Kan man få böter om man hjälper snöskoterklubb med leder

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
Hej jag fundera på om man kan få böter om man hjälper till att pista skoterlederna. Detta gäller borlänge området. Burkar ofta vara ute och packa leder när första snön har fallit.

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
7
k-len vill du förklara det där? så du menar att han inte får köra på leden om den är osladdad, men han köra 1 meter bredvid leden så länge det är snö?
han sladdar ju inte leden utan bara trampar den menar jag

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.195
160
63
Säfsen
Nu får ni nog förklara lite tydligare pojkar.... för jag hoppas att ni inte driver med minisillen, som faktiskt ställer en vettig fråga och dessutom visar engagemang och vill hjälpa till med att få till bra leder.
Här i Fredriksberg (sydvästra Dalarna) så finns inga examinerade eller EU-godkända ledsladdare och det tror jag inte att det gör i Borlänge heller.
Menar ni att de små klubbarna utanför fjällkedjorna som inte har några inpumpade EU-pengar utan jobbar på helt ideell basis med intresserade medlemmar som ställer upp med att dra sladden inte FÅR göra detta enligt lagboken? Låter som B-S tycker jag.
Att inte vem som helst får spaka en pistmaskin förstår jag, men en skoter med ledsladd...?

Rmkforever

Medlem
26 aug 2013
36
0
1
Söderfors
I norraupplands skoterklubb finns det fler ledsladdare som medlemmarna använder utan någon speciell utbildning. Tror inte det står i lagboken att man inte får dra en ledsladdare efter en skoter.

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.195
160
63
Säfsen
En ledsladd är tung.

Vem som helst får inte köra tungt släp Hur som helst heller.

Krävs utbildningar för att förstå hur man ska höja/sänka sköret för att få den perfekta leden.

Att använda kladdrulle krävs extra utbildning såklart.
Det här köper jag inte! Har du någon länk till lagtext om detta eller åtminstone en informationstext från någonstans?
Menar du på fullaste allvar att en markägare som med timmerdoning drar hemved begår ett lagbrott? För det lasset är garanterat tyngte än vad en Snowmover eller en Kombisladd är.
Att ställa in höjden på skäret så att det tar för mycket eller för lite kan då väl för tusan inte vara lagbundet...och varför skulle kladdrullen kräva extra utbildning?

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
k-len är på den skämtsamma sidan idag fattar ni väl. Han kanske har vunnit stort på Triss och därför extra glad.

Men minisillen, gå gärna med i en klubb där hemma så kan du ju vara med på ledarbeten "på riktigt" också. Och lära dig att hantera redskapen som klubben har.

Sent from my GT-I9305 4G via Tapatalk

shagwell

Välkänd medlem
17 jan 2011
1.202
0
16
luleå
Det här köper jag inte! Har du någon länk till lagtext om detta eller åtminstone en informationstext från någonstans?
Menar du på fullaste allvar att en markägare som med timmerdoning drar hemved begår ett lagbrott? För det lasset är garanterat tyngte än vad en Snowmover eller en Kombisladd är.
Att ställa in höjden på skäret så att det tar för mycket eller för lite kan då väl för tusan inte vara lagbundet...och varför skulle kladdrullen kräva extra utbildning?
Menar du på fullaste allvar att du tar K-len på allvar?

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Nog måste han tas på allvar! dock är nog krav och referenser som nämnts saxat ur vad det skulle krävas för att en kommunalanställd ska få göra jobbet, dessutom måste de vara minst 2 och ofta 3 för att göra en mans jobb:)

Freeride 4-ever

Aktiv medlem
27 feb 2010
55
0
1
Kvissleby
Det med att privatister använder sladdar kors och tvärs är inte att
rekommendera.
Har hört rykten att legitimerade ledpistörer blitt redigt sura över
att bli tvingade vara hemma hos fru och barn isf att vara ute i skogen själva
när det är kallt och mörkt.
Fast är du riktigt frän drar du ner byxorna på halva arslet smackar på en kamera
på hjälmen sen kör du som bara satan.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Det med att privatister använder sladdar kors och tvärs är inte att
rekommendera.
Har hört rykten att legitimerade ledpistörer blitt redigt sura över
att bli tvingade vara hemma hos fru och barn isf att vara ute i skogen själva
när det är kallt och mörkt.
Fast är du riktigt frän drar du ner byxorna på halva arslet smackar på en kamera
på hjälmen sen kör du som bara satan.
Nog är det så hos många snöskoterklubbar där det äldre gardet ledistörer har svårt att släppa taget för gör de det blir det inte riktig gjort!
Dessutom vänder ungdomarna sladden på höger sida vid uppställning istället för på vänster sida som man alltid gjort

Ska ledistören dessutom nyttja spett och spade, ibland jämsides med motorsåg då är det inte lätt med behörigheten

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.195
160
63
Säfsen
Hej jag fundera på om man kan få böter om man hjälper till att pista skoterlederna. Detta gäller borlänge området. Burkar ofta vara ute och packa leder när första snön har fallit.
Hmmmm...jag undrar om det var alla de fina inläggen med tydliga och klara svar på sin fråga minisillen ville ha när han ville säkra sig om att han gör rätt när han försöker att hjälpa sin lokala klubb? Vi får hoppas att han lägger in ett svar på det och att han inte köper allt skitsnack här i tråden.
För till skillnad från hur det är uppe i norr så är det ganska sällsynt häromkring med folk som frivilligt ställer upp och hjälper till i föreningen och vill göra det på riktigt sätt.

Shagwell: Klart jag inte köper skitsnacket från k-len, men jag blir så jävla trött på arroganta typer som ska göra sig lustiga över någons seriöst ställda fråga.

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
Det är framför allt trampa som jag vill göra. Sladda får dom andra göra så slipper man sabba sina redskap. Det är ju rätt stenigt på sina ställen där jag kör.

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
47
Ludvika
Det är framför allt trampa som jag vill göra. Sladda får dom andra göra så slipper man sabba sina redskap. Det är ju rätt stenigt på sina ställen där jag kör.
Självklart får du göra det! Så länge du har behörighet att köra skoter. (16 år och förarbevis)

#Pontus#

Välkänd medlem
27 jan 2008
270
1
18
Ö-vik / skorped
Tummen upp för att du hjälper till att sladda leder ! har svårt att se att det är olagligt så länge du har förarbevis för snöskoter ! =)

Jävla tönt k-len är !!

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
48
Piteå
Konstigaste tråden på väldigt länge!

Fick inget som helst sammanhang pga att mod har gått lös med sågen. Såg att några svarat och jag instämmer med dom. Så länge du har skoterkort och skotern i övrigt är i papper så får du dra vad fanken du vill efter. Finns inga vikter eller mått du kan överskrida.