kan inte fatta! ny kylarvätska! ny termostat! kylarsystemet luftat! skotern går varm

z101011

Medlem
2 jan 2010
30
0
1
VEJBYSTRAND
Som sagt jag har bytt termostat, bytt kylarvätska, och kört upp skotern för snöhögen och öppnat korken där man fyller på kylarvätskan för att lufta. Sen var jag ute med skotern i 20 minusgrader och jag kör i lössnö och efter leden och det går hur bra som helst :becky: sen kör jag 300 meter efter vägen och då går den varm:hmmmm: JAG KAN INTE FATTA!!!
Den gick även varm innan jag kom till leden (körde blandat mellan småleder och väg) för att skotern inte ska gå varm måste den hela tiden få in snö under kylaren. När den går varm brukar jag bara köra ner i lössnön ett tag så slocknar lampan.
Men som sagt den går varm extremt fort när man kör efter vägen nån som kan hjälpa mig?

kan kylarslangarna vara feldragna?

lynx enduro 600 HO -03
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Har den kokat nån gång, så att det sprutar ut vatten?

Min gissning är att din temp-givare larmar vid fel värde...
 

bost

Välkänd medlem
1 jan 2000
392
0
16
Sävar
Är du säker på att kylvätskan verkligen cirkulerar? Hur ser det ut i vätskebehållaren när du tar bort locket och varvar upp motorn? Det skall ju normalt byggas upp ett tryck på ca 1 bar i kylsystemet.
Har du ingen cirkulation är det plastdrevet på vattenpumpaxeln som gått sönder.
 

z101011

Medlem
2 jan 2010
30
0
1
VEJBYSTRAND
Är du säker på att kylvätskan verkligen cirkulerar? Hur ser det ut i vätskebehållaren när du tar bort locket och varvar upp motorn? Det skall ju normalt byggas upp ett tryck på ca 1 bar i kylsystemet.
Har du ingen cirkulation är det plastdrevet på vattenpumpaxeln som gått sönder.

jo vätskan cirkulerar det sitter en slang långt upp i vätskebehållaren (ganska liten) som sprutar in kylarvätska i vätskebehållaren. Sen undrar jag hur kylarvätskan cirkulerar i motorn från vätskebehållaren? pumpar det nerifrån och upp eller tvärt om?

blir bara mer och mer orolig! ska snart fara och köra i fjällen och jag kan inte fatta vad felet är ska man bara köpa en ny tempgivare? visar min fel gradtal?
 

Gyrokompass

Medlem
5 jan 2010
36
1
8
Vaaland
De är väldigt känsliga. Nått man får leva med om man kör Rotax enligt min mening. Har haft samma fenomen på min 670 och 800. Kör man efter väg eller led med hård snö får man helt enkelt köra upp i plogvallen eller ut u diket med jämna mellanrum för att mata kylaren (kylarna) och slidesen. Entusiast som jag är tycker jag inte det är annat än skoter-terapi:whistle:
 
N

N_w

finns ju en luftningsskruv på termostaten!, den ska man öppna när man luftar i uppförsbacke, genom varm ska skotern också vara
 
Last edited:

z101011

Medlem
2 jan 2010
30
0
1
VEJBYSTRAND
finns ju en luftningsskruv på termostaten!, den ska man öppna när man luftar i uppförsbacke, genom varm ska skotern också vara
förstår inte var luftskruven sitter :hmmmm: skulle vara bra med en förklaring eller bild för den kan ju inte vara på termostaten:hmmmm:
 

KimAlexander

Välkänd medlem
14 jan 2005
894
0
16
Gällivare
ja säger så här, bergis på att du får kompression ut i kylsystemet å att de är därför den blir för hög temp. kolla o-ringarna i topparna .
 

Stoky

Medlem
21 jan 2007
20
0
1
Bollnäs
Varmkör motorn.
Ta bort kylarlocket , stoppa ner en termometer (stektermometer ??) kolla vattentempen.
Enklast möjliga operation , kvarstår problemet då är det bara att ta fram verktygslådan och riva av toppen.
Lynx,en har en benägenhet att bränna o-ringar i toppen.
Troligtvis så är dessa brända på avgas sidan.
 

z101011

Medlem
2 jan 2010
30
0
1
VEJBYSTRAND
ja säger så här, bergis på att du får kompression ut i kylsystemet å att de är därför den blir för hög temp. kolla o-ringarna i topparna .

har haft lös toppen på cylindern för 2 veckor sedan och jag såg inget som var bränt! inte för att jag vet exakt vad som är o-ringar men jag tippar på att det är dom där ringarna som sitter mellan topplocket och toppen runt tändstifthålen? rätta mig om jag har fel!

skotern gick varm lika lätt innan jag hade lös toppen
 

grop

Välkänd medlem
Ta av toppen en gång till och titta noga så du inte har någon avsickare på förbränningen. Byt dessa oringar i vilket fall som helst. Det är aldrig bra att ta av topparna utan att sätta dit nya oringar. Oringar och packningar tycker inte om att röras, de tar gärna skada av det. Hur ser kylarvätskan ut? Du ser inte några oljeringar i det/missfärgningar? Har du tillgång till avgasmätare så sätter du den emot kylarlocket och mäter. Syns på en gång om du har avgaser i kylarvätskan. Behöver inte ge mycket utslag men minsta lilla är ett tecken på att du har oringarna gått.