"köpråd" Nytro 2014

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Kanske blir att åka annat märke i år och sälja iväg min nuvarande Summit 600 E-tec 2012

Vad är standard felen på en Nytro? Visst var det något med ett startrelä som satt felplacerat?
Blir nog isåfall en Splitter ny Nytro, en 162" eller en 153"
Kör ganska mycket skoter lite över 500mil på 1 och en halv säsong. så den måste hålla i alla klimat, -35 m.m

Visst är det 140hk original i Nytrosar? 116 hk i summiten, Kommer Nytron vara slöare än Summiten? Det jag oroar mig för, Summiten är gränsfall(146" Lång)
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Nytron har 130hk, startrelä har jag fått bytt på min och då fick jag en uppdaterad variant som förmodligen håller bättre (fukten ute)
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Men går den som en 130hk tvåtaktare? eller är den slö som en kamel? Okej kanske sitter den uppdaterade på en 2014, det måste det ju nästan
 

Freddson

Välkänd medlem
6 mar 2009
1.018
0
36
Vaplan
Bara positivt överraskad när jag gick ifrån Iq800r och dragon 700 155" till en X-ride, dock hann jag bara få ihop 27mil.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Jag köpte en Nytro RTX -09 MCX 240 144" i vintras, början på Mars, och fick ihop ca 118mil. Efter att ha kört 500mil+ med en -05 Renegade 827 sedan -09.

Och mitt tips är köp inte en ny. Uppdateringarna är väldigt få i mellan modellerna, och måhända de vara "stora" mellan 08 - 14 men så tjänar du på att köpa en pimpad begagnad. Nytron kommer att falla i värde nu de kommande säsongerna, som en sten, iom att yamaha har en ny maskin i utbudet. De e vad jag tror/tycker.. ..

Ang Relät, ja de var jag med om vid vintras vid 3 olika tillfällen. Mellan -15 och -22, så startade den inte, fick fiska upp relät (nära omöjligt utan att skada det med näbbtången) och värma det för att de skulle klicka igång.

Finns 3 generationer, en tidigar, den aktuella, och som jag fick höra i vårvintras på yamahacenter, en 3dje generation som just nu testas hos bla. skoteruthyrare. Det senaste ska vara ett icke mekaniskt.
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Om man ska prata hur nytron går mot andra maskiner är det många faktorer som avgör det närmaste vetenskapligt som jag kan uttala mig om är när vi hade 200meter dragrace på en sjö uppe i min stuga (650möh)
Maskinerna som jag körde mot var följande:
Renegade 600 ca-08/09, slog den med väldigt många skoterlängder
Lynx 3300 800 (44as matta och variatorkitt) -12, slog den med kanske 2-3 längder
Lynx boondocker 800 -12 slog han en gång och fick spö 2ggr, mycket hängde på fästet i starten + att föraren på den skotern är en riktigt lättviktare :)

Min nytro var då original i motorn enbart monterat 51s matta och påställd sekundär ett snäpp.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Om man ska prata hur nytron går mot andra maskiner är det många faktorer som avgör det närmaste vetenskapligt som jag kan uttala mig om är när vi hade 200meter dragrace på en sjö uppe i min stuga (650möh)
Maskinerna som jag körde mot var följande:
Renegade 600 ca-08/09, slog den med väldigt många skoterlängder
Lynx 3300 800 (44as matta och variatorkitt) -12, slog den med kanske 2-3 längder
Lynx boondocker 800 -12 slog han en gång och fick spö 2ggr, mycket hängde på fästet i starten + att föraren på den skotern är en riktigt lättviktare :)

Min nytro var då original i motorn enbart monterat 51s matta och påställd sekundär ett snäpp.
Och dom andra chaufförerna var dyngraka och låg och sov? :)
 
Last edited:

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Om man ska prata hur nytron går mot andra maskiner är det många faktorer som avgör det närmaste vetenskapligt som jag kan uttala mig om är när vi hade 200meter dragrace på en sjö uppe i min stuga (650möh)
Maskinerna som jag körde mot var följande:
Renegade 600 ca-08/09, slog den med väldigt många skoterlängder
Lynx 3300 800 (44as matta och variatorkitt) -12, slog den med kanske 2-3 längder
Lynx boondocker 800 -12 slog han en gång och fick spö 2ggr, mycket hängde på fästet i starten + att föraren på den skotern är en riktigt lättviktare :)

