Köpråd första skoter

rickapp

Medlem
29 okt 2020
7
0
1
22
Östersund
Tja! Ska köpa min första skoter. Prisklass runt 30-40. Jag vill gärna köra lössnö och en del utanför med men även på med. Vad ska jag tänka på? Lång, kort matta? 600, 800? Är framförallt intresserad av ski-doo och Lynx
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Om du ska köpa lynx eller skidoo håll dig till n600cc för de håller bra. En 800 är sopslut innan 900 mil och kan vrida veven vid remsprängning redan som ny. En skidoo Lynx = rotax motor 600cc kan gå 1500 mil innan man behöver fetta om ramlagren och veven vrider sig inte. De är framförallt vevaxeln som är en svaghet på rotax motorer och då 800an inte 600an. Om du vill ha en hållbar 800a för under 40k finns bara arctic cat för polaris 800a. Polaris 800 blev inte bra förens 13-.Men alla 600 och 700 masknier oavsett tillverkare är stenbra men de gäller enbart motorn. Rotax blev inte bra i motorn fören 850cc kom. Du kan köpa viken AC 800 du vill även en 20 år gammal så har du en hållbar motor.
 

rickapp

Medlem
29 okt 2020
7
0
1
22
Östersund
Om du ska köpa lynx eller skidoo håll dig till n600cc för de håller bra. En 800 är sopslut innan 900 mil och kan vrida veven vid remsprängning redan som ny. En skidoo Lynx = rotax motor 600cc kan gå 1500 mil innan man behöver fetta om ramlagren och veven vrider sig inte. De är framförallt vevaxeln som är en svaghet på rotax motorer och då 800an inte 600an. Om du vill ha en hållbar 800a för under 40k finns bara arctic cat för polaris 800a. Polaris 800 blev inte bra förens 13-.Men alla 600 och 700 masknier oavsett tillverkare är stenbra men de gäller enbart motorn. Rotax blev inte bra i motorn fören 850cc kom. Du kan köpa viken AC 800 du vill även en 20 år gammal så har du en hållbar motor.
Tack för svar! Har kollat på en Lynx Rave 600 -09 som gått 600 mil. Vad tror du om det? Det är ju en 307 matta på den. Borde jag kolla på en längre matta för att inte fastna som nybörjare lika lätt?
 

rickapp

Medlem
29 okt 2020
7
0
1
22
Östersund
Tack för svar! Har kollat på en Lynx Rave 600 -09 som gått 600 mil. Vad tror du om det? Det är ju en 307 matta på den. Borde jag kolla på en längre matta för att inte fastna som nybörjare lika lätt?
Alternativt en Lynx Rave RE 800 E-tec -11 som gått ca. 450 mil. Också ganska kort vad jag förstår
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Du bör ha en maskin på minst 140 tum om du ska ut bröta runt träd och klättra. 155" är en bra längd som man inte kör fast med i första taget.En skidoo re är väl bara 128" längd och de är i kortaste laget de är mer en ledracer och bra för crossåka de sjunker som en sten i snö. Polaris har lättaste maskinerna och de har grymma djupsnö maskiner. Lynx är i regel tyngst av alla men de är hållbarast av alla i chassi boggi, polaris är bräckligast men också grymmasst i snö. Arctic cat m8000 typ 153" är djupsnöinriktad men klarar led ganska riktigt bra påstår ägarna. Xf 8000 är typ 60% led 40 snömaskin. De är lite problem med kylning vid ledåka med ex polaris rmk och Assault rmk för de har tagit bort en kylare på dem för viktens skull. Polaris switshback är däremot en bra blandning led /djup snö.
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Kan nog vara vettigt att börja med en 600 på första skotern i vilket fall, speciellt om vi pratar de prisklasserna eftersom 600 är mer driftsäkert än 800 för alla märken (som Boost III skriver så är nog Arctic Cat:s 800 den enda som jag skulle lita på något mer). Om du vill köra lössnö och mest är intresserad av Lynx och Ski-doo så om du lyckas hitta en Lynx Boondocker 600 för de pengarna så är det ett bra val eller Ski-doo Summit 600. Eventuellt även Ski-doo Renegade 600 eller Lynx Xtrim 600, men de är mer ledmaskiner än lössnömaskiner.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Där har du en bra allround maskin men ha i åtanke att den är tung men de är Arctic cat också runt de årgångarna. Och en sak till med Rotax e-tec 600 motorer de upplevs slöa ! På papper och i bänk ger de liknade effekt som de andra märkena men ute i fält klagar ägarna på slöhet. Men den största fördelen med e-tec vs de andra den drar bet mindre soppa vid lugn ledkörning. Kör man hårt typ djupsnö surfning klättring Bondocking drar nästan lika mycket som de andra.
Men den på länken va dyr du bör få en liknade för 35k
Äldre Skidoo Lynx med 600cc typ 04-08 innan e-tec ,,med SDI insprut motor eller med förgasare upplevs väldigt rapp bet roligare än e-tec. Och polaris 600an med förgasare och insprut upplevs ännu rappare än Rotax motorerna och de har också mest effekt ärlig effekt också. Arctic cat runt 07-09 skulle jag tveklöst ta 800cc även om 600an går bra men de är svintunga runt de årgångarna så effekten går till spillo samma som blytunga Lynx. Vikt effekt förhållande är viktigare än vilken som har högst effekt.
 

