Kallaste vintern på 1000 år!!!

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
56
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Mjo, -32 är lite väl nypigt. Har kört i de temperaturerna och det är inte att rekommendera. Fruktansvärt lätt att frysa sönder hela ansiktet. Minsta lilla pytteglipa orsaka riktiga bölder. :(

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
härligt, men tror inte särskilt mycke på den där.

men man får ju hoppas att det stämmer fast det får inte vara under 20 grader, i vintras hade vi 37- hos mormor och de var inte kul

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Hoppas att de blir ev varm vinter. har ingen skoter så jag ser helldre att de är sommar ist. Bättre för mig just nu och så retar de er andra :p;):D

Plus att mercan har blive sjukt svår att starta, frågan e bara om de går att fixa, annars e man typ dödsdömd i vinter :(

cfh

Välkänd medlem
21 nov 2008
578
2
16
sthlm
Hoppas dom har rätt, vore trevligt med en stadig kyla och en jädrans massa snö !! :D

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
om man räknar nederbörden så har den varit helt okej dom senaste åren skulle jag gissa, problemet att det har varit sådanna varm perioder emellanåt så det hunnit töa bort innan det kommit nytt, vintern som var tror jag det inte det kom så mycket mer nederbörd, skillnaden var att det fick ligga kvar

SoppaN288

Aktiv medlem
4 jan 2010
58
0
1
Luleå
Jag har noterat att det är sjukt mycket rönnbär i år och det sägs ju båda för rejäl vinter.
så chansen finns.
Brukar det inte vara tvärtom?
"Rönnen kan inte bära två bördor"

Hursomhelst så hade det inte suttit fel med rediga isar iår, en del snö kan man ju också skriva upp på önskelistan.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Nån som tänkt på vad en sådan vinter skulle göra med bensinpriset och elpriserna...?

Jbf94

Välkänd medlem
27 jan 2009
268
0
16
Östersund
I bydalen snöade det igår/inatt, ca 3-4 dm :D skulle nog gått att köra skoter då :D
Hoppas iallafall att det stämmer

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Brukar det inte vara tvärtom?
"Rönnen kan inte bära två bördor"

Hursomhelst så hade det inte suttit fel med rediga isar iår, en del snö kan man ju också skriva upp på önskelistan.
Bondepraktikan säger båda sakerna, både att lite rönnbär ger mkt snö och att mkt rönnbär ger mkt snö.. Dom verkar ha helgarderat sig :p

jonke

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.247
5
38
Kramfors
vi gar grymt med römbär i år och i fjol hadde vi lite römbär.mycke römbär =kall vinter lite römbär=mild vinter

r0tkiv

Välkänd medlem
25 okt 2007
1.210
0
36
stödE
Jag har noterat att det är sjukt mycket rönnbär i år och det sägs ju båda för rejäl vinter.
så chansen finns.
här har det vare bra mä rönnbär senaste 2 åren och bra mä snö, men nu har vi inte ett enda rönnbär på träden :worried:

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
37
Sollefteå
Me tanke på att man beställt ny skoter så lär de väl inte snöa på hela vintern...
Sen vettefan om ja vill ha så kallt heller, hade runt 35 ett par gånger när vi lasta timmer i skogen, en gång vare ner mot 40... Full värme i hytten hjälpte inte, man frös som en gris ändå bitvis... Lägga på snökedja i 25 minus var ju inte heller nån höjdare iofs... :p

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
för några år sen sa folk att vi aldrig kunde drömma om vinter nu förtiden!! Pga ozonlager osv osv ttor inget på sånt skitsnack som nån full gruvpolack har suttit och ljugit fram!!!