Min nytro var då original i motorn enbart monterat 51s matta och påställd sekundär ett snäpp.
Jååmen vettu jag var å fiska serru. Å tro du int att jag fick en fiskjävel. Kämpa gjord han värre än kåte kent på horhus å jobb ve han fick ja men upp kom han. Stor var han å, söjn. *visar med händerna*
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Jag har nämligen också sett och provat race mot Nytros.
Jag var nykter, så även alla andra.
Vi såg HELT andra resultat än du. Dessutom fyller jag 30 idag så ni får inte käfta! :)

Edit: Med HELT andra menar jag: Nytron fick smisk.
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Sen när fan spelar det nån roll vem som kör fortast på sjön? Köp din nytro original och följ med kompisarna ut i branta djupsnölandskap så blir du vältränad och deprimerad.

Och köper du turbo får du se till att du får en väldigt väl justerad annars blir du även fattig på remkontot.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Sen när fan spelar det nån roll vem som kör fortast på sjön? Köp din nytro original och följ med kompisarna ut i branta djupsnölandskap så blir du vältränad och deprimerad.

Och köper du turbo får du se till att du får en väldigt väl justerad annars blir du även fattig på remkontot.
Håller med här. Nytron motor är fin i sig, rapp och fin med lagom effekt, men det är nog vad som är bra med skotern...

Har du tänkt att åka lite tekniskt med den i lössnö så lär du bli besviken...
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Jag körde ett race på en sjö förra året

Yamaha Phazer (jag) 2007
Polaris Pro RMK ASSAULT 2013
Polaris Pro RMK ASSAULT 2012
Polaris Pro RMK ASSAULT 2010
Articcat XF 800 2013
Articcat XF 800 2013

Jag vann... skämt åsido jag förlorade, men dom stannade och väntade så jag kom ikapp och vi hade en trevlig dag i snön!
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Tackar för alla tipps! En Apex då? är det något? föredrar Nytosar i Utseendet, körde en bekants apex lång, men det var inte i mjuksnö så vet inte själv,
Jo men blir det en Nytro så blir det nog en ny nästan, om inte jag hittar nån annan beggad som gått under 100mil,
Vill ju kunna surfa puder i mängder och i skogen, 600an räcker inte till när det är som brantast och massa snö då måste man "vända" i backen halvvägs och 800 E-tec ids jag inte ens fundera på, rackel i mängder,
Vet att Yama har kvallite + så har jag kört Rotax hela livet i över 15 år så kul med något annat
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Köra puder i mängder och skogskörning känns det inte som att nytron eller apexen är något jag skulle rekomendera, om du nu inte bara myrsurfar och klättrar på öppna ytor.

vad är det för rackel med 800 e-tec som avskräcker dig? annars har du både polaris och arctic som har fina maskiner för det ändamålet
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Undrar också vad du menar för rackel på e-tec 800. Inge mer fel på den än nån annan motor anser jag. Går billigt på transportsträckorna gör den med.
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
skriver som alla andra,ska du in i skogen så får man hoppas att du har muskler,för dom är allt annat än smidig om du jämnför med vad du har nu,summit 600 mot nytro det är som natt och dag och surfa med iallafall som att hoppa mellan en sporthoj och en fyrhjuling

ska du ha nått smidigt så ska du nog leta vidare
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
Säger som alla andra här, om du mest surfar myrar och klättrar i slänter utan träd så är nytron en mycket driftsäker och bra maskin. Men när träden står tätt i brant terräng så har den inte en chans mot konkurrenternas 2taktare.
Har närmare 1000 mil i ryggen på nytros, åker nu pro rmk och en helt ny värld av åkning har öppnat sig!
Angående dragrace på sjön så är det min åsikt att nytron behöver inte skämmas mot någon 800 om man inte kör över en längre sträcka.
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
Sen så har jag svårt att motivera ett köp av ny nytro nu, då det troligtvis kommer en ny lössnöare med nytt chassi från yamaha nästa år. Skulle nog hellre ta en viper xtx med en riktig matta. Sen m8 framvagn på det.