köra på saltvatten eller sötvatten?

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
sötvatten leder inte ström, det gör saltvatten.
Det rostar betydligt mindre av sötvatten.
Intressant?!?! undrar då hur min svåger elfiskar när han tar prover på fisk i fjällbackar och tjärnar?? svara på den du för jag har ingen aning.. men jag vet saltvatten är MER strömförande.....

B

Biosteel

alltså alla material leder ström mer eller mindre. beroende på resistansen (stora omega tecknet från grekiskan) så för att få ström (elektroner) att gå genom sötvatten så behöver du mer spänning(tryck) för att kunna leda samma antal elektroner än om du skulle leda det genom saltvatten med samma avstånd mellan dipolerna.

ett enkelt exempel är blixten då agerar marken och molnen dipoler med en höjdskillnad på cirka 5000 meter ( exakt siffra finns)

och vid själva blixtnedslaget så har det skett en urladdning. det bevisar att till och med luften leder ström bara spänningen är hög nog

och vad man ska ha i åtanke är att strömmen alltid tar den enklaste vägen.

hoppas den förklaringen räckte av en ex elare :)

Last edited:

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Det som händer med metaller i saltvatten kallas Galvanisk spänning. Galvanisk spänning uppstår när metaller med olika spänningsvärden har kontakt i en elektriskt ledande vätska.

Saltvatten är en sådan vätska där metaller korroderar. Vattnet blir här en elektrolyt på samma sätt som principen för ett batteri.

Spänningsskillnaden i metallerna gör att metallerna reagerar och ”äter” upp varandra, men med olika intensitet. Den metallen som har den lägsta spänningen korroderar mest. Detta är orsak till att vi på båtar osv utnyttjar offeranoder på skrov och axlar för att förhindra att vitala delar korroderar bort.

Bortsett från Zink, så har Aluminium lägst motståndskraft mot korrosion. I alla bultförband kommer korrosion uppstå mellan bulten (järn) och chassiet. Än värre med stålplåt bultat mot alu, där kan det bli riktigt illa om det ligger kvar saltvatten.

Men, jag antar att du inte tänkt köra omkring i saltvatten med en ny skoter, så problemet borde kanske inte vara så stort. Men kom ihåg att saltvatten är FRUKTANSVÄRT elakt mot lager, kedjehus, motor osv om du sänker den...

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Jag kör mest där det är bräckt vatten, (Bottenvikens skärgårdar). Tycker att det är stor skillnad i hur det rostar mot om man bara kör i inlandet och på sötvattenssjöar. Jag måste byta lager i boggien oftare samt ståldetaljer på skotern rostar klart fortare.