Köpråd, lössnömaskin kring 90k?!?!

NiclasFrank

Aktiv medlem
23 okt 2013
78
0
6
Hudiksvall
Tjena gänget, dax för mig att köpa skoter inför säsongen.
Åkte förra året en Summit X 850 - 17 med v-kit, älskade den, tyckte den gick riktigt bra.

Har nu snöat in mig på att köpa en Alpha men har nu börjat vela, då jag vill kombinera att brottas i skogen i djupsnö med att leka och fara på rullen, har där börjat tveka på Alpha och även Polaris, då BRP i mina ögon gör sig känd som den ultimata "fjortisskotern" som vill resa skidorna konstant.
Var toknöjd med min Summit X 850 som sagt, den hade v - kit, hur går Alpha i jämförelse, hur går en Polaris 850 i jämförelse?
Eller är det en BRP 850 146 man ska satsa på..

Tacksam för spekulationer och svar
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.276
125
63
49
Orsa
en Khaos skulle jag nog säga är lika eller iaf nära på lika resvänlig som en brp, klättrar dock lite bättre (med det menar jag att den kliver upp på snön bättre).
har dock aldrig kört en Alpha
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Är väll egentligen bara skidoo som har en hyffsad 146" original. Men då är det 2021 man måste upp på och då tänker jag på freeride 146, då den har smalare framvagn och kort tunnel nu.
Annars är khaos 146" riktigt rolig men kostar dock mycket mer än 90k.
 

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
Har gått från en fullkittad summit 850 2017 till ”trumvirvel” alpha one 154. Har 2 i körsällskapet vars alphor jag prövat ett par gånger. Tycker alphan upplevs lika rapp och lätt på skidorna som summiten jag ägde tidigare, möjligtvis mindre ryt i slutet men likt förbannat så är det alltid nån på en alpha som klättar högst och brantast. Tycker även alphan är hyfsat klar från fabrik. Har sänkt styret och monterat fingergas thats it. Får se hur fotstegen funkar i fält, samma utformning som m-serie 800an jag ägde för en herrans massa år sedan...
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Med det resonemanget så är alla tillverkare och modeller bra som 146", handlar bara om pengar.
Skrev ovan om skidoo freeride 2021 146" men hade tyvärr missat att ac fanns med alpha med 146" och även den med kort chassie. Så då är det bara polaris som är lite tröga...
Men ska det vara en maskin för runt 90 så är det väll bara skidoo 850 146 som altenativ om man inte vill bygga om själv.
 
Reactions: Psycho Dave

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.139
106
63
Summit SP 146” är en sjukt rolig och prisvärd maskin. Dämperiet är inte sämre än -17/18 X modeller, duger åt dom flesta men dock inte renoveringsbara.

Jag körde tre säsonger med en -18 och det är hittills den maskin jag varit mest nöjd med. Går bra i snö och är extremt rolig att köra. Den har sina begränsningar när det blir för brant men har man inte för många spärrar i huvudet så brukar det lösa sig ändå. 😄 Fördelen mot en freeride 146” är att den har smalare fotsteg.