Kan man korta ner dragsnöret?

Pegga

Välkänd medlem
11 feb 2012
271
0
16
Mariestad
tänkte korta ner det tills där dragklacken drar i direkt för i början är snöret slappt ibland ibland inte..eller är det inget man ska göra?

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Det du kan göra istället är att spänna fjädern i magnapullen lite istället så slipper du det där "slappa snöret" :)

Pegga

Välkänd medlem
11 feb 2012
271
0
16
Mariestad
Mongo: Det åker in till sitt ursprungliga ställe men just när man ska dra igång det inte hakar på direkt från början så man får dra igång den lite längre ut,jobbigare!

K: Det tar slut vid änden av dynan när jag drar ut det helt..men jag fattar inte vad gör det om man kortar ner snöret till där det hakar i direkt och man kan dra igång den?:S

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
korta ner det och testa, du kommer inte gilla det, gör så sjukt ont i armar och axlar när snöret tar slut för tidigt.

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Mongo: Det åker in till sitt ursprungliga ställe men just när man ska dra igång det inte hakar på direkt från början så man får dra igång den lite längre ut,jobbigare!

K: Det tar slut vid änden av dynan när jag drar ut det helt..men jag fattar inte vad gör det om man kortar ner snöret till där det hakar i direkt och man kan dra igång den?:S
Tror du menar där magnapullen tar tag i drevet för att dra runt motorn? Om det är det du menar så kommer kortare snöre inte hjälpa dig något. Bara göra snöret kortare och öka risken för att du drar ut till stumt = ont i axel.
Skulle säga att du inte får det löst hur du är beter dig, men nån annan kanske har nått knep.

Pegga

Välkänd medlem
11 feb 2012
271
0
16
Mariestad
Em: Precis där magnapullen tar tag i drevet och drar igång motorn, iomed att mitt snöre är så långt det ska vara till änden av sätet så borde jag ju kunna korta ner det så magnapullen hakar i direkt och drar runt motorn från 0 läget där starthandtaget på snöret är ?

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.634
101
63
Örnsköldsvik
Om du kortar snöret så hakar den väl inte i tidigare för det?
Du måste ju peta i själva magnapullen om man ska ändra det. Fråga mig inte hur bara =)

hellebjork

Välkänd medlem
31 jul 2006
904
3
16
Du kan montera bort den och testa dra lite i snöret för att se hur lätt det löper. Kanske är linhjulet lite slitet i anliggningsytan mot klacken?

Pegga

Välkänd medlem
11 feb 2012
271
0
16
Mariestad
Får helt enkelt skruva bort magnapullen och kika inuti hur det ser ut! jag är tacksam för all hjälp jag fått :)

Pegga

Välkänd medlem
11 feb 2012
271
0
16
Mariestad
Snöret löper lätt men den hakar inte i från där handtaget sitter utan man får antingen dra ut snöret längre och försöka starta med att dra långt ut eller så får jag stå och dra korta drag snabbt för att få att klacken att haka fast så jag kan dra igång den från utgångspunkten där handtaget sitter.. vad behöver jag göra för att laga detta? beställa allt nytt eller kan jag laga det själv med att göra något där inne?

Pegga

Välkänd medlem
11 feb 2012
271
0
16
Mariestad
Ska byta allt i den :) men hur är det med snöre jag har ett snöre som ser ut och är lika tjockt som det jag har i skotern nu eller är det special snören i skotern?

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Vet inte vad du har för skoter men jag skulle köpa en hel sats, bara skruva ur och sätta i nytt. Lättaste skruvningen ;) Men kolla startkransen så den inte legat i och nötts ner lite, hände på en phazer tvåa för mamma för några år sen.

Pegga

Välkänd medlem
11 feb 2012
271
0
16
Mariestad
Formula Plus -1991a och precis vad jag tänkte att bäst är väll att köpa en hel sats! startkransen säger mig ingenting hur ser den ut,sitter den på samma ställe?

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Ja första gången man tar isär en magnapull brukar man komma ihåg.

Var jävligt försiktig så inte fjädern flyger iväg. Den är ett helvete att få ihop isåfall