Köpråd släpdragare

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.193
69
48
Skellefteå
Går i dumma tankar på att byta bil, vad kör ni själva och vad rekommenderas för en budget på ca 60 tusen?

Själv har jag några "krav" och ett antal "vill ha". Omöjligt att få allt till min lilla budget men man kan ju försöka iallafall.

Krav :
Någon typ av awd ( körde 9-5 Aero förut och ska aldrig mera ha framhjuls)

Kombi/suv (något där man rymmer packning iaf)

Komfort: mer regel än undantag att det blir ca 60 mil tur å retur under helgerna för att nå snön mellan december och maj🍺 då vill man ju åka så trevligt som möjligt

Önskemål:
Tillförlitlighet (alltid svårt men man vill ju hålla sig borta från värsta tickande bomberna så gott det går)

Diesel (spelar väl ingen större roll men låga varv, komfort före sport å lägre förbrukning är fint)

Kollar främst på bilar som gått absolut max 25, helst under 20. Åker för nuvarande passat 2.0 tdi från 2008 men har varit lite rappel på senaste tiden och börjar vara sugen på något nytt som kanske är lite mera att åka med och lite bekvämare..
Som sagt, vad kör ni själva och hur resonerar ni kring bilåkandet? :)
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Kör själv en likadan som i annonsen, bara lite mer elektronik som kan krångla på min. Den är bortsett från vissa visuella skillnader identisk med Outlander. 3 olika lägen på driften, 2wd (framhjulsdriven) 4wd auto (fungerar som Haldex, kopplar in vid behov. Den gör det fort utan krångel), 4wd lock (driver hela tiden på alla 4). Du väljer läge på ett reglage/ liten ratt vid växelspaken, oavsett hastighet kan du växla fram och tillbaka.
Förbrukning, 0.75 - 0.8 blandad körning med mer stad än landsväg.
Bra värme på vintern. Bra komfort, är själv 186cm men sitter bra.

Bra att dra släp med.

Negativt, lite knarrig bakvagn. Men det började för 5-600mil sedan och är vanligt slitage som får fixas i höst.
I övrigt inget vad jag kommer på.

I övrigt nöjd. Gick från Xc90 (2005) och den var ett mörker att äga.

 
Last edited:

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.193
69
48
Skellefteå
Intressant, kollat lite på outlander men citronen hade jag inte koll på. Dom verkar inte supervanliga, anses dom som hyfsat hållbara bilar? Fri från motorbekymmer osv?
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
De finns även som Peugot 4007 (tror att det är 4007).
Såhär hänger det ihop, Citroen ville ha en SUV, men det är dyrt att ta fram ett helt nytt koncept. Mitsubishi hade ett samarbete med VAG då. De fick dieselmotorn av VAG och
VAG fick något av dem, eller om de köpte in motorn, minns inte riktigt. De fick iaf höra om att Citroen sökte en SUV så de hörde av sig till dem från Mitsubishi och erbjöd hela outlandern mot att de fick deras dieselmotor istället för den från VAG. Och på den vägen är det.
De 3 modellerna skiljer sig endast åt i fronten (utseende) och emblem på ratten.

Det enda jag reagerat på är samma som med alla Japanska bilar, något tunn lack, manuella lådan är lite "sluggish" i växlarna men det ska tydligen vara så och inget jag längre ens reagerar på.
Kända fel, mja inga jag har stött på och inga jag läst om, är riktigt nöjd.
Men ska man dra mycket köper man inte med automatlådan, det är en CVT är smidig som få, men inget att dra med vad jag förstår.

Skapligt bagageutrymme, 4 däck ställer man in utan bekymmer. Finns 2st nödplatser där att fälla upp om man behöver, skulle hellre åka på taket än sitta på dem under färd dock. Men för barn kortare resor fungerar det.
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
SAAB har gått i konkurs men reservdelar finns iaf 10år senare. Så att Mitsubishi lämnar europa påverkar som inget ur den aspekten.
 

neden

Välkänd medlem
1 sept 2015
153
32
28
Timrå
Självklart kommer det finnas tillgång på reservdelar till Mitsubishi även i fortsättningen. Det är dom skyldiga att erbjuda.

Men det är inte alla som kan/vill laga bilen själv.

Det kommer inte finnas så många serviceverkstäder för Mitsubishi. Speciellt inte i Norrland..

Ibland kan även allbilsverkstäder få problem att utföra mer avancerade reparationer.

Jag hade då haft det i åtanke..
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Ja inte vet jag, jag lämnar till en allbilsverkstad och inga problem med någon av bilarna.
Men visst, finns såklart gränser för alla.

