Kan en 2takts motor skära/nypa pga för mycket olja.

W

Wettainen

Diskuterar här med några sen igår om detta som topicen lyder.

Dem påstår att den inte tar skada ifall du kör med en alldeles för hög oljeblanding medans jag säger tvärtom.

Det hände ju min skoter dessutom, slukade i sig halva olje behållaren ( 3,5l ) på ca 5 mils körning, dock vet jag inte hur mycket bränsle den tog. Och den nöp då jag höll ca 60km/h och hade kört relativt hårt innan det.

Har tagit med kolven till olika handlare och visat upp dem och de alla har sagt att den har fått tok för mycket olja och därför har den nypt.


Jag är 100% säker på att jag har rätt men dem vägrar att tro på mig.
Tänkte ta och visa denna tråd åt dem senare så de får själv läsa.


Fyll på med varför den skär/nyper med för mycket olja osv.
 
W

Wettainen

Detta stämmer va?

Oljan förbränns inte lika som bensinen gör, vilket leder till att det samlas kvar olja som inte hinner förbrännas upp.
Oljan bildar en alldeles för tjock hinna på cylinderväggarna som stänger in värmen i cylindern, vilket till slut gör så att den värmenyper
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
japp du har rätt. för mycket olja är aldrig bra för då kan den sotskära/nypa, ringarna sotar fast och så skär den mm
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.143
106
63
Jadå, oljan kyler inte kolven som bränslet gör. För mycket olja skapar på så sätt högre värme och kan resultera i nypning.

En extra skvätt i tanken vid inkörning gör ju ingen större fara men som din skoter har dragit (7%), det är på tok för mycket.
 
W

Wettainen

Jo jag vet, dem på verkstaden sa att när man kopplar ut DPM:en så ska man gå upp i munstycke, satt i 15 på lågfart, org var 17,5 och nu stoppade dem in 20.
Så den blöddrade som satan när man körde sakta, tur så var det ett garanti fel iallafall då den hade varit på verkstad innan den turen
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Som snötoken säger, det är pga att bensinen kyler kolvarna på en tvåtaktare, för mkt olja = för lite kylning.