kan detta vara felet att skotern...Variator

vickee

Aktiv medlem
2 nov 2013
82
0
6
Hej har en articcat f7 03 som går som en ockelbo 300 i låga hastigheter 0-35 då vid 5000 varv börjar den gå som vanligt! den är även jätte svag den orkar inte få upp farten till att börja gå bra i uppförsbackar tillexempel! kan detta vara felet bilderna är på sekundärvariatorn på ena bilden är Rullen lös samt är helixen lite avbryten på toppen men dom andra 2 är i bra skick!




10329242_10153183114427240_8380024325041751645_n.jpg10952128_10153183114422240_8718066407254046284_n.jpg
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Jag tror inte sekundärvariatorns rulle eller att helixen är av i toppen gör dina beskymmer. De bör såklart bytas men du bör kunna köra några dagar utan allt för stor inverkan på registret. Rullen har hakat fast sig i helixen därav hacken. De enda du kan märka av det problemet är snarare tvärtom,,den skulle vara ännu vassare från start så motorn skulle ev kunna varva för mycket ett kort tag någ sekund men sedan bör den växla normalt med ytters lite snebelastning i helix,,no big deal med andra ord.

Slipa av helixen så det inte blir så tvärt av fasa av 45grader så rullen har lättare att kliva in i banan igen. Men fixa en ny helix o rulle till veckan såklart.

Felet att den är tokslö är snarare att primärvariatorns fjäder är av eller sekundärvariatorn fjäder är av så kolla det först av allt. Besikta glidbussningen i sekdärvariatorn också för den kan ha blivit snenött pga helixen är av i toppen. Bussningen har däremot inget med slöheten att göra så den byter du isåfall bara för att ha fräsch glappfri variator.
 

vickee

Aktiv medlem
2 nov 2013
82
0
6
Jag tror inte sekundärvariatorns rulle eller att helixen är av i toppen gör dina beskymmer. De bör såklart bytas men du bör kunna köra några dagar utan allt för stor inverkan på registret. Rullen har hakat fast sig i helixen därav hacken. De enda du kan märka av det problemet är snarare tvärtom,,den skulle vara ännu vassare från start så motorn skulle ev kunna varva för mycket ett kort tag någ sekund men sedan bör den växla normalt med ytters lite snebelastning i helix,,no big deal med andra ord.

Slipa av helixen så det inte blir så tvärt av fasa av 45grader så rullen har lättare att kliva in i banan igen. Men fixa en ny helix o rulle till veckan såklart.

Felet att den är tokslö är snarare att primärvariatorns fjäder är av eller sekundärvariatorn fjäder är av så kolla det först av allt. Besikta glidbussningen i sekdärvariatorn också för den kan ha blivit snenött pga helixen är av i toppen. Bussningen har däremot inget med slöheten att göra så den byter du isåfall bara för att ha fräsch glappfri variator.


Okej misstänker också att den har nog varit så en längre tid!
men det konstiga är att om jag pallar upp skotern bak och gasar så går den som den ska! men när jag ska ut och köra så är den tokslö up till 30-35 och cirka 5000 varv, har precis bytt kolvar tog ut motorn och bytte kolvar är det möjligt att skotern inte orkar helt enkelt med motstånd utan bara när den hänger i luften? kan man sätta in reedventiler fel håll te.x? innan renoveringen av motorn så va det inga problem med variatorer!
 

vickee

Aktiv medlem
2 nov 2013
82
0
6
kan tjuvluft orsaka att den är jätte slö på låg fart? men går som den ska på höga?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Om de blev när du renoverade så kan du ha satt in kolvarna bakofram. De brukar finnas pilar på dem och de ska i de flesta fall vara vänd mot utblås. De finns enstaka fall då pilarna ska vara vända åt höger eller vänster.
Reedventilerna kan du inte mont fel.

Men som sagt de låter mer som en fjäder gått av i primären alt sekvariatorn för då blir de tokslö och kan funka skapligt upphissat.
 

vickee

Aktiv medlem
2 nov 2013
82
0
6
Nja kolvarna är rätt håll annars hade den nog skurit direkt! jag tror jag hittade felet massa pappers bitar i tanken så efi pumpen kättat igen tog ståltråd/tennstråd å fiska upp all skit från gallret inne i pumpen ska det inte finnas nått slags filter orginal innan pumpen ?