Även om din tanke inte är dum, så är jag lite inne på att om en verkstad får problem att åtgärda felet är det troligen ett fel som överstiger bilens värde och då kvittar det.

Sedan eftersom samma bil finns hos 3 olika märken borde ju det ge en möjlighet att lämna till alternativ "märkesverkstad" är ju samma delar.
 
Reactions: neden

jimmyu

Aktiv medlem
21 okt 2007
51
14
8
Kör en 2012 Skoda Octavia Kombi 2.0TDI 4x4 140hk (optimerad till 193hk) som väl ligger i det prisområdet
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
BMW 325 xdrive, funkar bra att dra med. Bör gå att hitta en rätt fin för namnda budget. (E90 karossen).
Klart driftsäkra, över 200HK och rätt bra komfort.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Fast XC70 står oxå väldigt högt i begagnatpris.
Tveksamt om det går att hitta nåt direkt utbud för 60 papp som inte gått över 20-25K.

Annars håller jag med dig, mycket bra dragbilar, eller mycket bra bilar generellt, man åker som en kung i dom,
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Kollar man blocket nu så är det 29tusen mil som gäller ifall budgeten är max 60tusen. Sträcker man sig till 70tusen finns en med 25tusen mil. Nu är jag långt ifrån någon beundrare av Volvo, tycker att gapet mellan kvalité och pris är alldeles för stort. Men komforten i XC serien går inte att klaga på, den är i en klass för sig.
Men upp till 60tusen är en svår marknad överlag, Subaru är ju rätt fina, men deras dieselmotorer är väl något av ett sorgebarn om jag minns rätt?
 
Last edited:

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
volvo xc70 d5 2008 -----> klart bästa dragaren jag nånsin ägt
Har en -11as D5 Automat. Mycket trevlig bil, hade däremot såhär i efterhand valt manuell om jag haft chansen, man spar en hel del soppa på det bytet och jag är fortfarande inte för gammal för att växla själv.

Kika på en vanlig V70 istället om nu inte de där enstaka extracentimetrarna i frigångshöjd är ett måste, man tar ett rätt ordentligt kliv neråt prismässigt när man hoppar från XC till V.
 

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.193
69
48
Skellefteå
Ja absolut xc70 alt vanlig v70 hade passat perfekt, tyvärr ligger dom ju högt i pris. Och dom äldre d5orna är skatten vansinnigt hög. Det sparar man ju fort in om man slipper skruva hela tiden iochförsig 🙂
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Det handlar om att prioritera och fundera ut vad man verkligen behöver. Det har dragits väldigt mycket släp med tvåhjulsdrivna bilar genom tiderna men jag föredrar att den kan ta i med alla fyra.
I mitt fall beror det mera på båtvagnen än skotersläpet, jag tenderar att vilja backa ner båten både här och där och sen ska den ju upp igen =) (där är automaten en stor hjälp också, men det är klart nog hade jag klarat mig med manuell och hill start assist)
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.276
125
63
49
Orsa
Har en -11as D5 Automat. Mycket trevlig bil, hade däremot såhär i efterhand valt manuell om jag haft chansen, man spar en hel del soppa på det bytet och jag är fortfarande inte för gammal för att växla själv.

Kika på en vanlig V70 istället om nu inte de där enstaka extracentimetrarna i frigångshöjd är ett måste, man tar ett rätt ordentligt kliv neråt prismässigt när man hoppar från XC till V.
Min är en manuell, billigare på skatten OCH bränslet.
Efter BSR programvara åker jag på snitt 0,71l/m med 19" 255 runt om, väldigt imponerande
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
819
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Har kört en del X3 fast det var en 07. Var väl hyfsad att dra med men upplevde motorn lite väl slö, servon var också oskön, så nej, skulle inte rekommendera en sådan om det nu inte skedde en enorm förbättring mellan 07 och 09
 

neden

Välkänd medlem
1 sept 2015
153
32
28
Timrå
Vill minnas att nya 20d motorn (N47) på 177hk kom 08 på X3.. Då gick det även att få automat till 20d motorn. Ska man dra släp med en BMW (oavsett modell) så rekommenderar jag absolut automat. Manuella lådorna är oftast ganska högt växlade..

Styrningens känsla beror uteslutande på utrustning. Har en BMW med hydraulisk servostyrning inte servotronic eller aktiv styrning så är dom ganska tungstyrda i lägre hastighet. Nyare bilar med el-servo känns bättre i grundutförande.