Köpråd polaris 800 2012 med 800 mil

Skotis

Medlem
7 aug 2020
16
0
1
21
östersund
En 600cc håller bättre på alla punkter från kolvslitage till remmar än en 800cc.

600 är inte på något vis dåliga maskiner, en god vän till mig körde (utanför banan) och tävlade med 600cc rätt många år innan han köpte en 800cc. Hans stående åsikt och råd till alla som frågade var och är att köpa 600cc.
En granne kör Polaris 850cc, han lånade hem en 600cc när motorn på 850:in rasade. Hans åsikt är att han tar sig nästan överallt med 600:an men han har kört ganska hårt och avancerat i många år och behöver extra knuffen 850cc ger. Hans råd generellt är att 600cc räcker för de flesta, men visst är det roligt med mer motor om man är duktig på att köra.

Vet du nått om hur långt 600 e tec motorer går, har fastat lite för en boondocker 14 som jag länkade tidigare men den hade gått drygt 800 mil
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Utan att ha varit den person som ägt maskinen i 800mil är det omöjligt att ge ett bra svar. Det beror på hur den är körd och hur den är omhändertagen.
Jag skulle själv inte köpa en 2T med de milen iaf.
 

Skotis

Medlem
7 aug 2020
16
0
1
21
östersund
Skulle också valt 600 men ingen e-tec. Det är t.o.m mer fräs i en symaskin från ikea än en 600 e-tec
Vad tycker du om polaris 600, jag har för mig att arctics är bäst men arctic och yamaha utgår pga vissa släktingar som jag gärna behåller kontakten med

Edit: ändrade polaris till yamaha
 
Last edited:

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
2T eller 2t = 2 taktsmotor

Vet inte om IKEA säljer symaskiner och om de gör det, hur de är.
Men om du utesluter Polaris och A/C har du bara Lynx och Ski doo kvar. Och då blir det en e-tec motor. 600 e-tec har jag bara kör i commander, inte jämförbart med t.ex. boondocker. Men den fungerade bra trots commanderns storlek tycker jag.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Vad tycker du om polaris 600, jag har för mig att arctics är bäst men arctic och polaris utgår pga vissa släktingar som jag gärna behåller kontakten med
Om du ändå är ”tvungen” att köpa en brp så är denna tråden rätt meningslös. En 600etec är lika rolig som att kolla på färg som torkar, och blir inte alls lättkörd i lössnö då den är för sävlig. Den nyare och lite roligare 600r etec är långt ovan budget.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.150
145
63
Säfsen
Blev tokit det är arctic och yamaha som släkten inte tillåter polaris går bra
Men snälla.... Skit i släkten!
De flesta inom en familj/vänskapskrets blir mer eller mindre som en sekt när det kommer till olika fabrikat. Helt utan objektivitet.

Nä, lyssna hellere till råden här på forumet (klart ärligare än fäjsbokexperter) och använd sedan ditt eget huvud och magkänsla när du ska inhandla en maskin. Skulle släkten dissa dig för inköp av "fel" fabrikat, så kör över dem genom att visa att ditt val gav en klart bättre maskin än den deras inskränkthet rådde dig till...
 
Reactions: Skotis

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Om du håller i pengarna är det väl du som avgör vad som ska köpas?

Men visst, snöskoter är verkligen som en religion för en del och de är nästan villiga att begå hedersrelaterade brott för just "sitt" märke. Sunt? nej inte ett dugg, snarare dags att boka tid hos någon av mina kollegor.

Håller inte riktigt med om 600 e-tec's tillkortakommanden. Men den är inte mitt första tips heller.

RMK 600 (inte pro utan vanlig) är vad jag personligen hade tagit sikte på.

A/C har bara 800cc i den prisklassen.
Yamaha har bara 4t och det är nog inte vad du söker.

Men ge det till hösten, då ökar urvalet markant, och googla till förbannelse modell för modell och ställ dem emot varandra t.ex. RMK 600 eller Boondocker 600 o.s.v


Och sedan är det bara läsa så att ögonen blöder, har du tur kommer du lite närmare din sanning och vad du behöver och kan trivas med då.
 
Reactions: Skotis

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Detta skulle kunna vara en bra kandidat för dig, vet att jag skrev vanlig rmk inte pro. Men jag skrev också att det är vad jag personligen hade tagit sikte på, du behöver ju inte dela den åsikten.



 

Skotis

Medlem
7 aug 2020
16
0
1
21
östersund
Detta skulle kunna vara en bra kandidat för dig, vet att jag skrev vanlig rmk inte pro. Men jag skrev också att det är vad jag personligen hade tagit sikte på, du behöver ju inte dela den åsikten.



Finns det några andra skillnader än kylingen mellan rmk och pro rmk?
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Finns en tråd med lite diskussion kring detta


 
Reactions: Skotis

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.843
97
48
Skellefteå
Håller heller inte med om de tidigare liknelserna mellan 600 etec och andra elektriska applikationer. Det största problemet med 600 etec är variatorkalibreringen vilket är förhållandevis billigt att åtgärda. På köpet får man en pålitlig motor som inte heller har lätt att gå varm. Sen ska man låta dom varva 8200-8300. Finns många fina Lynx och Ski-Doo som passar din plånbok.
 

Skotis

Medlem
7 aug 2020
16
0
1
21
östersund
Håller heller inte med om de tidigare liknelserna mellan 600 etec och andra elektriska applikationer. Det största problemet med 600 etec är variatorkalibreringen vilket är förhållandevis billigt att åtgärda. På köpet får man en pålitlig motor som inte heller har lätt att gå varm. Sen ska man låta dom varva 8200-8300. Finns många fina Lynx och Ski-Doo som passar din plånbok.
Om man tittar på 600 e tec skotrar hur många mil ska de max ha gått. Har sett många runt 800 - 1000 och vet inte hur länge till de generellt går, jag förstår att det beror på körstil å så men mellan tummen å pekfingret
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.843
97
48
Skellefteå
För dyr men denna skulla jag utan tvekan kunna köpa.

Denna med

Men vänta ngn månad till då det ligger för få skotrar ute just nu.

Upp till 1200 mil på en sån motor ska inte vara några problem. Mellan tummen och pekfingret. Kan hålla mycket längre eller lite mindre. Summitmotorer lever hårdast såklart.
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Någon Mulle låser väl upp 600 e-tec på något vis också? Pris och effekt har jag inte koll på eftersom jag själv aldrig intresserat mig för det mer än att jag stött på inlägg om det.
 

Skotis

Medlem
7 aug 2020
16
0
1
21
östersund
För dyr men denna skulla jag utan tvekan kunna köpa.

Denna med

Men vänta ngn månad till då det ligger för få skotrar ute just nu.

Upp till 1200 mil på en sån motor ska inte vara några problem. Mellan tummen och pekfingret. Kan hålla mycket längre eller lite mindre. Summitmotorer lever hårdast såklart.
Du verkar ha koll, vad tror du om den här?Lynx 600 e-tec Boondocker 3700 https://www.blocket.se/vi/91763651.htm
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.843
97
48
Skellefteå
Såg fin ut! Den har ju bytt kolvar så då slipper du oroa dig över det. Drag är oftast positivt då har föraren varit lite äldre (har barn) och skotern således gått mindre hårt (obs generellt). En renoveringssats till primärvariatorn för 1500 kr hade jag investerat i.

 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
En Rotax e-tec håller väldigt bra 700-1000 mil innan kolvbyte om den körs mest i lössnö och de finns renskötare samt hyresmaskiner som kört över 2500 mil utan att byta kolvar. De enda negativa är att man bör klyva hela blocket och fetta om ramlagren de yttre på bägge sidor motor vid 1000 mil om man är rädd om motorn. Men många byter bara kolvar vid 800-1000mil och kör vidare. En polaris 600 går otroligt bra för o va en 600 den går fint som snus och de går rel billigt inte som en e-tec men inte blodig förbrukning. AC 600 och 800 är hållbara 800an är hållbarast av alla märken oavsett årmodell.
 
Reactions: Skotis