Köpråd Taiga Electric Snowmobile

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Ang kalla batterier så lär de snarare va problem med överhettning. Men de är nog endast ett problem om man kör hårt i djup snö med Ekko modellen. Alla som kör lipo batterier i RC hobby modeller som drar mycket amp vet hur het de kan bli :eek: Ang kalla batterier så har de inbyggd värme för dem , så de ger nog inte så dålig effekt i kyla men de lär tappa räckvidd pga värmningen av batterierna. De blir intressant att höra om de går köra hårt minst 1 mil i djupsnö med Ekko Mountain maskinen utan att något överhettningsskydd hoppar in.
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Ang kalla batterier så lär de snarare va problem med överhettning. Men de är nog endast ett problem om man kör hårt i djup snö med Ekko modellen. Alla som kör lipo batterier i RC hobby modeller som drar mycket amp vet hur het de kan bli :eek: Ang kalla batterier så har de inbyggd värme för dem , så de ger nog inte så dålig effekt i kyla men de lär tappa räckvidd pga värmningen av batterierna. De blir intressant att höra om de går köra hårt minst 1 mil i djupsnö med Ekko Mountain maskinen utan att något överhettningsskydd hoppar in.
Dom har ju kylare i tunneln precis som på vanliga skotrar, så nog har de kylning till batteriet.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Dom har ju kylare i tunneln precis som på vanliga skotrar, så nog har de kylning till batteriet.
Ja i lössnö har de bra kylning från tunneln, men de gäller att de lyckats nå in med kylslingor till den cell som blir som hetast. Man får ju hoppas de löst det men jag blir inte förvånad om effekten sänks efter bara 5 -10 min hård körning .
Jag vill absolut inte klanka ner på maskinerna men de är svåra utmaningar de ska klara om man inte bara fiser omkring på led eller i slalombacken.
De krav jag skulle ställa och va rel nöjd med på värsta maskinen Ekko Mountain (med stora batteriet) är att den klarar 4 mil rel hård körning på led men då ska den inte sänka effekten! I djup snö rel hård körning är jag nöjd med 2 mil utan att sänka effekten även då såklart. Klarar den 8-9 mil lugn ledåka så duger det för mig ivf. Skulle den klara det och jag va inne på att köpa så dyr maskin skulle jag förmodligen slå till. Klarar den mer än mina krav så blir jag extremt imponerad, hoppas den gör det :)

Länken nedan visar hur svårt de är att kyla elmotorn och batteri som pressas hårt. Som ex nämns att en Tesla modell s inte klarar mer än 3,2km hård körning på bana innan motor och batterier blir överhettade. Men Tesla modell 3 tycks däremot klara banåka åtminstone testbilen i fråga. De låter som Induktions elmotor är ett måste om de ska klara hård körning mer än 2 min hård körning. Frågan är om Tiaga är lika långt framme i motor och batteriteknik som Tesla?
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Hur länge kunde dom köra så?
Exakt de är det man vill veta innan batteriet blir överhettat eller tar slut. Den lät bra ivf liknade en soppamotor när den spann lös och i lite högre fart. De va nog mattan som gav de ljudet.
Ställ frågan på youtubfilmen hur länge man kan köra så, inte för att jag tror Taiga svarar men man vet aldrig. Och om de svarar så lär man inte lita på det :rolleyes:. Vi måste vänta på opartisk test helt enkelt 😔
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Exakt de är det man vill veta innan batteriet blir överhettat eller tar slut. Den lät bra ivf liknade en soppamotor när den spann lös och i lite högre fart. De va nog mattan som gav de ljudet.
Ställ frågan på youtubfilmen hur länge man kan köra så, inte för att jag tror Taiga svarar men man vet aldrig. Och om de svarar så lär man inte lita på det :rolleyes:. Vi måste vänta på opartisk test helt enkelt 😔
Får nog vänta till den här tiden nästa år då några early adopters börjat dela med sig av sina intryck och erfarenheter. Är dock osäker på om de släpper Ekko till hösten eller om det bara blir Atlas och Nomad som kommer levereras ut till kunderna.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Om man tänker på att en bensin driven bil har bra räckvidd på tex en 40 liters tank och en elbil har lite mera tveksam räckvidd så är jag väldigt skeptiskt till att en lössnö skoter som med 40 liters tank har begränsad räckvidd kan ha ok räckvidd med batteridrift om man inte har jätte stora och tunga batterier.
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Om man tänker på att en bensin driven bil har bra räckvidd på tex en 40 liters tank och en elbil har lite mera tveksam räckvidd så är jag väldigt skeptiskt till att en lössnö skoter som med 40 liters tank har begränsad räckvidd kan ha ok räckvidd med batteridrift om man inte har jätte stora och tunga batterier.
Taiga är långt ifrån en räckvidd som motsvarar 40L bensin i en modern 2t skoter, om jag mins rätt så anger de en räckvidd upp till 140km körning på skoterled i jämn fart. Typ samma ”optimala” uträkning som brp hade på bränsle/oljeförbrukning på 600 etec när den motorn kom. Den låga förbrukningen har då inte jag i snitt på min 600 etec

