Köpråd Ski-Doo rev 2008-2014

Powun

Ny medlem
23 apr 2019
4
0
1
38
Piteå
Hej jag har en liten fråga om kommande skoterköp på en mxz eller freeride.

Funderar på en Ski-Doo med nya chassiet som kom 2008 tanken är en 800 så det är lite att köra med. El-start å back är ju fint att ha å det e jag utan idag.

Första frågan ska man ha förgasare eller insprutning? (Kanske senare modeller bara finns med insprutning) P-tec / E-tec

Tänkte iallafall ha möjlighet att sätta på en dubbeldyna vid vissa tillfällen, är mxz nog lång för det? (Jag e rätt lång 195cm å tar mycket plats)

Kör extremt lite då jag bara använder den när jag åker upp till stugan 2-3 veckor per år (inte alla dagar)

Kör mest runt stugan å på isen nedanför stugan. Isen är ju snötäckt så bra om den går över lite snövallar och snö (utanför led) utan att köra fast. Jämför med en gammal mxz-670, räcker framkomligheten med en mxz eller behöver man en längre skoter?
Tänkte börja åka på lite längre utflykter sen.

Står mellan mxz, freeride, renegade men kanske är summit bättre?

På min 670 har jag aldrig behövt göra annat än byta olja i kedjehuset en gång å sen tändstift. Rengjort en förgasare också. Så man kan väll säga att den inte kräver speciellt mycket jobb.

Jag ska inte hoppa eller köra som idiot det e jag för feg för :)

Några årsmodeller man ska undvika?

Dom flesta har ju bytt kolvar så antar att det finns många mil kvar att baka köra?
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.840
97
48
Skellefteå
Med din beskrivning av hur du kör så ska du inte köpa en Summit. En Mxz eller Renegade är rätt val. Kanske en Renegade om du ska ha 2sitsdyna, den ser mer harmonisk ut, men det går utmärkt även med en Mxz. Du skriver inget om budget, men Etec motorn är fin, kom 2010 som 800. Kolla efter 800 Etec 2013-2016 då får du den nya plasten runt XP chassit. Kallas då XS.
 

Powun

Ny medlem
23 apr 2019
4
0
1
38
Piteå
Har kollat lite på 2008 mxz för runt 25.000 till 2012 freeride på runt 45.000 så någonstans där omkring? Som sagt kommer inte ha möjlighet att köra så mycket vill mest ha en skoter som man sitter upp på med och back el-start å lite finesser.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.604
91
48
Örnsköldsvik
Powertec motorn hade väl vissa svagheter så tror nog du hellre ska sikta på en E-tec. Betydligt bränslesnålare också. Än om det varken gör till eller från när man kör lite.

Sen är det alltid kul med effekt såklart. Men det går att fråga sig om inte en 600 är lämpligare ibland. =)
 

Powun

Ny medlem
23 apr 2019
4
0
1
38
Piteå
Okej så E-Tec är ju ett måste Mao man vill ju inte köpa sig problem :)

600 kanske räcker men priserna verkar vara dom samma så har man 800 så har man det värsta å behöver inte fundera mer.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.604
91
48
Örnsköldsvik
Ja man ska köpa det man vill ha. =)
800 kan ju vara dyrare att försäkra dock. Men handlar ju inte om jätte summor i skillnad.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.363
163
63
Offerdal, Jämtland
En 800 beggad är billigare än en 600 av en anledning. De håller sämre, det är ren fakta. Ska du ha en 800 så hade jag i allafall valt en E-tec. Den är stabilare än de äldre modellerna.

Det låter ju som att du skulle klara dig bra med en renegade utifrån hur du kör nu. Sen kan det ju vara så att har man tillgång till en maskin som klarar mer utmaningar så kanske man börjar köra annorlunda. Så var det för mig i allafall. Jag har gått från touringmaskin till lappmoped (pga touringens värdelösa förmåga i snö djupare än 1 dm) till förlängd kortbandare till 2 st renodlade lössnömaskiner så behovet har ändrats med körförmågan. Men en crossover som tex renegaden är ju tänkt till att funka till det mesta. Är inte bäst på något men bra på mycket.
 

Powun

Ny medlem
23 apr 2019
4
0
1
38
Piteå
Jo men det är väll lite så jag tänker, att en maskin som ”klarar” allt så behöver man inte vara orolig, har ju tänkt leta upp alla vänner som kör å börja göra nån utflykt å liknande, det e ju fortfarande vid kusten men men.

Årsmodellerna 2011-2013/2014 (gammla chassiet) är det någon stor skillnad på dom några man ska akta sig för eller är det samma allihopa?

Nu när jag såg den nya XS så verkar den ju också fin å inte lika dyr som jag trodde, men tror ändå att det lilla jag kör så klarar jag mig gott med det gamla om den bara håller dvs.