Köpråd Ski-Doo Renegade 550 cc eller 600 cc med mera...

Sippan

Aktiv medlem
10 feb 2016
54
1
8
Ska köpa skoter på äldre dar (snart 60). Körde flitigt i unga år då jag även tävlade i skotercross när den sporten var ung! Sedan blev det ett låååångt uppehåll.

Jag har snöat in på en begagnad (4-8 år, ca 500 mil) Ski-Doo Renegade 550 eller 600 cc, som väl klassas som crossover (?) men blir osäker på vilken motortyp jag ska välja. Jag är inte ute efter motorstyrka.

  • 2 eller 4-takt?
  • Fläktkyld eller vätskekyld?
  • Fördelen med e-tec är mindre lukt och lägre bränsleförbrukning. Finns nackdelar med e-tec?
Men hur är det med kvalitén på dessa motorer. Hör ofta om skurna motorer med dyra kolvbyten som följd.

Kom gärna med synpunkter och även andra maskiner med lika motor (Rotax), t.ex. Lynx, Polaris. Även andra som inte har Rotax, t.ex. Yamaha.

Oerhört tacksam för synpunkter och tips!

/Sippan
 

Rsveden

Välkänd medlem
20 feb 2011
262
1
18
Västerås
Jag kan varmt rekommendera Lynx X-trim ACE 600 (4t) om du vill ha en smidig, lättkörd, tystgående crossover. Få problem med dem vad jag vet och billig i drift. E-tec 600 finns också som alternativ, driftsäker, den låter lite mer, drar lite mer soppa (1,3 l/mil ist för 0,85 på ACE) o olja såklart men är som en räser i jämförelse. Tycker bägge är kanonskotrar , dock inte med 550 fläkt. Utvecklingen går framåt.
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Är mindre rök och lukt är slående argument är 550f ett lite sämre alternativ.
Fördelen är att det är ganska enkla motorer där du behöver bensin och gnista så går det. Med en påföljd att man får räkna med ett stift byte i tid och otid och det är bra trångt på nyare 550f rotax

600etec har jag upplevt få problem med. Är prioritet bränsleförbrukning är den klart å rekommendera. Har 30st 600 etec på jobbet och rent motormässigt har det inte krävts mer än en rengörning av avgasportar och hålla koll på bultarna till grenröret.
Om man tittar på när dom börjat komma upp i mil så har det gått en spridare runt 1500mil på 2 maskiner och 4 tändspolar. Ett par tändstift är allt vi bytt under våra 4år med etec.ännu inte vart med om något motorhaveri

Dock finns det lite andra saker såsom att vi haft problem med fukt i mätarhus och lite andra småproblem runt om. (Läs mxz)
Men om jag jämför med andra märken så har alla sina småfel.

Arctic är i min mening den skottsäkraste motorn, dock tycker jag att det är ett rent helvete å skruva med sakerna och upplever att jag utför alldeles för mycket åtgärder på små skit fel på dessa maskiner.

Polaris har ju klart trevligaste motorkaraktären dock har jag inte skruvat så mycket med dessa men det mina öronen snappar upp så upplever jag att dom har lite mer motorproblem än övriga.

Är 4takt av intresse finns det för mig ingen konkurrens mot rotax ace motorer i driftsäkerhet och bränsleförbrukning.

Mina personliga åsikter som mekaniker där jag tar mig an alla märken och hyr ut skidoo tidigare yamaha.
Lite skidoo flaggat hjärta
 

Sippan

Aktiv medlem
10 feb 2016
54
1
8
Jag kan varmt rekommendera Lynx X-trim ACE 600 (4t) om du vill ha en smidig, lättkörd, tystgående crossover. Få problem med dem vad jag vet och billig i drift. E-tec 600 finns också som alternativ, driftsäker, den låter lite mer, drar lite mer soppa (1,3 l/mil ist för 0,85 på ACE) o olja såklart men är som en räser i jämförelse. Tycker bägge är kanonskotrar , dock inte med 550 fläkt. Utvecklingen går framåt.
Tusen tack för svar. Då håller jag utkik efter sådana alternativ. Men du rekommenderar inte 550 med fläktkylning alltså? Är det av någon speciell anledning?
 

