Körkort Och Skoter

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Tjena

Jag tog körkort 99 och behöver då inte skoterkörkort

Men förra sommaren så tappade jag kortet 2 mån pga en liten fortkörning och nu säger en del polare att jag pga detta måste ta skoterkörkort?

Det kan väl endå inte stämma? på mitt nya körkort (man är ju av någon kostig anledning tvungen att beställa ett helt nytt körkort när man haft det indraget) så står det utfärdande datum 2005**** och då ursprungligt utfärdandedatum 99****
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Jag är inte helt säker men jag har för mig att du inte behöver ta förarbevis så länge du får tillbaka körkortet utan att behöva ta om det, men som sagt kolla med Snofed, polisen eller VV
 
4

426H

Om man har körkort ursprungligen utfärdat före 1 jan 2000 är det ok att köra skoter på det.
 

vette89

Välkänd medlem
7 jan 2006
245
0
16
Sundsvall
En kompis blev av med sitt körkort på samma sätt. Han blev tvungen att skaffa ett förarbevis på skoter efter det. Vägverket beklagade och sa att det var aldrig avsikten med reglerna, men att så hade det ändå blivit.

Kontakta vägverket (www.vv.se kanske kan ge svar på nåt sätt?) så får du veta vad som gäller och slipper lyssna på hörsägen.
 

600 xtc

Medlem
15 maj 2006
34
0
1
35
uppsala
Tja.. Jag var på förarbevis utbildning.. Och lärarn sa att om man har körkort
före 1 jan 2000 och blir av med det så måste man ta förarbevis..
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
tack för svaren ser att en del av er skriver blivit av med körkortet ni är med på att jag aldrig blev av med det helt va?


jag hade det bara indraget så jag behövde inte ta om det eller något sådant
 

vette89

Välkänd medlem
7 jan 2006
245
0
16
Sundsvall
Det är samma sak, precis som det blev för min kompis! Men, som sagt, kolla med myndigheterna. Om du råkar ut för en olycka utan giltigt förarbevis hjälper det inte vad som sagts här!
 
4

426H

I körkortslagen finns en övergångsbestämmelse som säger att körkort och traktorkort utfärdade före 1 jan 2000 ger behörighet att köra terrängskoter. Detta gäller även när körkort förnyas eller när ett nytt körkort utfärdas pga ändrad behörighet.

På körkortet finns 2 utfärdandedatum.
1. Datum för utfärdande
2. Datum för första utfärdande (står på baksidan)

Datum för utfärdande ändras varje gång ett nytt körkort produceras, tex vid förnyelse vart 10:e år eller om du utökar din behörighet. Alltså måste det vara datum för första utfärdande som gäller. Allt annat är ju fullkomligt orimligt. Har själv mejlat vägverket för ett klargörande. Skall posta deras svar här.
 
Last edited:

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
426H

Jo exakt så tycker jag också mitt körkort är ju utfärdat första gången i januari 99

att jag helt ska tappa behörigheten på ett fordorn bara för att jag haft behörigheten på ett annat fordorn indraget tillfälligt låter ju faktiskt orimligt
 
4

426H

***** bananrepublik

Fick svar från vägverket att dom tolkar övergångsbestämmelsen i körkortslagen som att behörigheten att köra snöskoter upphör permanent om man tillfälligt mister bilkörkortet.
:confused:

Tyckte detta var väldigt konstigt så jag surfade runt lite på nätet och hittade lite info på riksdagens hemsida. Riksdagens trafikutskott uppmärksammade under 2003 tokigheterna i den nya körkortslagen. I sitt betänkande 2002/03:TU04 skriver man bla att rätten att köra terrängskoter (snöskoter) bör omfatta den som fått ett körkort utfärdat före den 1 januari 2000 återkallat, och som därefter återfått körkortet.

Sveriges riksdag ger alltså regeringen (sossarna) bakläxa på den nya körkortslagen och ger dem i uppdrag att snarast ta fram en ny körkortslag.

Vad gör regeringen då tror ni? Jo, i stället för att ändra körkortslagen tillsätter man en utredning!!!!:mad:

Att tillsätta en utredning är ett vanligt sätt för fega politiker att undvika ansvar (i detta fall Ulrika Messing). Man väljer en utredare som man vet kommer att ge den rekommendation man vill ha, och sen kan man skylla på utredaren.

I detta fall gav regeringen utredaren bla följande uppdrag (Dir 2003:105 Förarbevis för moped och terrängskoter):

"Utredaren skall vidare överväga om bestämmelserna bör ändras så
att den som har fått ett körkort som utfärdats före den 1 januari
2000 återkallat skall återfå rätten att köra terrängskoter när
ett nytt körkort utfärdas efter spärrtidens utgång."

För att försäkra sig om om att utredaren inte skulle gå riksdagens vilja till mötes och föreslå en ändring av körkortslagen la man till följande:

"Vid dessa överväganden skall utredaren beakta att de kunskaper och färdigheter som krävs för att köra en terrängskoter i terräng skiljer sig avsevärt från vad som krävs för att köra en bil på väg."

