Köpråd första skotern

Svebrant

Medlem
16 jan 2019
7
0
1
36
Malmö
Halloj,

Har nyligen emigrerat från slasket i Skåne och flyttat norröver.
Garaget i fjällstugan är färdigt och äntligen ska barndomsdrömmen förverkligas med snöskoter.
Nu till (lyx)problemet, vilken?

Har ju själv snöat in på Summit X 850 men efter senaste veckornas läsning av tester och googlingar börjat ställa mig frågan om det är rätt val.

Kommer ju gissningsvis hålla mig ganska mycket på led men ta mig ut så ofta tillfälle ges. Men skulle inte tro att friåkningen blir det primära. Inte denna säsong i alla fall.
Har även börjat kika lite på Renegade X-RS 900 Ace Turbo och Polaris 85 Indy XC.

Hur bra går det egentligen att åka med Summiten på led och hur bra går det att åka med de övriga två i lössnö?
Eller bör jag kika på helt andra modeller?

Jag tänker mig en ganska ny maskin från 2019 men som ni märker är jag vilse.

Ber ödmjukast om hjälp att försöka reda ut vad som kan vara klokast.
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Om du kommer köra mycket på led så ska du nog inte kolla på en Summit eller någon av de "rena" lössnömaskinerna/klättrarna, inte i första hand i varje fall. Om man ska ta Ski-doo så är ju ordningen ungefär såhär (går från mest inriktad mot lössnö till mest inriktad till att köra på led): Summit, Freeride, Backcountry, Renegade, MXZ.

Om du vill ha en maskin som fungerar både för led och lössnö så skulle jag inte välja vare sig Summit eller MXZ, eftersom de är så specialiserade åt varsitt håll. Skulle nog rekommendera en Ski-doo Freeride 146" (har lite fler förstärkningar och annat än 154"/165", som bägge i princip är en summit med bättre stötdämpare) eller Backcountry X eller X-RS av Ski-doo:s modeller. Renegade är lite för ledinriktade för min smak, men det beror ju på vad man är ute efter. Gäller då även Renegade X-RS 900 Turbo, som nog dessutom även är för tung (i och med fyrtakts turbo-motor) för att man ska kunna hantera den lätt i lössnö.

De andra märkena har ungefär motsvarande modeller som Ski-doo. Polaris SKS 850 skulle säkert också vara ett bra val eller ev. Switchback också (dock mer lik Ski-doo:s Renegade). Eller Lynx Boondocker/Xterrain. Eller Arctic Cat Riot.
 
Last edited:

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Köp en freeride 146 då ha du det bästa av 2 världar sen kan du byta till mer inriktad skoter då du kört ett år
 

Svebrant

Medlem
16 jan 2019
7
0
1
36
Malmö
Om du kommer köra mycket på led så ska du nog inte kolla på en Summit eller någon av de "rena" lössnömaskinerna/klättrarna, inte i första hand i varje fall. Om man ska ta Ski-doo så är ju ordningen ungefär såhär (går från mest inriktad mot lössnö till mest inriktad till att köra på led): Summit, Freeride, Backcountry, Renegade, MXZ.

Om du vill ha en maskin som fungerar både för led och lössnö så skulle jag inte välja vare sig Summit eller MXZ, eftersom de är så specialiserade åt varsitt håll. Skulle nog rekommendera en Ski-doo Freeride 146" (har lite fler förstärkningar och annat än 154"/165", som bägge i princip är en summit med bättre stötdämpare) eller Backcountry X eller X-RS av Ski-doo:s modeller. Renegade är lite för ledinriktade för min smak, men det beror ju på vad man är ute efter. Gäller då även Renegade X-RS 900 Turbo, som nog dessutom även är för tung (i och med fyrtakts turbo-motor) för att man ska kunna hantera den lätt i lössnö.

De andra märkena har ungefär motsvarande modeller som Ski-doo. Polaris SKS 850 skulle säkert också vara ett bra val eller ev. Switchback också (dock mer lik Ski-doo:s Renegade). Eller Lynx Boondocker/Xterrain. Eller Arctic Cat Riot.
Köp en freeride 146 då ha du det bästa av 2 världar sen kan du byta till mer inriktad skoter då du kört ett år

Stort tack för era synpunkter!
Jag har trott att det var tvärtom med Freeride och Summit. Tur att man vänder sig till folk som kan.
Det låter helt klart som ett bättre alternativ! Ska läsa om denna :)
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Har du kört skoter alls tidigare? Tänker att om du mer eller mindre bara sett maskiner på bild eller youtube, så kan det ju vara klokt att börja en till två säsonger på en äldre maskin med kanske 2-3år i bagaget och att du sedan byter upp dig när du vet mer exakt hur du föredrar att köra. Kan ju visa sig att du är en bergsget lika gärna som att du föredrar att jaga adrenalin på lederna. Och allt mellan det såklart. Förlusten är mindre på en lite äldre maskin. Ju nyare och dyrare desto större värdefall. Du gör ju som du vill, men maskinerna var inte värdelösa tidigare. Sedan brukar de flesta tycka att det är lättare att börja med 600cc, speciellt som nybörjare vågar man ofta gasa betydligt mer och samtidigt kunna hantera det betydligt bättre. Har du däremot kört förr och är lite erfaren får du väl se mitt inlägg som onödig läsning och tid du aldrig får tillbaka...
 