Sippan

Aktiv medlem
10 feb 2016
54
1
8
Är mindre rök och lukt är slående argument är 550f ett lite sämre alternativ.
Fördelen är att det är ganska enkla motorer där du behöver bensin och gnista så går det. Med en påföljd att man får räkna med ett stift byte i tid och otid och det är bra trångt på nyare 550f rotax

600etec har jag upplevt få problem med. Är prioritet bränsleförbrukning är den klart å rekommendera. Har 30st 600 etec på jobbet och rent motormässigt har det inte krävts mer än en rengörning av avgasportar och hålla koll på bultarna till grenröret.
Om man tittar på när dom börjat komma upp i mil så har det gått en spridare runt 1500mil på 2 maskiner och 4 tändspolar. Ett par tändstift är allt vi bytt under våra 4år med etec.ännu inte vart med om något motorhaveri

Dock finns det lite andra saker såsom att vi haft problem med fukt i mätarhus och lite andra småproblem runt om. (Läs mxz)
Men om jag jämför med andra märken så har alla sina småfel.

Arctic är i min mening den skottsäkraste motorn, dock tycker jag att det är ett rent helvete å skruva med sakerna och upplever att jag utför alldeles för mycket åtgärder på små skit fel på dessa maskiner.

Polaris har ju klart trevligaste motorkaraktären dock har jag inte skruvat så mycket med dessa men det mina öronen snappar upp så upplever jag att dom har lite mer motorproblem än övriga.

Är 4takt av intresse finns det för mig ingen konkurrens mot rotax ace motorer i driftsäkerhet och bränsleförbrukning.

Mina personliga åsikter som mekaniker där jag tar mig an alla märken och hyr ut skidoo tidigare yamaha.
Lite skidoo flaggat hjärta
Tusen tack för ditt svar. Valet blir nog 600 e-tec då, alternativt 4-takt, men då ökar väl vikten avsevärt? Vet du vad skillnaden i bränsleförbrukningen är mellan dessa motoralternativ?
 

Rsveden

Välkänd medlem
20 feb 2011
262
1
18
Västerås
Luktar illa, drar 3ggr så mycket soppa, mera ljud, tyngre på gasen, tråkig karaktär. Men visst, de fungerar o är driftsäkra. Visst, de kostar mera i inköp med ACE eller e-tec men dunfår igen det mesta när du säljer. Så jag tycker det är försvarbart ekonomiskt, framförallt miljömässigt (ja, lite sånt tänk kan man ju dra till med när det passar :) o betydligt trevligare att köra. Testa en ACE så får du en ny upplevelse, nästan som om det är en liten elmotor som driver.
 

Johhha

Välkänd medlem
26 dec 2011
318
1
16
Sundsvall
Kör på E-tech isf ace, mycket roligare motor att köra, är väl dubbla effekten om man jämför 600cc?

Alla märken har ju driftsäkra 600c motorer, sen om den drar 1.3 eller 1,8l/m gör ju extremt lite för plånboken om man inte kör väldigt många mil. 0.85 på Ace ställer jag mig tveksam till... (vid normal lugn körning)
 

Sippan

Aktiv medlem
10 feb 2016
54
1
8
Kör på E-tech isf ace, mycket roligare motor att köra, är väl dubbla effekten om man jämför 600cc?

Alla märken har ju driftsäkra 600c motorer, sen om den drar 1.3 eller 1,8l/m gör ju extremt lite för plånboken om man inte kör väldigt många mil. 0.85 på Ace ställer jag mig tveksam till... (vid normal lugn körning)
Tack för svar. OM det är så en en ACE drar 0,85 så blir det ju ganska stor skillnad i kostnad jämfört med e-tec som drar 1,8. Men å andra sidan är det ju som du säger mera drag i en e-tec.
 

Sippan

Aktiv medlem
10 feb 2016
54
1
8
Jag tar gärna emot flera synpunkter och tips även om jag har fått en hel del redan. Det är bara kul! :)
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Normalt lugnt tempo 25-30kmh så drar inte en 600ace med två personer mer än 1L/Milen

Men vill du ha lite mer drag så rekomenderar jag även 900ace.
Brukar säga det att var jag tvungen att lägga allt vad nya och det värsta på hyllan och bestämma mig för en skoter så blir det en 900ACE. Dock hamnar den nog inte inom ramarna för din 4-8år begagnat skoter.