Så en Taiga skoter är än så länge bara för en liten kundgrupp bestående skidanläggningar, uthyrare och entusiaster som uppskattar eldrift och inte kör så långt per dag. Eldrift tror jag kommer komma mer och mer i nöjesfordon, frågan är väl mer vad som kommer agera energikälla för att driva elmotorn. Batterierna måste utvecklas ordentligt i energidensitet för att en större kundmassa kan tänka sig en eldriven skoter. Skulle det bli bränsleceller så måste tanknätet byggas ut.
Så det är en hel del uppförsbackar framåt för elskotrar, men jag tycker det ser intressant ut och hoppas de lyckas skapa en ny kategori i skoterbranchen.
 

A.Holm

Välkänd medlem
8 feb 2007
2.783
55
48
Grängesberg
Kan nog bli lite snurr på försäljningen ändå.
Priserna på vanliga skotrar har ju stuckit så mycket uppåt.
En Khaos Slash med 9R-motorn är dyrare enligt snowcheck i USA tex, över 20k USD

Lite tyngre verkar dom vara jämfört med vanliga mountainmaskiner, men inte så farligt.
283kg för modellen med 180hk och stort batteri.

Sen är ju den ständiga frågan hur lång räckvidd man har vid hård körning.
Jänkarna som kör i bergen och har en bit transport till körning förbrukar ofta en helt tank, ofta har dom med en extradunk för att ta sig hem vid dagens slut.
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Kan nog bli lite snurr på försäljningen ändå.
Priserna på vanliga skotrar har ju stuckit så mycket uppåt.
En Khaos Slash med 9R-motorn är dyrare enligt snowcheck i USA tex, över 20k USD

Lite tyngre verkar dom vara jämfört med vanliga mountainmaskiner, men inte så farligt.
283kg för modellen med 180hk och stort batteri.

Sen är ju den ständiga frågan hur lång räckvidd man har vid hård körning.
Jänkarna som kör i bergen och har en bit transport till körning förbrukar ofta en helt tank, ofta har dom med en extradunk för att ta sig hem vid dagens slut.
Har också svårt att se att deras djupnöare Ekko ska bli någon storsäljare pga räckvidden men kan nog funka bra för deras marknadsföringsteam att lägga ut fina fjällbilder i sociala medier.
Blir nog deras ”sport utility” maskin Nomad som blir deras livlina för att börja få kassaflöde i företaget. Kanske även vattenskotrarna kan sälja en del till stugägare vid amerikanska insjöar.
Jag var dock också förvånad över priset på dom, var inställd på 22-24000usd för stora batteriet. Hoppas dom får rull på grejerna och kan utveckla räckvidden de kommande åren.
 

lindless

Prospect sledder
11 apr 2018
47
2
8
Stockholm
Känns som att "main-target" är skidorter som vill spä på deras miljöprofil ännu mer
Tror jag också, alternativ guidade skoterturer på led.

Känns inte alls som det kommer gå (i dagsläget iaf) med riktiga "djupsnö"maskiner - i varje fall i USA.. Kollar man tex när Turcotte kör, så är det ju led 2-3mil ut till en stuga och sen dagen efter åker ut dit dem ska köra. Fungerar ju som inte ladda mitt ute i en stuga...