Trigger

Välkänd medlem
6 feb 2013
185
15
18
Piteå
En crossfire 800 årsmod. 10-11 går att få för dom pengarna, pålitlig motor och var väl lättast innan Polaris kom med sitt pro ride chassie? Väger iaf in på ca 215kg torrvikt om jag minns rätt. Hittar man en med 57mm powerclaw matta så skottar dom på helt okej och mattan verkar snudd på odödlig enligt egen erfarenhet.
Kända fel är väl diamond driven som kan haverera, sprickor i korset på primären och drivaxellager som brukar vilja ge upp, men dom två sista är ju relativt enkelt att kolla upp om man ska göra ett köp.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Har kikat på denna? Det är en årsmodell 2013. Jag tyckte priset var bra för det miltalet. https://www.blocket.se/vi/93667281.htm
De är stor risk att de är en årsmodell 12 och dem får man absolut inte köpa inte 08-12. Från 13- byggde polaris om de bräckliga cylinderkjolarna så de slutade spricka så köp minst en 13- om du ska ha polaris. Annars kan du köpa min 14 Assault den när i kanonbra skick och har super jämt komp 8 ar exakt på bägge cyllarna. Enda nackdelen med en RMK assaulkt och pro rmk är att de saknar fränre kylarna för att spara vikt så ded blir lite heta vid på hårt skoterspår speiellt vid krypåka. Bra isrivare och utbytt bakstänka till 09 dragon stänka hjäler en hel del så jag tycker de går bra.

Här nedan har du länk till min maskin . De här är svinlätta maskiner den väger runt 192kg och pro rmk jag också har väger bara 189kg!! Assaluten har en fördel vs pro rmk den har vanlig kedjedrift vs pro som har remdrivt till mattan. Den blir typ 3kg tyngre med kedja med de håller stenbra. Remmen tillen pro kostar 2500kr och kan gå av om man råkar dra ner remmen i variatorerna när man kört fast helst vid tokbackning. Lägger man då i frammen och trampar på smäller remmen av omdelbart. Men har man koll på detta så håller de bra.

 

rickapp

Medlem
29 okt 2020
7
0
1
22
Östersund
De är stor risk att de är en årsmodell 12 och dem får man absolut inte köpa inte 08-12. Från 13- byggde polaris om de bräckliga cylinderkjolarna så de slutade spricka så köp minst en 13- om du ska ha polaris. Annars kan du köpa min 14 Assault den när i kanonbra skick och har super jämt komp 8 ar exakt på bägge cyllarna. Enda nackdelen med en RMK assaulkt och pro rmk är att de saknar fränre kylarna för att spara vikt så ded blir lite heta vid på hårt skoterspår speiellt vid krypåka. Bra isrivare och utbytt bakstänka till 09 dragon stänka hjäler en hel del så jag tycker de går bra.

Här nedan har du länk till min maskin . De här är svinlätta maskiner den väger runt 192kg och pro rmk jag också har väger bara 189kg!! Assaluten har en fördel vs pro rmk den har vanlig kedjedrift vs pro som har remdrivt till mattan. Den blir typ 3kg tyngre med kedja med de håller stenbra. Remmen tillen pro kostar 2500kr och kan gå av om man råkar dra ner remmen i variatorerna när man kört fast helst vid tokbackning. Lägger man då i frammen och trampar på smäller remmen av omdelbart. Men har man koll på detta så håller de bra.

Tack för svar! Säljare har sagt det är en 2013 modell. Hur är det med bränsleförbrukningen på de här maskinerna?
 

rickapp

Medlem
29 okt 2020
7
0
1
22
Östersund
Just nu är det två maskiner jag har kollat på.

1. Polaris Switchback Assault 2013 med 320 mil på mätaren
Pris: 46k

2. Renegade 800r -08 med 750 mil på mätaren. Dock har hela motorn blivit renoverad av Oktan för 25k
Pris: 38k
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Välj polarisen för rotaxen är ett osäker kort även sprillans ny de tål ju inte remsprängningar och de händer ju då o då och man vet inte om Oktan bytt vev. Polarisen är rätt bra på led och rätt bra i snön samt att du kör minst 200 mil till på kolvarna på polarisen. En switchback har förmodligen gått en hel del led och då kan man köra mer än 500 mil innan kolvbyte. Polaris runt 12-minst 15 sliter ner kolvringarna lite fort första omg kolvar de har lite grov yta i cylindrarna därav att de tappar komptryck "lite" fortare än de andra märkena men efter första kolvbytet sliter de inte mer än andra . De enda du ska va noga med på Polarisen ja även alla andra märken är att se till att oljeförbrukningen blir 2% i genomsnitt på en tank soppa för om pumpen är orörd kan de dra bara 1-1,5% och de är onödigt slitage. Första man gör är att extra ventilera oljetanken för de har lite bristfällig avluftning så den kan bilda vakum i oljetanken och då drar de för lite olja speciellt vid hård körning. De är enkelt att justera oljepumpen så de är bara skruva in ut på en skruv tills den ligger runt 2%. E-tec motorn är de svårt att justera pumpen på de är elpump så då måste den in på verkstad för ommappning av pump men en 08as 800r har nog vanlig mekanist pump.
 