Jag tycker inte ex Renegade 600ace känns det minsta klumpig och tung för att vara en 4taktare. Otroligt mysig att smyga omkring med och 9 gånger av 10 så räcker motoreffekten enligt mig.
 

Sippan

Aktiv medlem
10 feb 2016
54
1
8
Normalt lugnt tempo 25-30kmh så drar inte en 600ace med två personer mer än 1L/Milen

Men vill du ha lite mer drag så rekomenderar jag även 900ace.
Brukar säga det att var jag tvungen att lägga allt vad nya och det värsta på hyllan och bestämma mig för en skoter så blir det en 900ACE. Dock hamnar den nog inte inom ramarna för din 4-8år begagnat skoter.

Jag tycker inte ex Renegade 600ace känns det minsta klumpig och tung för att vara en 4taktare. Otroligt mysig att smyga omkring med och 9 gånger av 10 så räcker motoreffekten enligt mig.
Låter klokt. Tack!
 

Yamma666

Välkänd medlem
21 jan 2012
542
1
16
Sthlm/Hede
Jag åker själv yamma men när frugan tittade på skoter provkörde jag en 600 ACE och föll direkt för den motorn. Något senare hittade vi en begagnad renegate 600 ACE med få mil och slog till. När man startar den låter den inte mer än en bil och man behöver knappt röra gasen innan den mjukt drar iväg. Frugan är supernöjd och tycker den går riktigt bra.
 

Sippan

Aktiv medlem
10 feb 2016
54
1
8
Jag åker själv yamma men när frugan tittade på skoter provkörde jag en 600 ACE och föll direkt för den motorn. Något senare hittade vi en begagnad renegate 600 ACE med få mil och slog till. När man startar den låter den inte mer än en bil och man behöver knappt röra gasen innan den mjukt drar iväg. Frugan är supernöjd och tycker den går riktigt bra.
Tack för info!
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Min far är lite äldre än dig och har inte kört Cross tidigare i sitt liv. Han hade tidigare en Lynx ranger 49 600etec och bytte i fjol till en Lynx xtrim 900ace. Han tycker de är likvärdiga i bränsleförbrukning. Han har dock fått etec att gå lite snålare på någon fiskeresa motför ace. Så etec går att köra riktigt snålt när man touringkör till olika fiskesjöar. Men 900 ace är en förbaskat fin motor, visst den är 20hk svagare än etec och inte samma ryt på fullgas. Men den går silkeslent och tyst (påstås vara tystare än 600ace till o med) och den tar dig till helt ok farter utan problem.
Själv skulle jag välja etec pga att den är sportigare men om jag mest åkte led och kanske hade passagerare eller kanske en pulka efter hade jag valt en ace (då helst en 900 då den är lite mer att köra med än 600ace). Min far är mycket nöjd med sin 900ace.
 

Sippan

Aktiv medlem
10 feb 2016
54
1
8
Min far är lite äldre än dig och har inte kört Cross tidigare i sitt liv. Han hade tidigare en Lynx ranger 49 600etec och bytte i fjol till en Lynx xtrim 900ace. Han tycker de är likvärdiga i bränsleförbrukning. Han har dock fått etec att gå lite snålare på någon fiskeresa motför ace. Så etec går att köra riktigt snålt när man touringkör till olika fiskesjöar. Men 900 ace är en förbaskat fin motor, visst den är 20hk svagare än etec och inte samma ryt på fullgas. Men den går silkeslent och tyst (påstås vara tystare än 600ace till o med) och den tar dig till helt ok farter utan problem.
Själv skulle jag välja etec pga att den är sportigare men om jag mest åkte led och kanske hade passagerare eller kanske en pulka efter hade jag valt en ace (då helst en 900 då den är lite mer att köra med än 600ace). Min far är mycket nöjd med sin 900ace.
Ok. Tusen tack för info!
 

Sippan

Aktiv medlem
10 feb 2016
54
1
8
Vad är ett rimlig pris för en Renegade 600 E-tec respektive ACE omkring årsmodell 2012, 300 mil? :confused:

#Mellan tummen och pekfingret"! :blink1:
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.853
101
63
Skellefteå
Vill tipsa om att -13 kom Renegade med r-Motion boogien, om det inte är kniven på strupen ekonomiskt så rekommenderar jag en med den. Otroligt bra boogie.