stanna i sverige. Annars solklart norge.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
I brist på nytt att komma med, och för att jag vill hålla mig kvar i tråden, så röstar jag på Mellansel, nära till allt, och fördelen är att du får åka skoter med mig:)
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
I brist på nytt att komma med, och för att jag vill hålla mig kvar i tråden, så röstar jag på Mellansel, nära till allt, och fördelen är att du får åka skoter med mig:)

Tack för inbjudan! Man vet aldrig. Du har ju hjälpt mig tidigare med bilköp, så du kanske får kolla på hus åt oss till slut:blink1:
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Tyckte väll att det var du, vart lite fundersam =)

Ja, om det nu är så att familjen går med på att fundera på det, så kan det ju vara lättare att övertala till 100% med lite bilder på eventuellt nytt hem.

Vars du nu än känner att ni hör hemma, så finns det nog någon här på forumet som bor i den närheten, som isåfall kan kolla upp boende åt er. Än om man inte köper ett hus osett, men ett första utlåtande kan ju vara smidigt så man vet om just "det" huset ens är lönt att ta med i beräkningen, hur området verkar och så.

Finns nog många på detta forum som skulle ställa upp och hjälpa en fellow skoterfantast att hitta boende närmare snön, om det så är emorrn eller 2 år från nu.
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Hej Kenth

Om du vill bo längst kusten så är väl Sundsvall, Umeå och Luleå uteslutet om du vill komma undan med ett billigare hus. Vet inte så mycket om Piteå och Skellefteå dock.

Jag skulle rösta på Örnsköldsvik.
Finns sjukhus (Ö-viks sjukhus samt 10 mil till Universitetssjukhuset i Umeå), bra grundskola, några högskoleutbildningar samt ett antal KY-utbildningar.

Sedan att tillägga så hade vi, bara någon mil från kusten, ca 1,40m snö för någon vecka sedan. :)

Lycka till.
Jimmy
bara du kommer utanför sundsvalls innerstad med närliggande områden (säg 2-4mil) så sjunker priset drastiskt. Västernorrland har bland de billigaste husen i Sverige om ja inte missminner mig :)
 

Jaockala

Välkänd medlem
28 nov 2009
658
0
16
bara du kommer utanför sundsvalls innerstad med närliggande områden (säg 2-4mil) så sjunker priset drastiskt. Västernorrland har bland de billigaste husen i Sverige om ja inte missminner mig :)
Men då var det ju dedär med snön.. haha!
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Men då var det ju dedär med snön.. haha!
tja 3 mil in från sundsvall alt upp mot viksjö som är ca 4-4.5 är det bra med snö.. strax innanför timrå mot indal/liden upp på höjden finns det hur mkt snö som helst.. så det där med snön e nog bara knapert om man bor alldeles i närheten av sundsvall eller långt ut vid kusten :)
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Førra året hade Hærnøsand mest snø i Sverige en period...
Visst, det var lite extremt-men det ær inga problem med snømængden precis. I år nær det var 10 cm i Hærnøsand var det øver metern 3 mil in i landet!
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Tyckte väll att det var du, vart lite fundersam =)

Ja, om det nu är så att familjen går med på att fundera på det, så kan det ju vara lättare att övertala till 100% med lite bilder på eventuellt nytt hem.

Vars du nu än känner att ni hör hemma, så finns det nog någon här på forumet som bor i den närheten, som isåfall kan kolla upp boende åt er. Än om man inte köper ett hus osett, men ett första utlåtande kan ju vara smidigt så man vet om just "det" huset ens är lönt att ta med i beräkningen, hur området verkar och så.

Finns nog många på detta forum som skulle ställa upp och hjälpa en fellow skoterfantast att hitta boende närmare snön, om det så är emorrn eller 2 år från nu.
Tack än en gång för hjälpen, även fast det inte blev just den bilen. Det blev en exakt lika med lägre mil, otroligt bra skick och till bättre pris.

Jag har nu visat tråden för familjen och äldsta dotten, snart 11år, blev riktigt sugen. Det var oväntat.
Den minsta, som är 4,5år, säger ju -"Jaaaa!" bara hon får se en fjällsida eller ett fint hus, så det är svårt att veta vad hon tycker egentligen.
Frun är lite tveksam, men vem är inte det. Det är ett stort steg att ta och ett av de viktigaste besluten vi kommer att ta här i livet. Det är inte som att flytta hemifrån och dra till stan direkt.
Det sjukt mycket att kolla upp om varje plats. Drömscenariot hade varit att komma iväg fixa allt så man kommit på plats och bott in sig lite innan höstterminen börjar.
 
Last edited:

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
kanske får hälsa er välkomna till Krokom då?
15 minuter till Östersund men ändå nära fjällen.
Humana huspriser, du hittar en kåk för en mille, fantastisk skoteråkning inom kommunen, t.ex. Åkersjön, lakavattnet m.m. och rikt föreningsliv med aktiva skoterklubbar.
det byggs mycket i stan så jobb är nog inget problem.
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
kanske får hälsa er välkomna till Krokom då?
15 minuter till Östersund men ändå nära fjällen.
Humana huspriser, du hittar en kåk för en mille, fantastisk skoteråkning inom kommunen, t.ex. Åkersjön, lakavattnet m.m. och rikt föreningsliv med aktiva skoterklubbar.
det byggs mycket i stan så jobb är nog inget problem.
Har kikat lite på Krokom. Riktigt fint "vardagsnatur" och nära till "vildmarken" och det ligger ju en fläskkåk i ett område som heter Dvärsätt som ligger på andra sidan vattnet mot "Säter".

http://objekt.fastighetsbyran.se/Templates/Pages/ObjectImages.aspx?source=hemnet&ObjektGID=OBJ2330_1023693742

Frun gillade den:), inte direkt den prisklassen jag tänkt mig, men vilken gård!
Ligger inte så mycket hus ute till salu där men, det är helt klart intressant.