Venture Multipurpose Bra/dåligt? Erfarenheter?

jämte

Medlem
11 dec 2007
12
0
1
Om du är ägare till en Venture Multipurpose skulle jag vara jätteglad om du kunde skriva ned hur du upplevde den under förra säsongen (bra/dåligt).

Att den har åtti hk, inte är en bergsmaskin eller tänkt för skoterfixerade 18-åringar vet jag redan ;).

/Tom
 

polarisIQ

Välkänd medlem
7 mar 2007
812
0
16
Boden
Re: Venture Multipurpose

farsgubben tog hem en från jobbet, och den var faktiskt smidig och jäkligt pigg för sina 80hk =) körde den inte nog mycket för att kunna ge den en riktig recension dock men den var pigg och fräsch, mycket bättre än vad jag förväntat mig, men far och testa en hos närmaste ÅF ?=)
 

mats_96

Välkänd medlem
8 feb 2007
116
0
6
Kiruna
Sv: Venture Multipurpose

Jag kört ca 180 mil förra året och 5 mil hittills i år med min.
Totalt sett är jag mycket nöjd med maskinen. Underbar motor. Bra komfort, även med två personer samt mycket bra lågfartsegenskaper och dragförmåga. Har dragit mycket tungt med den utan knot.
Dessutom har jag mellan varven kört mycket hårdare med den än den är avsedd för, jag har råkat ut för 2 st stöddämparbrott i boggien, det är nu åtgärdat med uppdaterad boggiedämpare. Backväxeln har ibland varit svår att få i men det är också åtgärdat i uppdateringen som gjorts.
I övrigt inga problem. Den har startat bra i alla väder, tar mellan 1,1 och 1,8 l milen. Toppar ca 135 km/h enligt mätaren.
Det är en perfekt famlijeskoter med stora lastutrymmen. Om man tar bort pass.sätet så får man ca 1 meters lastutrymme. Snöegenskaperna är bra, dock räcker kammar och effekt inte till i brant terräng med djup snö. På myrar är det inga problem att tuffa runt i djupsnön.
 

LindeMan

Välkänd medlem
4 aug 2007
804
0
16
Sv: Venture Multipurpose

De där med backvxl är det att den låser sig i ett mellan läge? vet du vad dom gjorde?
 

jämte

Medlem
11 dec 2007
12
0
1
Sv: Venture Multipurpose

Bra kommentarer. En sak jag undrat över är om det på grund av avgasrördragningen isar ihop mer i tunneln när det dragit in mycket lössnö och maskinen blir stående över natta?

Är rören dragna öppet mot mattan som på phazers?
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Sv: Venture Multipurpose

Bra kommentarer. En sak jag undrat över är om det på grund av avgasrördragningen isar ihop mer i tunneln när det dragit in mycket lössnö och maskinen blir stående över natta?

Är rören dragna öppet mot mattan som på phazers?
Har köpt en -08 till i år. Inte kört mycket än men redan märkt att det vid lössnöåkning isar ihop rejält bak i boggin. Avgasrör och dämpare är draget inuti tunneln med öppet mot mattan, ja. Tror inte den lösningen är optimal....speciellt i bakdelen av tunneln isar det rejält. Tror avgaserna smälter snön precis så den isar fast och sedan byggs det på.

Backväxeln krånglar också ibland, vill inte hoppa i. Detta sker enbart när skotern är kall och motorn varvar en del (kallkörningsläge), aldrig när den är varmkörd. När backen inte riktigt hoppar i är det dock lätt avhjälpt genom att dutta lite på gasen så primären precis nyper i, då hoppar backen i helt.

Annars är det en underbar maskin för sitt ändamål. Förvånansvärt bra bärighet i snön men kanske inte optimal när det är skogstrångt pga 108cm skidbredd (går dock att minska lite genom att flytta in skidorna). Underbar komfort och mycket fina lågfartsegenskaper, går att krypköra i 8-10 km/h. Mycket skön körställning, lätt att resa sig (höften ovanför knäna) och jag kan stå helt rak i ryggen och ha styret på bekväm höjd ändå. Motorn är mycket varvvillig (12000rpm:cool:) och ganska rapp när man gasar på, men det är långt ifrån nån fartmaskin. Känns stark att dra pulka. Mycket bra variatorsetup på -08orna (bättre än -07 har jag hört av en kille som vet.....ledvärd uppe i Funäs....han körde ca 800 mil på en -07:a och har kvitterat ut en ny -08 till i år). Bättre dämpare är det på -08orna också, högtrycksgas istället för "gas bag" som på -07orna. Yamaha verkar ha uppdaterat MP:n "lite i smyg" från -07 till -08 utan att göra så mkt väsen av det.

mvh / Matti
 
Last edited:

jämte

Medlem
11 dec 2007
12
0
1
Sv: Venture Multipurpose

Alla maskiner har sina brister och styrkor, kul att höra att du ändå verkar mycket nöjd...
 

