Köpråd ROLIG skoter som ändå funkar med familjen

Finlandia

Medlem
18 feb 2021
18
1
3
46
Stockholm
Hej!

har tre barn + fru och åker mycket skidor utför så behöver något som funkar för turer varje dag med pulka och till och från skidbackarna uppe i Tänndalen, och till våffelstugan och sånt..

MEN vill också ha något som är kul, rejält, tar sig fram överallt och som jag kan friåka med i djupsnö, branter, och som jag inte tröttnar på direkt. Vill snarare utvecklas.

Är inget proffs alls - har en basic Xtrim LX 600 ACE dag - haft något år, men det är ju inget som lockar till lek direkt och upplever att den inte är något att ha utanför leden.

fick tips om Xterrain PRO 600R E-TEC.

är det bra?

tacksam för alla råd och tips!
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.843
97
48
Skellefteå
Skulle nog ha gått på en renodlad lössnömaskin av din beskrivning. När man kör pulka så måste man köra så långsamt att lössnömaskinernas dåliga ledegenskaper inte spelar så stor roll. Däremot måste du köpa en som inte går varm när det blir hårdare. Min bror har en Freeride 850 som funkar att dra pulka med. Gissar att en Summit el Boondocker gör det också.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.276
125
63
49
Orsa
finns elfläktskit till boondockern, vet ej dock om den passar g4
 

Finlandia

Medlem
18 feb 2021
18
1
3
46
Stockholm
Tack! Svårt för mig med så många alternativ..:) Tacksam för er hjälp!

Kokar ner det till: Boondocker 3900, Xterrain PRO 3900 och Summit SP. Tänker jag rätt?

någon rekommendation mellan dessa? Vad är egentligen skillnaden?

är summit SP och Boondocker 3900 jämförbara?

det jag kan läsa mig till mellan Xterrain och Boondocker är chassit - Radien vs Radien DS - och att Xterrain har fläkt.
 
Last edited:

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.843
97
48
Skellefteå
Körmässigt mellan Boondocker och Summit sp får någon annan uttala sig om, Lynx brukar ha bättre dämpare iaf.Du kan nog sätta drag på en Summit X också.
 

Finlandia

Medlem
18 feb 2021
18
1
3
46
Stockholm
Tack för all hjälp!
Boondocker 3900 600r E-tec verkar vara grejen!
Tänker att jag adderar;
luftkylning, drag, dubbeldyna, bukskydd samt mellan vindruta.
Det bör ge mig en maskin som funkar kanon för familjen med pulka, frun bak och 3 ungar på släp, men också rolig att leka med och som inte kör fast.
Något annat jag bör tänka på?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Det är ju inte hela världen som redan sagts men väljer du rätt Xterrain har den antagligen kylare direkt från fabrik. Ska du ändå ha Boondocker, och ska du sätta drag på den, så krångla inte med någon "DS-variant" av utan ta någon med "standard bakdel". Går säkert sätta dragbåde bak på en DS också men då är ju hela vitsen med korta tunneln borta
 

Finlandia

Medlem
18 feb 2021
18
1
3
46
Stockholm
Ah! Det förstås..🙄

Handlaren jag pratade med sa att Xterrain 3900 PRO 600 Etec var jäkligt rolig - och den har kylare från fabrik.

sen ser ju nya Freeriden jäkligt kul ut också..

Lyxproblem, detta!
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Om jag inte minns fel, vilket i och för sig kan hända, så är Boondocker 600 3900 och X-terrain 600 3900 i princip identiska förutom den kapade tunneln. Samma boggie, dämperi etc. så vad du förlorar med Xterrain är "bragging rights" med kapade tunneln men vinner kylare och enklare dragmontering.

