Köpråd Taiga Electric Snowmobile

Finlandia

Medlem
18 feb 2021
18
1
3
46
Stockholm
Hej!

vill gärna ha forumets expertråd.
jag vet att det finns en del skeptiker till eldrivet, respekt för det, men är ändå sugen på en av dessa som andraskoter:


Har idag en enkel familjeskoter, Lynx Xtrim LX, för utflykter. Vill ha en till som komplement eftersom vi är fem, och kanske mer friåkning och äventyr på sikt.

Är än så länge nybörjare, men tillbringar mycket tid i fjällen (Funäsdalen), och planerar att köra mycket och utvecklas.

Vill alltså ha något som både funkar som andraskoter när vi åker på familjeutflykt på led, men också något som är kul i längden när jag utvecklas, ge sig ut och utforska terrängen, friåkning, etc.

Vilken rekommenderar ni? Ekko, Atlas eller Nomad?
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Svår fråga, hade du tänkt dig standard eller performance? Skiljer en del i kapacitet.
Men om du planerar att utforska terräng så Ekko utifrån en snabb titt.

Men varför eldrivet? Jag är inte skeptisk, bara nyfiken.

Vad kostar dem och finns de här eller måste du importera den?
 

Karlstad

Rookie sledder
15 nov 2017
228
50
28
Karlstad
Skulle vara väldigt intressant att se ett osponsrat långtest så man får reda på den verkliga räckvidden
 

Finlandia

Medlem
18 feb 2021
18
1
3
46
Stockholm
Tack för svar!

Ja jag tänkte den också! Kanske roligast? du tror inte Ekko blir stökig på led? Är den för extrem för en tur med kidsen?

Gillar el för att det är tystare, bättre för miljön, och mindre avgaser, kräver mindre service. Och för att jag tycker det är kul med nya grejer:)

jag tänker att jag köper en Performance med tanke på räckvidden. Dom kostar från 15KUSD, antar att det landar på 20-25KUSD.. men ingen aning..

Taiga har än så länge två återförsäljare i Sverige, så jag förutsätter att man köper skotern och får den levererad via dom.
 
Reactions: petrus_j

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Iofs har du inte en motor längst fram som tynger ned och bidrar med stabilitet ur den aspekten sett så den kanske blir lite stökig som du skriver.
Nu minns jag inte vad det stod på atlas men det var väl deras crossover? Kan ju vara en klok början.

Har du varit i kontakt med handlarna? De borde ju kunna vägleda bättre tänker jag.

Du får gärna skriva en rad eller tusen här om du köper en. Är absolut en spännande maskin.
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
819
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Absolut är det spännande maskiner, av de tester man har kikat på så verkar de inte överdrivet imponerande av hur de beter sig i lös-snö, vikten är runt 270 kg så man kan ju inte riktigt jämföra med en modern tvåtaktsmaskin i lössnösegmentet. Hade jag köpt en hade jag mer hållt mig till led och ta det för vad det är, en annorlunda och tekniskt spännande maskin som definitivt sticker ut men som man kanske inte använder för någon teknisk åkning i djup ospårad terräng.

Dom ser ju ut som en brp gen4 så de ser ju inte tråkiga ut heller
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Har bara sett något start/stopp klipp och då var det på en is. Men hela iden med eldrivet är ju lite i sin linda och man får nog se sig som testpilot om man köper en, eller pionjär om man vill ge det en mer positiv klang.
 

Finlandia

Medlem
18 feb 2021
18
1
3
46
Stockholm
Haha, ja pionjär låter fint. Bra råd! Jag ska försöka få tag på en handlare. Kom gärna med mer tankar om någon har!
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Tack för svar!

Ja jag tänkte den också! Kanske roligast? du tror inte Ekko blir stökig på led? Är den för extrem för en tur med kidsen?

Gillar el för att det är tystare, bättre för miljön, och mindre avgaser, kräver mindre service. Och för att jag tycker det är kul med nya grejer:)

jag tänker att jag köper en Performance med tanke på räckvidden. Dom kostar från 15KUSD, antar att det landar på 20-25KUSD.. men ingen aning..

Taiga har än så länge två återförsäljare i Sverige, så jag förutsätter att man köper skotern och får den levererad via dom.
Motor hallen i Gällivare är återförsäljare enligt ett inlägg 26 mars 2020 på taigas Instagram.
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Absolut är det spännande maskiner, av de tester man har kikat på så verkar de inte överdrivet imponerande av hur de beter sig i lös-snö, vikten är runt 270 kg så man kan ju inte riktigt jämföra med en modern tvåtaktsmaskin i lössnösegmentet. Hade jag köpt en hade jag mer hållt mig till led och ta det för vad det är, en annorlunda och tekniskt spännande maskin som definitivt sticker ut men som man kanske inte använder för någon teknisk åkning i djup ospårad terräng.

Dom ser ju ut som en brp gen4 så de ser ju inte tråkiga ut heller
Vart har du hittat sånna tester? Närmaste jag sett i provning va när en kanadensare som har en youtubekanal fick glida runt lite med Nomad i våras.
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Känns som de är byggda för skidanläggningar, där de kan stå och laddas när de står stilla. Tror absolut att de har sin plats men är osäker på om det är som "äventyrsskoter"
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Elbilar är ju tillräckligt odugliga, (i största allmänhet men särskilt i kyla), och dom är utvecklade av firmor med miljardbudgetar.
Nog skulle jag ha ordentligt med pengar över som jag inte hade en aning om vad jag skulle göra av dom innan jag lade dom på en elskoter tillverkade av en firma som man inte ens vet om den kommer finnas kvar om ett år.

Kan man köpa skotern på firman och dra av alltihopa som marknadsföring eller något sånt så är det väl en annan sak, då kan man ju se det som ett kul experiment som Löven betalar med pengar han annars skulle slösat bort på genuscertifiering av krocketklubbor eller liknande.
 
Reactions: Polaris850