Att glida runt i lössnö bland träd är något jag verkligen gillar. Först så är det ju alltid en fördel att ha en smidig maskin som flyter bra, med de går med i princip vinken maskin som helt.
När jag hade min förra skoter, mountain cat 600 2002, så brukade jag ställa mig ungefär mitt för där tank och dyna går ihop för att få en bra balans på skotern. jag brukade ha 2 tekniker.
Om vi säger att jag ska åt höger i båda exemelna
ex 1.
Ganska låg och jämn fart så man just ligger på ytan som. Sen vrider jag styret åt vänster och lutar mig åt höger och ger gas. Då åker skotern automatiskt åt höger.
ex 2.
Denna gång vill jag använda lite mer fart så jag gör så här. Jag flyttar fram fötterna så dom är just bakom fothålarna med tårna halvt ínne. Sen släpper jag upp lite på gasen och vrider styret åt höger och lutar mig fram överstyret åt höger så jag får höger skida att sjunka ner under snön. Sedan ger jag gas så att jag får upp matthastigheten bra så den driver riktigt. Sen när skotern har börjat svänga så lutar jag mig bakåt och vrider styret åt vänster och ser till att hålla gasen hullt så att skotern planar upp igen.
Exempel nr. 2 brukar jag använda mig av när jag vill göra en lite skarpare sväng då skidan och huven går ner lite i snön så de blir som ett ankare och mattan trycker den runt. Går ganska fort att fastna ibland om man inte får den att börja dra iväg riktigt tillräckligt fort.
Ett tips är att träna på en öppen yta och testa allt du kan komma på tills du hittar en teknik som passar dig bra.