köra moped på isen och skoterleden

baconberra

Välkänd medlem
9 feb 2012
344
1
16
Nordanstig
funderade på det idag då man ska börja ta am kortet så tänkte man om man skulle kunna och moped på omärkta skoterleder och på isen är det laglit?
eventuelt med skruv dubb
 

ockelbotoken

Välkänd medlem
18 maj 2012
438
0
16
Lagligt är det nog, men förstör leden oerhört mycket, tråkigt för skoter åkarna som vistas på leden.
 

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Går ju bara att köra när leden är typ stenhård så att de skulle förstöra mycket håller jag inte riktigt med om.
Körde själv både moped och lätt mc på leder och i spår på vårkanterna när jag var 15-18.
Hade dubbade däck på 125:an för å inte halka omkull så lätt :D

Mvh Erland
 

Mach1custom

Välkänd medlem
2 mar 2011
246
0
16
Sundsvall
Säger som ovanstående. Har kört cross på skoterspår (ej utmärkt led)och självklart förstörs lederna nåt enormt då man har den kraften att gräva med.

Har du moped så får du köra då lederna är stenhårda annars lär du få det svårt att ens komma fram.
Iskörning är också lagligt men tror inte du kommer tycka det är så roligt att försöka ta dig fram med en moppe.
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Att köra cross eller moped på lederna/spår på våren, tycker jag är helt ok. Självklart väljer man en dag, när lederna är så stenskarpa så du vill inte ens fara ut med skotern.. Det kommer inte ens att synas att du varit där då ! Sitter själv i styrelsen i en klubb och mycket sällan har vi problem med detta, värsta spåren gör en 4-hjuling i mjuk/blötsnö fyfaan.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Vad trött man blir på folk som tycker att det är okej med olika hjulfordon på skoterlederna :mmph: Det är leder för snöskoter!

Sen så är det oväsentligt om lederna håller för moped, cross eller ATV, de har inget där att göra....

Om du nu sitter i styrelsen i en skoterklubb, så är du medveten om att skoterklubben arrenderar mark för sina skoterleder. Det arrendeavtalet gäller enbart översnöfordonet snöskoter.

Och som någon sa i ett tidigare inlägg så är det inte ofta som cross- eller ATV-åkarna är medlem i skoterklubben och ännu mindre så är de med och jobbar med lederna, vare sig sommartid eller vintertid.

Om nu moped, cross eller ATV-förarna tycker att det är så fantastiskt roligt att köra på preparerade leder så tycker jag att de ska bilda en förening, sedan så får de precis som skoterklubbarna gjort, gå till markägarna med mössa i handen och be om lov att få bygga leder. Skulle nu det otroliga inträffa att markägaren godkänner arrende på vinterleder för hjulfordon så kan hjulfordonsföreningen skaffa egna sladdar och preparera sina egna leder (och även bannlysa snöskotrar där) därefter gasa så mycket de vill och preparera på nytt osv osv osv
Men allt det där orkar ni väl inte ta tag i, eller....?
 

Mach1custom

Välkänd medlem
2 mar 2011
246
0
16
Sundsvall
Du såg att han skrev Omärkta leder och på isen va?
Finns ingen förening där jag bor iaf som söker tillstånd, sladdar eller sköter om Omärkta leder.
Där är det endast förarna själv som hittar på lite egna vägar genom sly och träd.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Du såg att han skrev Omärkta leder och på isen va?
Finns ingen förening där jag bor iaf som söker tillstånd, sladdar eller sköter om Omärkta leder.
Där är det endast förarna själv som hittar på lite egna vägar genom sly och träd.
Ja Baconberra skrev omärkta leder och is, men det var mera en replik på Daddas inlägg om att han sitter i en skoterklubbs styrelse och tycker att det är okej med cross och moped på leden.
Känns inte så bra tycker jag.
En annan vinkel på det är om det blir en olycka, även om det "bara" blir materiella skador så kan det inte var kul att förklara för försäkringsbolaget varför man har kört ett oreggat fordon som en cross på en skoterled och krockat med skoter för 130.000kr.
 

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Dock så skrev han att han skulle ta am, alltså inget oreggat fordon eftersom att han en sfunderar på att ta kortet.
Det är fullt lagligt men sen att alla andra uppskattar en djup ränna mitt i leden är en annan sak. Det är så sjukt få dagar om året du kan köra på leden utan att den förstörs och moppen tar sig nog inte ens fram pga av den svaga motorn.
 

baconberra

Välkänd medlem
9 feb 2012
344
1
16
Nordanstig
ska inte köra på några leder som föreningen sladdar snarare skyltar dom bara här.det är alltså omärkta leder jag kör upp själv och låter frysa på och på sjön jag ska köra obs ska inte köra någon cross bara min gammla yama dt 50 isåna fall tycker jag korta sport skotrar med idioter bakom styre kör söder mycket mer än en gammal 30 moped . dom fina skoterleder märkta som omärkta folk jobbat med att fixa till mvh baconberra
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Kör inte på lederna. Frivilliga människor lägger ner hundratals timmar på att sladda och preparera för skoteråkarna. Det tar sekunder/minuter att förstöra det med ett hjulfordon.

Tillåter man en liten moped ser alltid någon annan det som också vill testa sin bike på leden...sen är det kört.

Har själv varit med om att få ner en hel skida i ett djupt spår gjort av en endurobike, det hade kunnat gå riktigt illa.

Tänk att få ner en pulkskida, så hela familjen välter med pulkan...fy fan vilken skräckupplevelse för barnen
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Med en DT50 så förstör man nog inte mkt leder, är det itne stenhårt lär man köra fast rätt fort. Men problemet är ju som Beretta säger, folk har en tendens att följa efter om dom ser att någon börjat. Råkade själv i vinter köra på ett nytt ställe, slutade med en autostrada över åkern...
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Nu var det ju inte tal om sladdade leder. Vi har endast en sträcka häromkring som brukar sladdas, den är typ 5km lång. Jag kan tillägga att jag bor inte i sverige heller..
Var faktist ut på en runda igår, 10km på isen och runt 5km på packad led. Det gick riktit fint och blev inga spår, som sagt MAN VÄLJER VAR MAN KÖR OCH NÄR. Man går ju inte och kör på åkermark eller skoterspår/led när det är blött opackat o.s.v
Och det är typ 2dagar om året med optimalt före för hojj, då är det så satans skarpt så du vill inte ta ut skotern. Jag har även lagt ner ca40h på ledröjning samt märkning. Kan tillägga att jag blir själv less ifall någon har varit ut med cross/atv på halvpackat spår och grävt 30cm djupa spår !