mats_96

Välkänd medlem
8 feb 2007
116
0
6
Kiruna
Sv: Venture Multipurpose

Håller med om att man måste se upp med isbildning längst bak i tunneln. Jag brukar ta en träpinne och rensa innan det fryser efter långkörning i lössnö. Det är inget stort problem om man inte glömmer bort det för då blir den till slut tung av all is som samlas där...
Jag har ställt skidorna i smalaste läget och då blev den markant lättare att burka med och smidigare i skogen.
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Sv: Venture Multipurpose

Håller med om att man måste se upp med isbildning längst bak i tunneln. Jag brukar ta en träpinne och rensa innan det fryser efter långkörning i lössnö. Det är inget stort problem om man inte glömmer bort det för då blir den till slut tung av all is som samlas där...
Jag har ställt skidorna i smalaste läget och då blev den markant lättare att burka med och smidigare i skogen.
Ska prova ställa in skidorna jag också. Vad gäller snösörjan i tunneln brukar jag lyfta den i bak och dunka ner den i backen några gånger, då släpper det mesta. Den är faktiskt så pass lätt att det funkar :D Ungarna (5½ och 2½ år) älskar skotern, bägge får plats och den går att köra sakta och fint med så dom inte blir rädda, komforten är som sagt tidigare också silkesmjuk. Var ute ock körde på en led söndertrampad av ren häromdan och MP:n bara "flöt fram" :)

mvh / Matti
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Hej, mina erfarenheter stämmer ganska bra med tidigare inlägg i tråden

Om jag jämför med min tidigare maskin (Lynx G-Touring) så går den att backa med även om jag står ute i snön, (Lynxen for alltid neråt istället för bakåt) Framkomligheten i lössnö är också väsentligt bättre

Problem med backen har jag haft, även från back till fram, detta har varit vid såväl kall som varm motor, sekundären var så hårt schimsad att man fick ta i ordentligt för att dra mattan runt med aktern upphissad, detta är nu åtg. och med syntetolja i lådan verkar det ha löst sig

Jag testade att flytta in skidorna men upplevde skotern lite "vickig" i detta läge

Slutklämmen är att jag är väldigt nöjd med min MultiP:)
 

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Polarens farsa lånade hem en sådan då deras hade strejkat.

Men som du sa, inget för en skotertokig 18 åring!
Men en helt ok familje maskin och med tanke på det kan jag inte komma på några fler nackdelar än denna back som alltid strulade & tyngden. När den väl satt, så satt den!
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
.....& tyngden. När den väl satt, så satt den!
Tjaaaa.....allt är ju relativt......263 kg torrvikt är inte så värst farligt för den skotertypen tycker jag. Finns kanske lättare fläktis-2T touringar men inte så många vätske-2T tror jag.....tex motsvarande Lynx Adventure som också har 365-matta....där väger 550F lika mkt som MP:n och 600SDI är ca 15 kg tyngre:rolleyes:

Men jämfört med många singeldyneskotrar är den tyngre....helt klart....men det säger ju sig liksom sig självt (min förra RS Rage vägde dock exakt lika mkt som MP:n:cool:).

mvh / Matti
 

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Tjaaaa.....allt är ju relativt......263 kg torrvikt är inte så värst farligt för den skotertypen tycker jag. Finns kanske lättare fläktis-2T touringar men inte så många vätske-2T tror jag.....tex motsvarande Lynx Adventure som också har 365-matta....där väger 550F lika mkt som MP:n och 600SDI är ca 15 kg tyngre:rolleyes:

Men jämfört med många singeldyneskotrar är den tyngre....helt klart....men det säger ju sig liksom sig självt (min förra RS Rage vägde dock exakt lika mkt som MP:n:cool:).

mvh / Matti
Jag vet, tycker jag även var konstigt då jag fick veta på vikten.
Dessutom måste den vara lite extra tung baktill! Annars måste det ha varit något konstigt med snön :hmmmm: vilket jag tvivlar på..
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Jag vet, tycker jag även var konstigt då jag fick veta på vikten.
Dessutom måste den vara lite extra tung baktill! Annars måste det ha varit något konstigt med snön :hmmmm: vilket jag tvivlar på..
Som sagts tidigare så isar den lätt (under vissa förhållanden) en hel del bak i tunneln. Kan nog lätt bli en dryga 10 kg snösörja/is där och alla kilon extra gör ju sitt till.......:rolleyes:

mvh / Matti
 

jämte

Medlem
11 dec 2007
12
0
1
På ett annat ställe i forumet står det om följande garantiåtgärder för FX. Gäller de även för MP'n?