Svebrant

Medlem
16 jan 2019
7
0
1
36
Malmö
Slår ett slag för Ski-Doo 850 Backcountry X eller XRS också.
Tack för input!
Suttit och finkammat internet efter så mycket info jag kan kring dessa och dessa verkar väl vara ytterligare lite mer 50/50 än Freeride också vad jag förstått(?) Liksom Polaris Switchback som man verkar jämföra Backcountrymodellerna med närmast, trots lite skillnad i längd. Så jag verkar ha helt klart bra alternativ här till att hitta en jag blir nöjd med :)

Har du kört skoter alls tidigare? Tänker att om du mer eller mindre bara sett maskiner på bild eller youtube, så kan det ju vara klokt att börja en till två säsonger på en äldre maskin med kanske 2-3år i bagaget och att du sedan byter upp dig när du vet mer exakt hur du föredrar att köra. Kan ju visa sig att du är en bergsget lika gärna som att du föredrar att jaga adrenalin på lederna. Och allt mellan det såklart. Förlusten är mindre på en lite äldre maskin. Ju nyare och dyrare desto större värdefall. Du gör ju som du vill, men maskinerna var inte värdelösa tidigare. Sedan brukar de flesta tycka att det är lättare att börja med 600cc, speciellt som nybörjare vågar man ofta gasa betydligt mer och samtidigt kunna hantera det betydligt bättre. Har du däremot kört förr och är lite erfaren får du väl se mitt inlägg som onödig läsning och tid du aldrig får tillbaka...
Jodå, har kört en hel del (för att vara skåning då) men aldrig just min egen eller haft förmånen att då välja vilken modell som helst. Så jag skulle då inte kalla mig erfaren heller så jag tar tacksamt emot alla tankar och idéer :)
Och du har säkerligen helt rätt. Jag skulle med absolut största sannolikhet inte märka någon som helst skillnad på en något år äldre modell mer än det visuella. Såklart roligare att köpa nyare men säkerligen inte lika klokt val egentligen. Får undersöka möjligheterna här också och se om klokheten överstiger nyheternas begär.
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Tack för input!
Suttit och finkammat internet efter så mycket info jag kan kring dessa och dessa verkar väl vara ytterligare lite mer 50/50 än Freeride också vad jag förstått(?) Liksom Polaris Switchback som man verkar jämföra Backcountrymodellerna med närmast, trots lite skillnad i längd. Så jag verkar ha helt klart bra alternativ här till att hitta en jag blir nöjd med :)
Stämmer bra det att Backcountry är ytterligare lite mer 50/50 än Freeride 146". Bättre, bekvämare och roligare på leder men något sämre i lössnö än Freeride. Tror inte du väljer fel oavsett vilken av de två som du väljer. Freeride 146" är inte dålig på led den heller, men har en något mer lössnö-anpassad boggie än Backcountry. Om du väljer Backcountry så välj då en X-RS (bara du har råd) så du får de bästa dämparna också. Freeride har de "standard".
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Lämna inte ute 600-maskinerna ur grubblerierna. Även om du kört en del så en 850 oavsett märke kräver mer av föraren än en 600a. En 850 på delgas är i princip "en 600a med dyr försäkring" ;):p

Sambon köpte en Summit 600R -19 och jag kan säga att jag är tämligen imponerad av den motorn, går inte jämföra med gamla 600an och känns trevligare än gamla Etec 800. Någon Renegade/backcountry med den 600R-motorn skulle jag säga är en väldigt bra inkörsport när du inte riktigt vet vart du kommer ha fokus. Köpte själv en 850 i fjol, kommer mest troligt gå på 600an nästa gång.
 

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.193
69
48
Skellefteå
Ot men någon mer som tycker 600r motorn är fruktansvärt högljud, snudd på jobbig att köra med proppar i öronen? Förutom det så är det en kanon motor, supersnål på bränsle och väldigt rapp. Rekommenderar en xterrain 600 3700, tokfin maskin
 

Svebrant

Medlem
16 jan 2019
7
0
1
36
Malmö
Stämmer bra det att Backcountry är ytterligare lite mer 50/50 än Freeride 146". Bättre, bekvämare och roligare på leder men något sämre i lössnö än Freeride. Tror inte du väljer fel oavsett vilken av de två som du väljer. Freeride 146" är inte dålig på led den heller, men har en något mer lössnö-anpassad boggie än Backcountry. Om du väljer Backcountry så välj då en X-RS (bara du har råd) så du får de bästa dämparna också. Freeride har de "standard".
Det känns som oavsett vilken av dessa modeller jag väljer så kommer jag bli väldigt nöjd men jag är mycket glad att jag med er hjälp insett att jag var fel ute med Summiten från början.
X-RS har jag sett en del tester på och den verkar onekligen mycket grym!
Ska fortsätta suga åt mig så mycket info som möjligt och åka runt lite i veckan och kika live.
Kan mycket väl vara så att det blir inköp snart om det känns rätt där och då :)

Lämna inte ute 600-maskinerna ur grubblerierna. Även om du kört en del så en 850 oavsett märke kräver mer av föraren än en 600a. En 850 på delgas är i princip "en 600a med dyr försäkring" ;):p

Sambon köpte en Summit 600R -19 och jag kan säga att jag är tämligen imponerad av den motorn, går inte jämföra med gamla 600an och känns trevligare än gamla Etec 800. Någon Renegade/backcountry med den 600R-motorn skulle jag säga är en väldigt bra inkörsport när du inte riktigt vet vart du kommer ha fokus. Köpte själv en 850 i fjol, kommer mest troligt gå på 600an nästa gång.
Tanken har absolut slagit mig. Hade precis samma tanke och gick på det spåret när jag började köra hoj.
Är ju helt klart av idén att man inte ska köra mer maskin än man kan hantera så jag ska ta dig på orden och även undersöka detta.