Jag tror inte sekundärvariatorns rulle eller att helixen är av i toppen gör dina beskymmer. De bör såklart bytas men du bör kunna köra några dagar utan allt för stor inverkan på registret. Rullen har hakat fast sig i helixen därav hacken. De enda du kan märka av det problemet är snarare tvärtom,,den skulle vara ännu vassare från start så motorn skulle ev kunna varva för mycket ett kort tag någ sekund men sedan bör den växla normalt med ytters lite snebelastning i helix,,no big deal med andra ord.
Slipa av helixen så det inte blir så tvärt av fasa av 45grader så rullen har lättare att kliva in i banan igen. Men fixa en ny helix o rulle till veckan såklart.
Felet att den är tokslö är snarare att primärvariatorns fjäder är av eller sekundärvariatorn fjäder är av så kolla det först av allt. Besikta glidbussningen i sekdärvariatorn också för den kan ha blivit snenött pga helixen är av i toppen. Bussningen har däremot inget med slöheten att göra så den byter du isåfall bara för att ha fräsch glappfri variator.