Körkort Och Skoter

Ralle77

Välkänd medlem
1 feb 2006
288
0
16
Bjursås
Har personligen skippat att ta förarbevis. Har körkort sedan -95, men blev av med det -05 efter lite för tung gasfot. Behövde dock inte ta om körkortet utan fick tillbaka ett nytt några månader senare.
På kortet står som någon annan ovan skrivit typ "första utförande datum" 1995-11-20. Det var dessutom så gammalt att jag var tvungen att få ett nytt körkort ändå i samma skede som jag blev av med det.

Jag hävdar fortfarande att man INTE behöver skaffa förarbevis för snöskoter om man bara blivit prickad en gång för en fortkörning. Däremot om man blir fvungen att ta om kortet är det en annan femma.

Jag kör gladeligen vidare på mitt körkort.
 

Niklas.L

Välkänd medlem
5 sept 2006
330
0
16
Sthlm
okey så kontentan blev att jag måste ta skoterkort, satan så irriterande
Så långe ditt kort Är taget före 2000 så behövs de inte tas nå förarbevis..
Om du gör ett nytt för att du har tappat ditt gamla, måste du ta förarbevis då me?? NEJ.
de e bara om du blir av me de permanent som de behövs..
Men som sagt kolla upp me nån som kan läsa i en bok vad som stämmer å inte.
 
4

426H

Ralle77 och Niklas.L,
Tyvärr så har ni fel. Det räcker att ditt körkort varit indraget 1 månad för en mindre fortkörning tex, så förlorar man behörigheten att köra skoter. Jag har kollat detta med både vägverket och polisen, se inlägg ovan.

Dessa tokiga regler infördes av den förra socialdemokratiska regeringen med skoterorganisationen snofeds goda minne! :eek:
 

jonasadolfsson

Välkänd medlem
5 nov 2005
1.666
1
16
Bollnäs
Tjena

Jag tog körkort 99 och behöver då inte skoterkörkort

Men förra sommaren så tappade jag kortet 2 mån pga en liten fortkörning och nu säger en del polare att jag pga detta måste ta skoterkörkort?

Det kan väl endå inte stämma? på mitt nya körkort (man är ju av någon kostig anledning tvungen att beställa ett helt nytt körkort när man haft det indraget) så står det utfärdande datum 2005**** och då ursprungligt utfärdandedatum 99****
Pappas kompis hade körkort men tappade det pga fortkörning. Och när han fick tillbacks det så var han tvungen att ta Skoterförabevis
 
E

ejwbegysv

Är det inte datumet på körkortstillståndet som gäller? Då måste man ju söka nytt ibland för att få ta körtkort igen...
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
ja man börjar ju fundera vad i h-vete politikerna sysslar med att man ska måsta ta skoterkort bara för att man fått bilkörkortet indraget 1 gång är ju helt otroligt

så om jag nu skulle krocka med min skoter skulle jag inte få en krona eftersom jag inte har tillstånd att köra den, hel otroligt
 

Ranchn

Välkänd medlem
22 feb 2005
372
0
16
Holmsund / Hällnäs
Klämmer in en liten fråga bara...

Om man blir ertappad av polis och man inte har giltigt förarbevis för skoter. Vad händer? Böter eller indraget körkort?

Jag har ABECEDE. Utfärdat -86, 94, -95. Men fick körkortet återkallad i en månad för fortkörning -03.

Att försäkringen inte gäller kan jag räkna ut, men vad blir "straffet".
 

StarTrak

Välkänd medlem
7 jan 2006
934
0
16
Kiruna
Var på förarbevis utbildning igår å då pratade vi om de. vad ja förstått så måste man ta förarbeviset om du inte har tagit körkortet före januari 2000 för att få köra lagligt, om du förlorar körkortet så förlorar du också förarbeviset som är "inbyggt" i körkortet så i ditt fall måste du väll ta förarbeviset om du inte vill bli tagen för olovlig körning. Men när du tagit förarbeviset så kan du aldrig förlora de. En lite sjuk sak är att om du blir tagen för fortkörning,kört full med skoter m.m så förlorar du inte förarbeviset utan körkortet ? kanske de är dax att uppdatera lagarna...

Om du blir tagen av polisen utan giltigt förarbevis så blir det böter eller så ryker körtkortet tror jag