Innefattar budgetutrymmet Freeride kan du ju även kika på Xterrain 850, det finns varianter med originalmonterad kylare där också i ungefär samma prisspann.
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Ja, det låter onekligen som att Lynx Xterrain PRO med antingen 600R E-tec eller 850 E-tec vore något för dig eftersom du då får full längd på bandtunneln samt luftkylare med fläkt med i paketet och luftkylare är ju riktigt trevligt att ha om du ska dra kälke. Både nya Freeride och Boondocker (förutsätter nu att du tänkt köpa helt ny maskin) kör ju med kortare tunnlar så det blir inte så snyggt att montera dragkrok på dem och dessutom så behöver du ju då komplettera med en luftkylare till dem.

Det enda som är lite, lite trist med Xterrain PRO är att de har lite halvtaskiga stötdämpare i och med HPG 36, inte lika vassa dämpare som Freeride eller Boondocker DS (dock samma som vanliga Boondocker). Jag tror däremot att de är fullt tillräckliga, åtminstone för att ha roligt i lössnö och friåkning. Hård ledkörning eller mycket hoppande etc. är de väl inte optimala för dock.

Ett alternativ, som kanske inte är fullt lika lätthanterlig i lössnö som Lynx Xterrain PRO (eller Freeride/Boondocker), men som har en full längd på bandtunneln och bra stötdämpare, är Ski-doo Backcountry X-RS 154". Lär vara bättre än Xterrain PRO att köra hårt efter led med eller hoppa och leka i och med bättre stötdämpare och bredare framvagn, men som sagt antagligen lite besvärligare i lössnö (säkert inte dålig på något sätt). Nackdelen i övrigt mot Xterrain PRO är ju att den inte heller har någon luftkylare med fläkt och det verkar inte gå att konfigurera skotern med en sådan heller på Ski-doos hemsida, men i och med att Lynx och Ski-doo kör så pass liknande chassie så bör det ju vara möjligt med luftkylare även på Ski-doo tycker jag.
 
Last edited:

Trigger

Välkänd medlem
6 feb 2013
185
15
18
Piteå
Sks 850 155" borde ju vara ett alternativ som stämmer in bra på det du söker.
Kör själv en sån med peakmatta 57mm som funkar helt okej på leden, samtidigt som den höjer lekfullheten lite ute i pudret, om än den inte är i klass med dom allra värsta vad gäller framkomlighet.
Kylningen funkar bra även om man puttrar på i 20km/h på hårda/isiga leder, särskilt om man är noga med att använda isrivare
 

Finlandia

Medlem
18 feb 2021
18
1
3
46
Stockholm
Grymt schysst, tack för alla råd!

Kollade idag på en Xterrain PRO 600R etec. Blir nog en sån!😊

En annan fråga.. Vad är rimligt att få i rabatt om man köper en helt ny skoter och tillbehör? Har landat på typ 10% när jag köpt ny bil, om man räknar tillbehör på köpet som rabatt, kan man tänka sig motsvarande på en ny snöskoter?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Du har nog valt det mest tungprutade året i mannaminne. Lyckas du pruta 10% på ett butiksex så har du gjort bra ifrån dig!! Skulle inte bli jätteförvånad om du får betala vad som står på prislappen för skotern men kanske får 30% på tillbehören.
 

Finlandia

Medlem
18 feb 2021
18
1
3
46
Stockholm
Tack! Haha, ja jag får väl betala helt enkelt..

Nu rekommenderade säljaren en Xterrain Brutal givet att jag ska dra familjen i en lite större pulka.. och samtidigt ha kul. Den ser ju onekligen fet ut!

Kollade ett test på Youtube och det verkade positivt.
Någon som har något att säga om den?
 

Trigger

Välkänd medlem
6 feb 2013
185
15
18
Piteå
Kan inte säga så mycket om Brutalen, men har kört lite Xterrain pro och ja..
Beror ju lite på vad man jämför med, men särskilt kul tycker jag väl inte att den är,
skulle väl mer beskriva den som funktionell, mångsidig och kapabel.
Den funkar bra till det mesta men vad gäller nöjesfaktorn så är det ju inte en
skoter som går på rulle, är lite nervös på skrå, och visst tar du dig högst upp
på berget om än du får ta lite andra vägar än en mer renodlad pudermaskin.