Köpte skoter som hade gått 290 mil. Visade sig ha gått 470 mil.

board_dan

Medlem
17 sept 2021
9
2
3
34
Jämtland
Jag är totalt värdelös på mek och maskiner. Så jag tänkte att köper jag en skoter som inte har gått så långt så borde det vara mindre risk för slitage och skit som behöver bytas. Köpte en Polaris Rush 600 från 2010 som enligt säljaren gått 290 mil. Jag hämtar skotern och han visade på displayen hur långt den gått, sen kollar jag resten av skotern bäst jag kan.

Några dagar går och jag drar igång skotern för att flytta på den, samtidigt passar jag på att titta på displayen. Då lägger jag märke till att displayen visar MPH, alltså miles per hour. Jag tyckte det var konstigt så jag ändrade till kilometer. Och givetvis ändrar sig även mätarn från 290 till 470. Den har alltså gått 290 amerikanska mil, vilket är 470 mil. Det är 180 mer än vad säljaren uppger (jag har sparat annonsens). Det är alltså hela 62% mer än vad säljaren angett.

Jag ringde upp säljaren och sa att jag tyckte han antingen kunde komma och hämta skotern och ge mig pengarna tillbaka, alternativt kompensera mig. Han tyckte jag var helt konstig och att bråka om 180 mil var befängt. En 500-lapp på sin höjd kunde han tänka sig att ge mig. Tydligen hade motorn skurit vid 100 mil också och hade då helrenoverats för 23.000 men det hade han inte papper för men han skulle försöka få tag på det via firman.

Jag kan knappt något om skotrar. Är det befängt att bråka om 180 extra mil?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Känns som ni båda har klantat till det. Så det är bara å glömma och gå vidare.
Sen visar inte displayen hur långt skotern har gått, den visar bara hur långt displayen har gått, dvs byter man display så kommer den visa andra mil. Däremot timmarna är mer att lita på, för dom lagras i motorstyrningen.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
470 mil på en Rush som mestadels körs på led är ingen fara. Låt höra timmarna så kan vi säga mer exakt hur länge till du kan köra kolvarna 170-200 tim kan man köra en ledmaskin. Vi måste ha med renoveringen vid 100 mil också så motorn har bara gått 370 mil kan vi säga.
 

board_dan

Medlem
17 sept 2021
9
2
3
34
Jämtland
Gött, tack för svar. Sen hade jag såklart helst sett att den kört det som säljaren påstod, allt användande blir såklart slitage. Jag ska försöka se om jag kan hitta på displayen hur många timmar den gått! Tack igen
 

board_dan

Medlem
17 sept 2021
9
2
3
34
Jämtland
183 timmar. Observera att "renoveringen" vid 100 mil är inget som säljaren kunnat bevisa ännu, då han ska ha tappat bort dokumenten som intygar detta.
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
183 timmar. Observera att "renoveringen" vid 100 mil är inget som säljaren kunnat bevisa ännu, då han ska ha tappat bort dokumenten som intygar detta.
Ok

Då har den körts ovanligt lugnt om man räknar ut snittfarten. 183 timmar gånger 26kmt i snittfart blir 470 mil. De är nästa lika sakta som lössnömaskiner kör, de ligger runt 18-25kmt i snittfart inräknat transportsträcka ledåka. De flesta ledmaskinerna ligger på medelfart runt 30-35kmt så din maskin måste ha körts extremt lugnt. Om de vore en nyare 800 från 2013- skulle jag säga att du kunde köra 600-800 mil innan kolvbyte men Polaris 800 från ca 07-12 har bräckliga cylinderkjolar som kan spricka närsom! På dessa årg är inge bra om kolvarna slits så de börjar glappa / klappra i cylinderloppet som då spricker. Om den börjar klappra så byt genast kolvar med andra ord,, oavsett timmar o mil! Från 2013- blev de bet tjockare cylinderkjolar så dem spricker inte även om kolvarna klapprar en del. Va extremt noga med varmkörning med de cylindrarna ,dra inte på något hårt förens tempmätaren visar full temp typ 45-55c! De gäller visserligen alla maskiner men just på de här cylinderknäckarna är de svinviktigt!
 

board_dan

Medlem
17 sept 2021
9
2
3
34
Jämtland
Stort tack för dina råd, de betyder mycket för mig som är ny! Jag försöker läsa på så mycket so möjligt så att skotrarna ska hålla. Ska bli kul att se hur Rush:en håller. Nästa år tänker jag lämna in den för service.
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
819
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Förstår att det känns surt att skotern har gått längre än det säljaren har sagt i annonsen, oavsett om skotern är i bra skick och att den har körts lugnt på sina totala timmar.

Du får nog bara dra lärdom om miles kontra km och tänka att du trots missförstånd har köpt en fin skoter och se fram emot en fin vinter med en rolig maskin 😊
 
Reactions: board_dan

board_dan

Medlem
17 sept 2021
9
2
3
34
Jämtland
Japp jag ser det hela som en stor läxa!

Styrstålen var dåliga också, det visade sig att de var helt slut och i två delar på båda sidor! Dessutom hade skidorna nött sönder så när jag köpte och monterade nya skidstål så är det en glipa på flera cm mellan skidor och styrstål då ingen skåra på skidorna över huvudtaget finns kvar. Så när dessa stålen gått blir det att köpa nya skidor.

Men nu vet jag mycket bättre vad jag ska tänka på vid nästa köp och det sätter jag stort värde i. Som tur var betalade jag inte ens 30.000 för denna, så det kunde definitivt ha varit värre.
 
Last edited:

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.276
125
63
49
Orsa
Inte för att vara den, men vad hade du förväntat dig på en skoter för under 30k?.
Om nu summan av detta är slitna skidor och lite högre mil än väntat tycker jag du har kommit lindrigt undan
 

board_dan

Medlem
17 sept 2021
9
2
3
34
Jämtland
Inte för att vara den, men vad hade du förväntat dig på en skoter för under 30k?.
Om nu summan av detta är slitna skidor och lite högre mil än väntat tycker jag du har kommit lindrigt undan
Jag tycker att det var en mycket märklig kommentar. Anser du att man har rätt att lura folk om man säljer till lägre priser?

Priset är inte relevant i frågan. Jag har gjort affärer hela mitt liv och jag har dessutom gjort nästan uteslutande bra affärer, genom att köpa vid rätt tidpunkt och ha sinne för att pruta. Säljer man något som man uppger vara "i mycket fint skick, utan skavanker" så ska det även vara det, oavsett pris. Att sälja något billigt, fråntar inte ansvaret från säljaren att vara ärlig i objektets beskrivning.
 
Reactions: mattgojohn

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.276
125
63
49
Orsa
Menar för all del inte att det är ok om han har medvetet lurat dig....
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Nu är det här en 600 och inte en 800…. Så du behöver inte fundera på att byta något i motorn innan 1000mil.
Va va de en 600a,,,undra vart jag fick 800 från? Finns ens Rush 800a?
Ja då kan TS andas ut du behöver inte röra hårdvaran i motorn på säkert 1000 mil som Askern säger de är helt kulsäker. Men de gäller alla märken av 600a de är helt oförstörbara i jämförelse med 800cc.
Enda service du behöver bry dig i är byta olja i kedjehuset en gång per år och rengöra variatorskivor då o då om de blir rester av remslir på dem. Vill du va seriös kan du plocka isär variatorerna och rengöra dem samt kolla om du hittar slitage glapp i viktbussningar och glidbussningar på axeln. i främst primärvariatorn.
 
Reactions: board_dan

board_dan

Medlem
17 sept 2021
9
2
3
34
Jämtland
Va va de en 600a,,,undra vart jag fick 800 från? Finns ens Rush 800a?
Ja då kan TS andas ut du behöver inte röra hårdvaran i motorn på säkert 1000 mil som Askern säger de är helt kulsäker. Men de gäller alla märken av 600a de är helt oförstörbara i jämförelse med 800cc.
Enda service du behöver bry dig i är byta olja i kedjehuset en gång per år och rengöra variatorskivor då o då om de blir rester av remslir på dem. Vill du va seriös kan du plocka isär variatorerna och rengöra dem samt kolla om du hittar slitage glapp i viktbussningar och glidbussningar på axeln. i främst primärvariatorn.
Tack för info! Då kan jag andas ut lite 😁 Har redan bytt olja i kedjehuset, fettat alla nipplar och kollat över kedja och variatiorrem.
 
Reactions: Boost III