Kör ni med andra skydd än hjälm?

Carl Arwidsson

Aktiv medlem
3 feb 2013
54
2
1
Piteå
Kör med hjälm, rygg, knä, axel och armbågsskydd.
Ska köpa ett nackskydd också, provade ett idag men det blev väldigt otympligt att ha under jackan. Får nog köpa en ny rymligare jacka också :)

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Hjälm,

Skyddsjacka med ryggskydd,njurbälte,bröstplatta,armbågsskydd,axelskydd.

knäskydd av den billigare varianten som skyddar mot stötar och inte mot vridningar.

Ordentliga/hårda skor vilket jag anser vara ett skydd.

Pungskydd de gånger sambon tycker att jag borde stanna hemma istället för att köra skoter.

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Kul att sÅ många är medvetna om riskerna. Jag tycker det är som på industrin! När det blev krav på skyddsbrillor klagade alla!? Men nu kan man knappt arbeta utan??
Själv kan jag knappt köra skotern av släpet utan hjälm, rygg och knäskydd!
Droppar dagarna då åker även nackskyddet på.

setras

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
2
18
Sollefteå
Hjälm och ryggskydd med njurbälte än så länge, kan bli en väst i vinter också, märkt att det är lite lättare att ramla av när man börjar anta sig lite värre utmaningar med maskinen... :)

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Har bara kört med hjälm tidigare men kostade på mig ett ordentligt ryggskydd ifjol efter att ha tänkt efter lite.
Som sagt ryggen går inte att laga och jag ska försörja 3 personer till även i fortsättningen tänkte jag.

En fråga: Är det bara jag som tycker att priserna på nackskydden är helt åt *****, så avancerad konstruktion är det inte direkt.

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
En fråga: Är det bara jag som tycker att priserna på nackskydden är helt åt *****, så avancerad konstruktion är det inte direkt.
Aningen sjuka priser ja, dock mer befogat att ett nackskydd kostar runt 4000:- än ett par skoterskidor.

Annars så är det väl ryggskydd och knäskydd som jag brukar köra med förutom hjälm.

Kängorna kanske man kan räkna in med. Fick sota för då man hade glömt Adrenaline GTX-kängorna och körde i mina lägre vanliga vinterkängor. Slog i fotsteget precis under knäskyddet så man fick sig ett köttsår på smalbenet.

jolpa

Välkänd medlem
24 jan 2010
720
3
16
sundsvall/NJURUNDA
Ja priserna på nackskydd är förfärligt ... även att priserna på knäskydd är högt tycker jag också är dåligt. Syftar på sånna knäskydd så man inte kan vrida knäet.

Om någon vet av några "billiga och bra" så tipsa gärna.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
48
Piteå
Japp man kommer närmare träden och massa jävelskap med den, på isen behövs inga knäskydd, där är det skönt med hjälm då det oftast drar kallt... :)
Tss du vet vad jag menar!

vassa fotsteg...

Nu kör väl säkert du något egentillverkat men original så är dom vassa!

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Kör med hjälm, nackskydd, skyddsjacka, knäskydd.
sedan blir det ett nytt nackskydd i vinter, då det gamla gjort sitt och även ett par hårdare skor.

Finns det några vettiga knäskydd som skyddar mot brytskador och inte kostar en förmögenhet?

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Hjälm å njurbälte/ryggskydd, men funderar på knäna också, vad finns de för knäskydd igentligen? med översträckningsskydd då. Finns det nått som inte kostar 5k+ som gör nytta? Blev en bytta för några år sedan, gjorde "spiken" rätt ner i blötsnön å överböjde sen ena knät frammåt, tog säkert ett år innan det blev helt smärtfritt, Dock är det inget riktigt stopp längre på det knät som det andra utan det sviktar så att säga.

Last edited:

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Tss du vet vad jag menar!

vassa fotsteg...

Nu kör väl säkert du något egentillverkat men original så är dom vassa!
Kör du ner knäskålen på Xm:ens kantlist kommer du också få rejält ont...
Kanske inte en skärskada som du skulle kunna få av PRO:ns kantlist, men dagen kan lätt vara över...

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Såg ju vettigt ut frågan är hur kraftigt stopp det är vid en krasch. Donjoy har jag sett nått men de är helt annatpris. Dom där är ju överkomlig ändå 2500 typ för båda