Köra ospårat

Polaris trail

Medlem
27 feb 2010
10
0
1
Hej alla! En nybliven skoterägare här! har en liten fundering på teknik vid ospårat? Hur kör man bäst i ospårad terräng, typ i skog där man inte kan gasa på för mycket? hur lutar man sig, skotern har ju en tendens att tippa och gräva ned sig snett.. Nu är det ju riktigt blöt snö men borde inte det både underlätta och försvåra?

tack alla som tar sig tid att komma med synpunkter!

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Beror ju på vart man ska köra också. Över ett hygge med stubbar uppstickandes lite här och där under snön så är det ju ingen större succe att hålla fullt över :)
Stå långt bak för att få lite tryck på skidorna och luta mot när den håller på att tippa. Har den tippat så sluta genast gasa och backa försiktigt så långt det går och försök gasa upp på snön igen. Gasar man för mycket när den sitter fast blir det bara värre. Spade rekommenderas :)

Polaris trail

Medlem
27 feb 2010
10
0
1
Tackar! :) Bar info!

Jag ska spåra i skog, utan stubbar men lite trångt på många ställen. Långt bak har jag inte prövat att stå, styr inte maskinen dåligt då?

Jag märkte att så fort man hamnade lite utanför det spår jag packat med hundspannet (och där andra skotrar kört innan vi fick ett massivt snöfall) så skar skidan ned och eftersom det är blötsnö så orkar ju inte medarna att styr upp igen. Men misstaget jag gjorde var ju att gasa mer då.. men men, man lär sålänge man sitter på dynan!

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Kroppsvikten tycker jag är mycket viktigare än vartåt man styr. Samt att få skotern att "sätta sig", ge lagom med gas samtidigt som man bryter den åt rätt håll.

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
försök håll lagomt med fart och om den är på väg att tippa så ställ dig på fosteget som är uppåt och ge full gas så kommer den upp igen

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Att glida runt i lössnö bland träd är något jag verkligen gillar. Först så är det ju alltid en fördel att ha en smidig maskin som flyter bra, med de går med i princip vinken maskin som helt.

När jag hade min förra skoter, mountain cat 600 2002, så brukade jag ställa mig ungefär mitt för där tank och dyna går ihop för att få en bra balans på skotern. jag brukade ha 2 tekniker.
Om vi säger att jag ska åt höger i båda exemelna

ex 1.
Ganska låg och jämn fart så man just ligger på ytan som. Sen vrider jag styret åt vänster och lutar mig åt höger och ger gas. Då åker skotern automatiskt åt höger.

ex 2.
Denna gång vill jag använda lite mer fart så jag gör så här. Jag flyttar fram fötterna så dom är just bakom fothålarna med tårna halvt ínne. Sen släpper jag upp lite på gasen och vrider styret åt höger och lutar mig fram överstyret åt höger så jag får höger skida att sjunka ner under snön. Sedan ger jag gas så att jag får upp matthastigheten bra så den driver riktigt. Sen när skotern har börjat svänga så lutar jag mig bakåt och vrider styret åt vänster och ser till att hålla gasen hullt så att skotern planar upp igen.

Exempel nr. 2 brukar jag använda mig av när jag vill göra en lite skarpare sväng då skidan och huven går ner lite i snön så de blir som ett ankare och mattan trycker den runt. Går ganska fort att fastna ibland om man inte får den att börja dra iväg riktigt tillräckligt fort.

Ett tips är att träna på en öppen yta och testa allt du kan komma på tills du hittar en teknik som passar dig bra.

JohnVanB

Välkänd medlem
28 dec 2005
148
0
6
Timrå
Bra tips ovan men jag tycker att man ska lägga till en sak. Med den typ av skoter du kör gäller det att lära sig läsa av terrängen. Att redan i förväg veta vilka problem du kommer att stöta på och vad du ska göra i en situation som kommer hjälper, otroligt mycket; åt vilket håll du ska vikta, var du ska sätta tryck på skotern och hur mycket gas respektive broms du ska använda.

Läser man terrängen vet du redan innan....
Det finns bara ett sätt att lära sig...och det är världens roligaste; kör, kör och kör lite mer :)

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
För ungefär ett år sedan så började jag fråga runt lite på amerikanska forum angående tips på hur jag skulle bli en bättre förare. Kom ihåg den tråden nu ikv så jag tog och letade fram den igen :) är ju på engelska men jag antar att mer eller mindre alla här kan läsa och förstå engelska :)

har skrivit mkt med Kaleb som jag fick riktigt mkt bra tips från via mail senare och det är en kille som helt klart vet vad han håller på med ute i snön så ta väl vara på dom tips han har skrivit i tråden :)

Om länken inte fungerar så säg till så ska jag försöka fixa den :)
http://www.arcticchat.com/forums/index.php?showtopic=110977&hl=_night_stalker_

Polaris trail

Medlem
27 feb 2010
10
0
1
Tusen tack för alla tipsen! Är faktiskt ett intressant ämne det här med ospårat! Lätt att man blir feg märker jag ...

Som någon skrev: Det är bara ut och köra, köra och köra :) Har endel att öva på!

tack igen för tipsen!

:hello: