Köpt bruksmaskin: 97:as GLX 5900 LC - Lite allmänna råd behövs...

Urwaldjäger

Medlem
23 apr 2014
15
0
1
Lycksele, Södra Lappland
Gått ovisst antal mil, 7 tidigare ägare före mig.
I gott visuellt skick och ingen rost - slides i boggien nyligen bytta men säljaren hade noll koll på vad som tidigare kunde vara gjort. Mattan helt ok med isrivningsdubb. Boggien ser fin ut och mycket kan vara utbytt.
Skotern ska användas som pålitlig transportmaskin till utgångspunkter för skidåkning till avlägsna fjällfiskevatten utanför skoterlederna.
Jag vill inte totalrenovera men önskar se över vitala drifts- och körfunktioner som inte får rasa.
Har mycket liten egen erfarenhet av mekande och skotrar i allmänhet och önskar därför få lite allmänna råd om vad jag ska kolla för att vara trygg ute på vinterfjället med 59:an.
(Gett 2 x 10-papp för maskinen så jag satsar gärna lite till för att
typ "veta vad jag äger") Tacksam för alla tips / Olle
 

Attachments

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Jadu, du har i princip köpt ett järnspett så det finns väl inte så mycket att oroa sig för. Kolla så att chassit är rakt utan sprickor osv men det är ett stålchassi på den skotern så det mesta går att svetsa.
Lynxarnas elsystem brukar inte vara de mest pålitliga men om allt funkar nu så kommer det garanterat att fortsätta fungera. Om du är orolig och känner att du har för lite att göra kan du alltid applicera fuktdrivande sprej i kontakterna.
Byt olja i kedjehuset om du inte tidigare gjort det. Det är ganska stabila grejer men på en så gammal skoter kan det bli problem att få tag i reservdelar så ett oljebyte kan den må bra av.
Motorn finns det inte så mycket att göra åt, du kan kompressionstesta den så får du ett kvitto på hur fräsch den är men det är onödigt om den är lättstartad och pigg i övrigt.

Förövrigt så får jag väl hälsa dig välkommen till Västerbotten och påpeka att här uppe identifierar vi oss med län och få skulle förnedra sig till att säga att de kommer från Lappland, eller Norrland för den delen.
 

Urwaldjäger

Medlem
23 apr 2014
15
0
1
Lycksele, Södra Lappland
Tack för tipsen för 59:an.
Den får ett komptest nu och sedan kommer jag att kolla upp alla servicepunkter jag kan då det är kul och känns meningsfullt att gå över maskinen allt som går.
Kedjehus har jag inget då det är en Rotax 497:a, om det var kedjehuset på 503:an du menade.

Tack för välkomnandet till mitt hemlän där jag bott sedan 1984 :) men jag greppar inte varför det skulle vara förnedrande att identifiera sig som boende i Lappland. Finnarna är stolta över denna region (som de dessutom kämpade för under senaste kriget), men vi svenskar ska liksom "ligga lågt" och nästan skämmas över oss själva...
Låt oss skriva Lappland eftersom länen med stor säkerhet kommer att slås samman tillsammans med mycket annat här uppe i norr.
((Detta var en utvikning)): Nu tillbaka till ämnet :)
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Kedjehus har du nog. Det har i princip alla skotrar så. Ja utom dom med drivrem istället, men det har du knappast. =)
Kedjehus = Mellan sekundär variatorn och drivaxel, innehållande 2st drev och en kedja. =)
Du tänker mer att du inte har lågväxel antar jag? =)

Jag visste för övrigt inte att 493 m.m. utan RAVE ändå hade gjutningen för giljotinerna. Ser ju hyffsat skumt ut. Iofs rätt logiskt då det kostar att göra 2 olika gjutformar...
 

Urwaldjäger

Medlem
23 apr 2014
15
0
1
Lycksele, Södra Lappland
Kedjehus har jag inte eftersom det sitter en TRA-variator i min maskin. Se bilderna.
Lynx 5900 årsmodell 1997 har syncrolådan med lågväxel. (1-2-R)
Att jag har gjutning för RAVE-klockorna har jag fått en kommentar på från en tävlingsåkare.
Jag har dock ingen aning om detta är standard för maskinerna med Rotax 494 utan RAVE.
Kanske läge för en speciell tråd om detta...
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Den där gula lådan, med ett litet svart lock som det står oil på. Det är kedjehuset. Jag lovar.
Kraftöverföringen på din skoter ser ut såhär: Motor-primärvariator-variatorrem-sekundärvariator-kedjehus-drivaxel
Kanske kan man kalla kedjehuset för växellåda också eftersom att du ändrar mellan fram och back där men även din växellåda innehåller en kedja. Det kallas kedjehus eftersom att alla skotrar har en kedjehus på något sätt även om det inte sitter en mekanisk växellåda för att ändra till backväxeln. Det vanligaste är att man kan vända motorn så att den går baklänges och man kan backa, men även sådana skotrar har kedjehus. Undantag är arctic med sin planetväxel som inte tillverkas längre och polaris med en drivrem.




Angående Lappland, nej Lappland är ett landskap och landskapen har varit fasta sedan 1500-talet. Lantmäteriet betraktar landskapen som oföränderliga. Det är möjligt att länen Norrbotten och Västerbotten slås ihop men det är inte troligt.

Du har aldrig tänkt på att vi fick lära oss allting i skolan om alla små vattendrag och kullar nere i södra Sverige men ingenting här uppe? Lagan, Siljan, Dalälven och så vidare men när du ser allt det där i verkligheten så skrattar du för det är ju bara bäckar och småpölar jämfört med det vi har hemma men något sånt lärs inte ut.
Lappland är ett landskap, ett annat landskap, Blekinge får plats fyra gånger i Arjeplogs kommun som jämförelse. Norrland och Lappland är bara begrepp som används i söder för att avfärda en hel landsände, där nere navigerar alla efter sitt landskap som ofta är mindre än kommuner och vissa stockholmare måste även säga vilken gata de bor på.

Så som du själv säger, visa lite stolthet nu för din hembygd och använd inte ett svepande namn som innefattar en fjärdedel av Sveriges yta.
 

Urwaldjäger

Medlem
23 apr 2014
15
0
1
Lycksele, Södra Lappland
Eftersom sprängskissen på syncrolådan inte visar något kedjehus blir jag inte klokare nu.
Bifogar sprängskiss på detta. Tror fortfarande inte att det finns någon kedja eftersom den
inte finns med i Lynx redovisning av modellen. Men jag kan fortfarande ha fel och är tacksam
för upplysning av er 5900-ägare på forumet.
 

Attachments