Köra nu??

Jonny_S_län

Aktiv medlem
1 jan 2000
77
0
6
Exempelvis...Gördalen?..Inte varit där än...Finns det nån led öppen eller måste det väntas till isarna lägger sig?..Abstinensen är påtaglig just nu...Tyckte jag såg ett (1) snö idag :eek: men det var troligen bara lite fågelskit.. :mad: ..har 50 mil till Lofsdalen så längre norr blir svårt att pilla iväg sig över en helg...Tacksam för positiva svar :D
 
E

ejwbegysv

Det går att köra i Gördalen.. bara man undviker kalfjället osv..
 
E

ejwbegysv

Helgen som kommer nu är jag förhoppningsvis uppe... Sen efter det så blir det nog varje helg..
 
E

ejwbegysv

Har byggt en termometer till datorn så snart bör vi kunna ha en väldigt detaljerad temperaturmätare med grafer osv..
 
E

ejwbegysv

Jag hade tänkt åka upp men fick förhinder.. är ett dop i helgen jag visst ha lovat :eek: att åka på...

Men efter helgen så kommer jag att åka upp varenda helg...
 

henke_440

Aktiv medlem
20 nov 2005
94
0
6
viksjöfors
får se om det kanske blir nästa helg jag åker dit. läre få min gaskabelförlängare först och så läre jag köpa mer olja.:(
men om du ska dit då kanske vi träffs där, det är väl inte så stort?
 
E

ejwbegysv

Nej Gördalen är inte stort :)

Vi åker nog upp ändå på Lördag eftermiddag och stananr tills på måndag...

Skräddarns där Peggan ska bo är granne med mig (har bott i det huset förut)..
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Hold your horses.....

.....kanske vettigt att vänta några veckor så det får "tjäla på sig" i backen. Med tanke på det nyväckta politiska intresset för skoterfrågor (riksdagens skoterklubb, se senaste Snowmobile) kan det ju vara lite "provocerande" att ge sig ut och bränna på första snölagret med mjukmark under. I Härjedalen är det väldigt dålig tjäle i nuläget.

Finns risk att det river upp ganska bra om man är lite gasglad och det kan se styggt ut för markägarna:eek: Nu är det ju dock rejält kallt på nätterna så tjälen kommer, var så säkra......:)

Själv har jag varit ut lite försiktigt på skogsbilvägar som inte skall plogas.

mvh / "härjedalingen" Matti
 
E

ejwbegysv

Självklart ska man inte köra skoter när det är för lite snö.. Det förstör naturen...

I Gävle så byter dom styrstål efter 75 mil!? jag har kört över 600mil med mina och dom är ok fortfarande...

Ang. slitage på miljön (marken tex) så har dom ju till exempel gjort en nationalpark på fulufjället bla. för att skydda känsliga lavar = Alla utom 1 led är avstängda och det är max 30 km/h.. tex så är det nu väldigt svårt att åka från Åre och vidare uppöver i Sverige.. synd.

Går man och tittar på Vattenfallet Njupeskär (sveriges högsta) så är det en upptrampad stig på ca 3 meter i bredd... Av "miljövänliga" fottrafikanter.. :confused:

Ja lite Politik :) Naturvårdsverket försöker nu också stänga av skotertrafik på Drevfjället.. Så snart är väl alla våra fjäll stängda...
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
ja snart är det bara skidåkarna som har rätt att vara ute i skogen på vintrarna, när dom nu tycker att vi förstör naturen och för en ***** massa oväsen


man kan undra när det ska klarna för dom att det är svårt att åka skidor om dom inte har en SKOTER som först fixar en led åt dom
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Det är skönt att höra hur "infödingarna" resonerar, även de som åker skidor, jämfört med många "sörlännings-turister"......

.....häromdan var det en äldre krutgumma (pensionär) från Härjedalen som ringde in till Radio Jämtland.......hon tyckte det var så bra att det kom snö nu för då blev det snart så fina skoterspår som hon kunde åka skidor på :)

Där har ni en gumma som vet hur det funkar i glesbygden i praktiken :cool: :) Synd bara att "apelsinätar-turisterna" är mer högljudda än dessa klarsynta glesbygdsbor.

mvh / Matti
 

henke_440

Aktiv medlem
20 nov 2005
94
0
6
viksjöfors
ejwbegysv? vet du vart man kan bo någonstans i gördalen? finns det något vadrarhem där eller vart kan man tänkas att bo om man åker dit, vill inte sova i bilen.:)
blir nog att jag åker upp dit nu till helgen.
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
matti skrev:
.....kanske vettigt att vänta några veckor så det får "tjäla på sig" i backen. Med tanke på det nyväckta politiska intresset för skoterfrågor (riksdagens skoterklubb, se senaste Snowmobile) kan det ju vara lite "provocerande" att ge sig ut och bränna på första snölagret med mjukmark under. I Härjedalen är det väldigt dålig tjäle i nuläget.

Finns risk att det river upp ganska bra om man är lite gasglad och det kan se styggt ut för markägarna:eek: Nu är det ju dock rejält kallt på nätterna så tjälen kommer, var så säkra......:)

Själv har jag varit ut lite försiktigt på skogsbilvägar som inte skall plogas.

mvh / "härjedalingen" Matti
faan vad illa...här har det varit tjäle i ett antal veckor....ligger t.o.m. ett 2 cm tjockt snötäcke här men en mil norrut och söderut så är det bara vitt på en del ställen. Tur man bor högt upp ;)