Köpråd?? Summit?

Poläriz1

Prospect sledder
10 feb 2018
39
7
8
Dalarna
Tjena! Vintern börjar närma sig och går i tankarna om att skaffa ny maskin för i år.
Har tidigare haft Polaris pro Xr 800 -04 & Polaris edge 500 Fölängd till 144''.

Har en budget på max 35.000kr,så tänkte försöka få tag i något ''nyare'',har kikat på Ski-doo Summit X 800 2008 vilket värkar intressant då jag vill kunna åka lite var som helst och leka runt,så någon kort maskin är inget alternativ.

Vad har ni att säga om den Summiten? ,samt vad skulle ni kunna ge för köpråd i den prisklassen?
800 och lång maskin är krav. :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Håll dig borta från Rotax 800an för den vrider sönder vevaxeln stup i kvarten och de fettade lagren läcker ut fett så den skär stup i kvarten. De flesta beg 800or har riktade vevaxlar och ju fler ggr de är riktade ju kortare livslängd har dem, de tappar greppet runt vevtappen helt enkelt. 600an rotax oavsett årg under hela 2000 talet är bra trots samma fetteknik av lagren, vevarna flexar inte lika mycket på 600an så fettet stannar kvar i lagren och de är fåtal renoverade vevaxlar de håller över 1000+ mil utan problem. Du kan köpa 800 rotax om de är så ny som E-tec då först började dem hålla rel bra trots fettade lager de blev bättre o bättre under årens lopp jag skulle säga lite tveksam hållbarhet på de tidiga 2-3 årg men bet bättre än tidigare 800a. årg 13- har väl bra hållbarhet för o va en Rotax 800a.
Om du vill ha hållbar 800a motor oavsett årg så måste du köpa Arctic cat de har inga årgångar alls som är dåliga. Polaris har rel många årg som funkar bra också men de har även dåliga 800-900 motorer under 2000talet.
 
Reactions: Poläriz1

Poläriz1

Prospect sledder
10 feb 2018
39
7
8
Dalarna
Tack!
Läst runt lite och som du säger så ska man tydligen hålla sig borta.

Lite ironiskt ändå att just den Summiten jag kikat på hade killen just bytt vev och kolv i hehe..
Sen vill jag ju ha en relativt lätt maskin också,samt att det inte ska vara några problem med rulleåkning om man nu skulle behöva lyfta skidorna nångång.
Har funderat på Arctic Cat men dom värkar ju väga en del i jämförelse med typ summit??
Däremot bra motorer som du säger. känns som det kan bli en utmaning att hitta en maskin man vill ha i denna prisklassen,kollat på AC XF800 2013 men dom ligger ju på 45.000 och upp.

Vilken Arctic skulle du tipsa om isåfall,som lämpar sig bra för lössnökörning?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
35000kr är nog den svåraste prisklassen att hitta vettiga 800 maskiner i. Antingen lite nyare som är sopslut eller en äldre maskin som kanske är ok, men troligen också sopslut :)
Men ju färre ägare på en maskin desto bättre brukar det vara. AC xf runt 13 är inget för lössnö.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Om du vill ha en lätt 800a som håller ok i motorn så köp en Polaris 800a från 13-. Du kan köpa en 12a också men då måste cylinderbanken va bytt till 13-. Org 12 cylinder spricker i kjolen den va för tunn helt enkelt men många är bytt till 13 cylindrar och då är de ok.
 
Reactions: Poläriz1

Poläriz1

Prospect sledder
10 feb 2018
39
7
8
Dalarna
Om du vill ha en lätt 800a som håller ok i motorn så köp en Polaris 800a från 13-. Du kan köpa en 12a också men då måste cylinderbanken va bytt till 13-. Org 12 cylinder spricker i kjolen den va för tunn helt enkelt men många är bytt till 13 cylindrar och då är de ok.

Okej,kan bli svårt att hitta 12/13 polaris för 35tkr dock.
Men det återstår att se,kanske får bli utan helt enkelt.

Att summiten var så dålig som jag läst vart en besvikelse då jag kikat på en sådan rätt länge :/
Blir det något köp så gör jag en uppdatering med vad det blev! Tråden kan väl få vara aktiv,ifall någon vill ge några mer råd.
 
Last edited:

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Frågar du A-C folk så är M8 från 2010-2011 den bästa maskin som gjorts av de gröna folket.

Dom verkar ha hyfsat andrahandsvärde dock så inte säkert du hittar en för 35. (Men det är väl däromkring man bör ge för en)
Lite omodern körställning men väldigt potent maskin. Och dom verkar hålla bra också.