1. Nytt länkage i boggin
2. Lite muttrar, låspinnar, gummibälgar och nån plåt. Det ska tydligen förhindra att det kommer in snö vid styrningen och förstärka.
3. Nit till luftrenarboxen
4. Backproblemet. Ny drivremmodell och brickor till variatorn
 
4

426H

Vad är det som skiljer venture multi pp och lite? Bredare matta på multipurpose har jag förstått men något mer? Är det handtagsvärmare bak på multipurpose?
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Vad är det som skiljer venture multi pp och lite? Bredare matta på multipurpose har jag förstått men något mer? Är det handtagsvärmare bak på multipurpose?
Högre markfrigång, syns tydligt vid jämförelse med vent.lite och enl. rykte något lägre växlat, vet dock inte om detta är korrekt
Inga handtagsvärmare bak ( dom som åker bak betalar ändå ganska dåligt):rolleyes: och inga backspeglar
Kan vara ytterligare någon detalj som jag inte kommer på just nu
 

mats_96

Välkänd medlem
8 feb 2007
116
0
6
Kiruna
Har avverkat ca 90 mil hittills, har servat den och spänt upp fjädringen något och det går att köra oväntat hårt efter riktigt gropiga leder med den. Är kanonnöjd med maskinen, en ypperlig familjemaskin.
Efter servicen tog den 1.55 l/mil vid 11 mils körning i delvis ospårad terräng och med gasreglaget mot styret den mesta tiden. Ekonomin är det inget fel på!
 
4

426H

Hade i princip bestämt mig för att köpa en ny VL till min fru, har sett ut en maskin som vi skall hämta på lördag. Nu har jag surfat runt lite på TY4stroke-forumet för att kolla vad ägarna där tycker om sina maskiner och blir mer och mer tveksam. Dom rapporterar stora problem med isuppbyggnad både i tunneln och i framvagnen (!). Ett annat problem verkar vara att framvagnsbussningarna är av dålig kvalitet med glappande styrning som följd (efter 2-300 mil). Är det bara internethype eller vad???:hmmmm:

SNOWBLWR skrev:
I recently returned from a 6 day trip around the Gaspe in Quebec, 1400 kms. The snow conditions ranged from excellent groomed trails, hard packed recently groomed trails, up to 6 inches of powder on groomed trails, drifted snow on hard packed trails and blizzard conditions.

The ice buildup on the tunnel on these sleds is an aggravation by itself. When it is combined with the high center of gravity and the ice buildup on the steering components, in the boots and on the sway bar it is an accident waiting to happen.

In 1400 kms I accidentally went off trail 15 times due to frozen steering and loss of control, and once hit another sled. Eleven of those times I was just stuck, once hitting and breaking a trail marker post; and I let the sled idle while my riding buddies helped me out. In four of the incidents I was not only stuck but the sled rolled over spilling antifreeze each time. In 3 of the 4 I was able to hit the kill switch as the sled went over. On the fourth I could not get to the kill switch and the sled continued to run until the system shut it down. End result was more codes flashing than you could shake a stick at. Ultimately the boots on the FI had jarred loose below the airbox (there doesn't seem to be much to keep them in place) and a Yamaha mechanic happened by and got the sled running again. Only cost me a couple beer at the next stop. We would have been towing otherwise.

Snow spray from the skis enters the engine compartment and melts dropping down on the sway bar, boots and control arms. Additional snow spray from the skis accumulates on the wet area around the sway bar, forms ice and if ridden long enough in the same conditions forms a block of ice that restricts steering. On each of the 11 times I went off trail and got stuck I let the sled idle while we pulled it back on the trail. The heat from the engine was enough to melt some of the block of ice around the steering components, resulting in regaining temporary steering control. Riding further along the trail the ice built up again eventually resulting in loss of control and another stuck situation. By now my riding buddies are ready to abandon me and my Venture Lite, and who could blame them.

The steering updates don't do anything to prevent this frozen steering condition happening on a repeated basis. Some of the mountain trails we rode ranged from 900-2800 feet above sea level and trailside drops were anywhere from 100-900 feet straight down. A little unnerving when steering control is inconsistent on your sled.

This condition is dangerous and needs to be rectified before someone is seriously injured or worse.

The attached pictures were taken after my Venture Lite sat in my 50 F degree garage for more than 20 hours overnite Sunday and into Monday. The ice is packed in solid and obviously has a high degree of hardness to last that long.

Loss of steering control has so far cost me or resulted in 1 Venture Lite bumper, a Ski Doo bumper, a VL windshield, 4 pissed off riding buddies, countless beers to try and make things right, and trip delays.

I am sending this report to Yamaha Canada and Chris Reid. If I don't receive a positive response within 48 hours, I am contacting Transport Canada with a formal complaint and requesting a recall of all Yamaha Venture Lite and Multi Purpose 2007 and 2008 models sold in Canada.
http://www.ty4stroke.com/viewtopic.php?t=55068
http://www.ty4stroke.com/viewtopic.php?t=53610