Naturligtvis kommer utredaren med en rekommendation om att bestämmelsen inte skall ändras. Det som är anmärkningsvärt är att utredaren skriver att han haft kontakter med organsiationer för snöskoterutbildare (snofed och svemo?????) som uttryckt stöd för denna uppfattning.

Nu har Ulrika Messing händerna fria och kan hänvisa till både utredaren och våra egna organistationer att det faktiskt är vi som vill ha det på detta viset....

:mad: :mad: :mad:
 

vette89

Välkänd medlem
7 jan 2006
245
0
16
Sundsvall
Ja, jag är inte förvånad.

Men det kostar inte så mycket att ta ett förarbevis och alltid kan det bli något nyttigt av det också. Sen är det så att om man kör skoter på bilkörkortet och får det indraget så får man ju inte köra skoter heller! Alltså, om körkortet blir spärrat två månader för fortkörning, t.ex. feb-mars, så står man där med skägget i brevlådan! Men om man har ett förarbevis för terrängfordon så kan man lugnt köra vidare med sin skoter, även om bilkörkortet är indraget/spärrat.
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
34
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
vette89 skrev:
Ja, jag är inte förvånad.

Men det kostar inte så mycket att ta ett förarbevis och alltid kan det bli något nyttigt av det också. Sen är det så att om man kör skoter på bilkörkortet och får det indraget så får man ju inte köra skoter heller! Alltså, om körkortet blir spärrat två månader för fortkörning, t.ex. feb-mars, så står man där med skägget i brevlådan! Men om man har ett förarbevis för terrängfordon så kan man lugnt köra vidare med sin skoter, även om bilkörkortet är indraget/spärrat.
800 kr kostade det för mig och tog 5 veckor (en dag i veckan) att genomföra + 1-2 veckor tiden tar att få kortet hemskickat.
 
4

426H

Nu har jag också tagit förarbevis så att man kan köra lagligt i vinter. Kostade 2100 kr och tog en söndag i anspråk. Helt meningslös utbildning, inte ett skit har man lärt sig. Gissa vem som anordnade utbildningen och tjänade extra pengar på gamla dar? Jo, gamla snofed ordföranden Ingemar Österberg. 2100*20=41000 kr drog han in denna söndag.

Det är alltså vår egen riksorganisation snofed som ligger bakom dessa tokiga körkortsregler via lobbing med tidigare sosseministrar, framförallt Ulrika Messing. Allt för att fler skall vara tvungna att ta den meningslösa förarbevisutbildningen så att som själva och deras kompisar skall kunna dra in massa pengar!
 

Quethec

Välkänd medlem
21 apr 2005
824
2
16
Gävle
Lät dyrt.. Jag gjorde det på 2 dagar. en lördag och en söndag :p. jag betalade 1300kr och då ingick mat och fika båda dagarna.. Visst va de lite slö kurs. Men jag kan inte påstå att man inte lärde sig ett dugg..

Men såklart.. Om man åkt skoter i massa år och läst forum, hört av folk, läst runt på internet så vet man de mästa.

Nu har jag också tagit förarbevis så att man kan köra lagligt i vinter. Kostade 2100 kr och tog en söndag i anspråk. Helt meningslös utbildning, inte ett skit har man lärt sig. Gissa vem som anordnade utbildningen och tjänade extra pengar på gamla dar? Jo, gamla snofed ordföranden Ingemar Österberg. 2100*20=41000 kr drog han in denna söndag.

Det är alltså vår egen riksorganisation snofed som ligger bakom dessa tokiga körkortsregler via lobbing med tidigare sosseministrar, framförallt Ulrika Messing. Allt för att fler skall vara tvungna att ta den meningslösa förarbevisutbildningen så att som själva och deras kompisar skall kunna dra in massa pengar!
 
4

426H

Det är billigast att ta kortet via en skoterklubb det gjorde jag och läs ovan vad det kostade. Fast det beror på om du har nån klubb i närheten som samarbetar med vv
Tyvärr finns det inga skoterklubbar där jag bor, men även i skoterklubbarna kommer det att bli dyrare att ta förarbevis framöver eftersom snofed har höjt avgiften som dom skall ha för varje förarbevis till 300 kr. Dessutom är det så att hälften av sveriges snöskoterklubbar (svemo klubbar) har inte rätt att bedriva utbildning längre, endast snofed anslutna klubbar.

Ser att du söker efter en trimpipa. Har du läst brevet som snofed skickade till ministrarna i augusti? Om snofed får som dom vill kommer det att bli förbjudet att sälja trimpipor på den svenska marknaden framöver. Dessutom vill dom förbjuda högkamsmattor och införa effektbegränsning på snöskotrar som säljs i sverige!!! Snofed säger sig företräda alla skoteråkare i sverige. Helt otroligt!!!

Om snofed får som dom vill kommer vi i framtiden bara kunna åka runt på betalleder med effektbegränsade touringskotrar och pulka.:mad: