rmk 600 eller pro rmk 600?

sannee

Ny medlem
28 dec 2014
4
0
1
Hej!
Jag har nu bestämt mig för att köpa min första skoter. Det står mellan en polaris rmk 600 -12/13 eller en pro rmk 600. Nu vill jag veta lite för- och nackdelar kring dessa. Jag kommer att köra en del på led men mest är jag väl ute efter puderkörning och kanske lite klättring. Ni får mer än gärna komma med andra förslag än fast jag har en liten förkärlek kring polaris.
Mvh Sanne
 

Trigger

Välkänd medlem
6 feb 2013
185
15
18
Piteå
Finns alltid dom som vet mer än mig om just dessa modeller, men så vitt jag vet så skiljer sig dämparna mellan rmk och pro rmk. Snikvariant på std rmk, sen är det olika fotsteg på dom 2. Sämre genomsläpp på std, och på 2013 kom ju dom urfrästa alu-stegen på pro rmkn.
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Både rmk 155 och pro rmk har de urfrästa alu-fotstegen från årsm -13. 144:an har däremot de breda fotbrädorna.
Fjädring och vikt är till fördel för PRO. Extra kylare (=bättre kylning) är plus för std rmk. Om lättviktskomponenterna på PROn är någon fördel finns det delade uppfattningar om ;). Det har tydligen varit lite problem med dessa grejer.
En del std rmk är utrustade med elstart ifall man tycker det är fördel.
Allt som allt är de ganska likvärdiga...
 

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Kör en Pro rmk 600 årsmodell 13. Är inne på andra säsongen med min maskin, och jag kan säga att jag är hur nöjd som hellst. Inget strul, matar fram så man blir fundersam om det verligen är en 600a. Nu har jag dock uppgraderat me fox float, 36" framvagn osv.

Det som är nackdelen med pro rmk:n enligt mig är kylarna, dom är mindre för att spara vikt, Så på transportsträckor till och från pudret så går den lätt varm om det är hårt före. Men viker man ut isrivarna så går det oftast bra. Eller så viker man av leden i nån minut så är tempen återställd :)

Om du satsar på en Pro rmk 600 så välj en från -13 och uppåt, då får du ny framvagn, nya fotsteg och framförallt så får du den nya beltdriven (rem istället för kedjehus) vilket är en gudomlig uppgradering, mer snärt i maskinen och underhållsfritt, tills du måste byta den dvs. På Pro rmkn från -14 och uppåt så fick dom en styvare rem i beltdriven pga -13s rem var lite för mjuk så många som körde 800cc rev lös kugg på remmen/den gick av. Inget problem som 600an har i samma utsträckning på årsmodell -13. På en std Rmk så sitter det kedjehus.

Framvagnen på Pro rmk:n från årsm -13 och uppåt är limmad, vilket jag tycker lite bu och bä om. Tog ca 13 timmars körning för mig innan röret ploppade ut ur hylsan och vred av a armen. Kostar ca 4000 kr styck för en undre a arm hos åf. Därav bytet till Zbroz 36" istället. Nu hade jag extremt otur också då det var en sten som träffade exakt så det påfrestade limningen som allra mest, så det var nog bara otur i mitt fall, det man kan göra är att borra rakt igenom hylsan där röret går in och pressa in en sprint, då kan inte röret ploppa lös. Tror tillochmed att det är gjort på -14 och uppåt om jag int såg fel.

Men kör du mycket lössnö satsa på en Pro rmk, du kommer inte bli missnöjd enligt mitt tycke.