Annars om man ska ha den maskin som kanske är mest konkurrenskraftigt mot dagens maskiner bör det vara en PRO RMK från 2011-2012. Det är ju dock lite bräckliga motorer i dom. Dock hänger dom på vilken maskin från 2020 som helst i snön.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Nu är jag ingen expert på gamla Arctic.
Men det är ju trevligt om man hittar en från 2010 uppåt för dom får man nya motorn (med dubbla tändstift) och den hade väl nästan lika mycket effekt som dagens 800or. Sen får man trevligare dyna så man hamnar lite högre. Också på det diamond drive (på gott och ont?) och säkert andra bra saker. =)

Den du länkar till har nog inte mattan du är ute efter. Såg lite lågt ut. =)
Sen tycker jag 35k för en 12år gammal maskin som gått 900 mil är i saftigaste laget då man kan hitta PRO RMK närmare 40k bara man håller sig lite kall. Men skotrar har en jävla förmåga att inte tappa i pris när dom blir sådär halv gammal. Antagligen tappar dom lite väl mkt i pris i början så man hamnar i någon sorts botten nivå lite fort.
 
Reactions: Poläriz1

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Ja den var mystiskt billig!
Tips till ts är att ta med en komptestare när du köper en skoter för den här maskinen som ex kan ha totalt kvaddade cylindrar och ägaren har bara slipat bort själva nypskaderna och i med nya eller beg kolvar. Ett komptest brukar avslöja en sådan skada genom att visa mer än 0,5 bars skillnad mellan cylindrarna.
Billig kompmätare finns på Biltema som ex.
 
Reactions: Poläriz1

Poläriz1

Prospect sledder
10 feb 2018
39
7
8
Dalarna
Nu är jag ingen expert på gamla Arctic.
Men det är ju trevligt om man hittar en från 2010 uppåt för dom får man nya motorn (med dubbla tändstift) och den hade väl nästan lika mycket effekt som dagens 800or. Sen får man trevligare dyna så man hamnar lite högre. Också på det diamond drive (på gott och ont?) och säkert andra bra saker. =)

Den du länkar till har nog inte mattan du är ute efter. Såg lite lågt ut. =)
Sen tycker jag 35k för en 12år gammal maskin som gått 900 mil är i saftigaste laget då man kan hitta PRO RMK närmare 40k bara man håller sig lite kall. Men skotrar har en jävla förmåga att inte tappa i pris när dom blir sådär halv gammal. Antagligen tappar dom lite väl mkt i pris i början så man hamnar i någon sorts botten nivå lite fort.
Högre dyna är väl både plus och minus i sig, jag gillar låga då det ska vara relativt enkelt att hoppa från sida till sida.
Hög är väl skönt om man sitter mycket,vilket jag nästan aldrig gör.

Diamond drive vet jag inte vad de innebär,får kolla upp det.
Är ju ett företag som säljer då brukar det kunna vara lite dyrare än privatperson,den där går nog att få ner lite om man vill det.
Jag måste bara försöka släppa tanken om att skaffa summit då jag snöat in mig totalt på att jag ska ha en sådan,läst mycket om dom och som sagt ovan det där med veven. Sen har jag även hört bra om dom,kanske skulle trottsa och köra på en sådan ändå såman får sig en egen uppfattning. Är ganska lost på hur man ska göra 😣
Den där rmk'n känns det lite lurt med,en 14 för det priset hmm... hade låtit mer rimligt med 40 om det varit en 12.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Behöver inte vara något lurt. Grannen köpte en pro rmk 800 15 för 45 ifjol och den var helt ok skick.
Är ju off sässong man kan göra fynd... men jag tror det är svårt att få den för 35, han lär nog få 40 rätt snabbt för den.
 

