Köpråd familjeskoter

Skyerex

Ny medlem
21 nov 2020
3
0
1
52
Västerås
Hej!

Ny på forumet och ny i skotervärlden och vill skaffa en bra nybörjarskoter för åktur på led, med eller utan kälke. Jag bor många mil från garanterad snö så budget runt 20-30 då det inte blir så många turer per år. Har ni några tips på en driftsäker skoter med plats för 2?

Tacksam för alla tips!

Per
 

Karlstad

Rookie sledder
15 nov 2017
234
51
28
Karlstad
En Ski-Doo gtx 550 borde ligga inom det prisspannet. Fördel är pålitlig motor och modernt chassie. Nackdel kan vara att motorn upplevs som slö efter att man kört ett tag
 

Skyerex

Ny medlem
21 nov 2020
3
0
1
52
Västerås
En Ski-Doo gtx 550 borde ligga inom det prisspannet. Fördel är pålitlig motor och modernt chassie. Nackdel kan vara att motorn upplevs som slö efter att man kört ett tag
Tackar för svar! Tjänar man mycket på att lägga på 10 eller blir det ungefär samma utbud?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
En Yamaha rx1 / Yamaha Rage / Yamaha Nytro / Yamaha Viper 1000cc är de driftsäkraste maskiner du kan ha. Dem är tung men går som en dröm på led och drar lite soppa. Du kan utan oro köpa en som gått över 1000 mil för de enda som kan va lite sunkigt då är stötdämparna och mattan.
Även Yamaha Viper 700 är bra fast de är tvåtaktare, de drar också lite soppa fast de är tvåtakt och motorerna håller stenbra. Även den maskinen törs man köpa fast de gått 1000 mil. Men vid 1000 mil bör kolvarna bytas även om de kan hålla 2000 mil. Kolla bara att mättlängden är längre än 307cm om du vill utanför leden annars sjunker dem som en sten i djupsnö.
 
Reactions: Hjulboggie rules

Skyerex

Ny medlem
21 nov 2020
3
0
1
52
Västerås
Som Boost skriver... sedan har du Rs venture och Rs viking också på 4T sidan.

Denna i annonsen låg bra i pris, tyngre än tyngst. Men på led spelar der mindre roll. Kanske blir lite tungstyrd då den saknar servo. Men säkert en skaplig picknick kompis och drar det mesta.

Tack Vesslan!
Hur är Yamaha Venture MP? Har en bekant som kanske skall göra sig av med sin.
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Jag har bara provsuttit en så det enda jag har att säga var att jag (186cm) satt bra.
Men hittade igen en tråd angående modellen. Vad för årsmodell har din bekant?
Kan hjälpa om någon vill/kan fylla på.