Poläriz1

Prospect sledder
10 feb 2018
39
7
8
Dalarna
Ja den var mystiskt billig!
Tips till ts är att ta med en komptestare när du köper en skoter för den här maskinen som ex kan ha totalt kvaddade cylindrar och ägaren har bara slipat bort själva nypskaderna och i med nya eller beg kolvar. Ett komptest brukar avslöja en sådan skada genom att visa mer än 0,5 bars skillnad mellan cylindrarna.
Billig kompmätare finns på Biltema som ex.
Har du rätt i,ska handla en sådan genast :)
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.150
145
63
Säfsen
Håll dig borta från Rotax 800an för den vrider sönder vevaxeln stup i kvarten och de fettade lagren läcker ut fett så den skär stup i kvarten. De flesta beg 800or har riktade vevaxlar och ju fler ggr de är riktade ju kortare livslängd har dem, de tappar greppet runt vevtappen helt enkelt. 600an rotax oavsett årg under hela 2000 talet är bra trots samma fetteknik av lagren, vevarna flexar inte lika mycket på 600an så fettet stannar kvar i lagren och de är fåtal renoverade vevaxlar de håller över 1000+ mil utan problem. Du kan köpa 800 rotax om de är så ny som E-tec då först började dem hålla rel bra trots fettade lager de blev bättre o bättre under årens lopp jag skulle säga lite tveksam hållbarhet på de tidiga 2-3 årg men bet bättre än tidigare 800a. årg 13- har väl bra hållbarhet för o va en Rotax 800a.
Jag måste säga att jag blir lite fundersam ibland, när du BOOST påpekar att Rotax serie3-motorer är det sämsta man komma på att köpa...
De senaste 20 åren så har BRP (SkiDoo+Lynx med Rotax) haft över 50% av marknaden på snöskoter. Visst är många av dem 550F, 600SDI och 600 Etec, men ofantligt många är 800cc av alla varianter med förgasare, SDI eller Etec.
Med detta konstaterat, så borde det enligt din uttalade domedagsprofetsia över 800 Serie3, stå en Lynx eller Ski-Doo i varje buske efter Sveriges skoterleder. Eller så borde Blockets Snöskoterdelar-annonser svämmas över av annonser på sådana maskiner som säljes i delar (förutom vevaxlar då) men när jag tittar på annonser från både privatfolk och skoterdemonteringar, så har inte BRP-maskinerna något övertal.
Man tycker att chassiedelar borde finnas i övertal och dessutom väldigt billigt eftersom alla motorer havererat, men inte heller här hittar jag något som är billigt i jämförelse med vare sig Arctic Cat eller Polaris.

Korrigera mig gärna, för jag känner personligen ingen som knäckt en Serie3-vevaxel (som inte själv varit på motorn och skulle fettfylla med guidning från diverse nätexperter om hur man borrar egna fettkanaler och byta kolvar i förebyggande... ja, du vet... handyman do it yourself)
 
Reactions: Karlstad

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Jag måste säga att jag blir lite fundersam ibland, när du BOOST påpekar att Rotax serie3-motorer är det sämsta man komma på att köpa...
De senaste 20 åren så har BRP (SkiDoo+Lynx med Rotax) haft över 50% av marknaden på snöskoter. Visst är många av dem 550F, 600SDI och 600 Etec, men ofantligt många är 800cc av alla varianter med förgasare, SDI eller Etec.
Med detta konstaterat, så borde det enligt din uttalade domedagsprofetsia över 800 Serie3, stå en Lynx eller Ski-Doo i varje buske efter Sveriges skoterleder. Eller så borde Blockets Snöskoterdelar-annonser svämmas över av annonser på sådana maskiner som säljes i delar (förutom vevaxlar då) men när jag tittar på annonser från både privatfolk och skoterdemonteringar, så har inte BRP-maskinerna något övertal.
Man tycker att chassiedelar borde finnas i övertal och dessutom väldigt billigt eftersom alla motorer havererat, men inte heller här hittar jag något som är billigt i jämförelse med vare sig Arctic Cat eller Polaris.

Korrigera mig gärna, för jag känner personligen ingen som knäckt en Serie3-vevaxel (som inte själv varit på motorn och skulle fettfylla med guidning från diverse nätexperter om hur man borrar egna fettkanaler och byta kolvar i förebyggande... ja, du vet... handyman do it yourself)
Jag har följt motorutvecklingen slaviskt på skotersidan sedan 80 talet tills nu och de sämsta motorerna som någonsin byggt är alla 3 seriens 800or de rasar på löpande band helt enkelt. Men folk fixar dem gång på gång underligt nog Kolla in alla rotax 800or iii serien på blocket så är alla nyrenoverade om de gått över 500 mil men man ser sällan en Ac renoverad före 1000 mil. Polaris har ju några bojsänken också men de försöker fixa problemet så fort de går de har inte BRP gjort under typ 10 år har deras 800 iii serie varit värdelös.
De är inte jag som påstår detta själv de är bara återberättelser från allt man läst över åren och jag trimmade och önderhöll Kalle Gradins watercross Rotax III 800cc motor under flera säsonger och de enda han hade problem med va vridna vevaxlar stup i kvarten. För några år sedan bytte han till AC 800 och då har vevaxeln klarat sig felfritt trots 186hk.