Last edited:

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.138
106
63
Ingen av dessa kvalar tyvärr in under kategorin driftsäker. Men jag hade också valt Polarisen då jag håller äldre renegade som en ren ledskoter. Switchback assault är heller ingen lössnö maskin, led anpassad boggie och breda fotsteg men ändå bättre.
 

rickapp

Medlem
29 okt 2020
7
0
1
22
Östersund
Välj polarisen för rotaxen är ett osäker kort även sprillans ny de tål ju inte remsprängningar och de händer ju då o då och man vet inte om Oktan bytt vev. Polarisen är rätt bra på led och rätt bra i snön samt att du kör minst 200 mil till på kolvarna på polarisen. En switchback har förmodligen gått en hel del led och då kan man köra mer än 500 mil innan kolvbyte. Polaris runt 12-minst 15 sliter ner kolvringarna lite fort första omg kolvar de har lite grov yta i cylindrarna därav att de tappar komptryck "lite" fortare än de andra märkena men efter första kolvbytet sliter de inte mer än andra . De enda du ska va noga med på Polarisen ja även alla andra märken är att se till att oljeförbrukningen blir 2% i genomsnitt på en tank soppa för om pumpen är orörd kan de dra bara 1-1,5% och de är onödigt slitage. Första man gör är att extra ventilera oljetanken för de har lite bristfällig avluftning så den kan bilda vakum i oljetanken och då drar de för lite olja speciellt vid hård körning. De är enkelt att justera oljepumpen så de är bara skruva in ut på en skruv tills den ligger runt 2%. E-tec motorn är de svårt att justera pumpen på de är elpump så då måste den in på verkstad för ommappning av pump men en 08as 800r har nog vanlig mekanist pump.
Ok tack så jättemycket för informationen. Enligt säljare så har Oktan ”bytt Vevaxel, kolvar och lager är bytta även p- boxar+ infettad axel. Motorn är som ny. Gjort i fjol vinter”
Och nu är en till maskin med i bilden. En Lynx Boondocker 800 3700 -11 med 6xx mil som fått kolvarna bytta på garanti vid 500. Enligt säljare servad inför varje säsong.

Förändrar denna information ditt val eller står du fast vid Polarisen?
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.276
125
63
49
Orsa
köp aldrig en boondocker före 2014. du kommer inse gaska fort de är totalt bedrövliga utanför leden däremot är det etec motorn i den som är trevlig, dock lite känslig på veven.

Renegaden du nämner går inte bra utanför led men jag har svårt att tro du skulle få problem med motorn på 500 mil om den nu är så pass renoverad som den är.

polarisen kommer du antagligen ha roligast på, se bara till att kolvarna är bytta
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Ok tack så jättemycket för informationen. Enligt säljare så har Oktan ”bytt Vevaxel, kolvar och lager är bytta även p- boxar+ infettad axel. Motorn är som ny. Gjort i fjol vinter”
Och nu är en till maskin med i bilden. En Lynx Boondocker 800 3700 -11 med 6xx mil som fått kolvarna bytta på garanti vid 500. Enligt säljare servad inför varje säsong.

Förändrar denna information ditt val eller står du fast vid Polarisen?
Ja man väljer Polarisen före alla e-tec 800a de är bara e-tec 600 som är säker. Om bondocken gått 650 mil så rasar veven om 50m mil till och då kan den ta mes sig blocket och cylindrarna i fallet. En e-tec800 över 700 mil är rena vansinnesköpet om inte veven är bytt till ny. En polaris eller Arctic cat så behöver man inte oroa sig för bottendelen alls man behöver bara kolla lagrens status vid 1000 - 1500 mil på en sådan motor och de tål remsprängning. E-tec 600 tål rempangar också och går långt . Värsta milrekordet jag hört med orörd skotermotor tvåtaktare är Arctic cat Thundercat 1000 som gått över 6000 mil utan att ens byta kolvar!! Jag har en Thundercat 1000 med 1000 mil på mätaren så den är bara inkörd nu jag har inte rört bottendelen/veven på den och den är dessutom plågad hårt med ca 200hk.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.138
106
63
Ja man väljer Polarisen före alla e-tec 800a de är bara e-tec 600 som är säker. Om bondocken gått 650 mil så rasar veven om 50m mil till och då kan den ta mes sig blocket och cylindrarna i fallet. En e-tec800 över 700 mil är rena vansinnesköpet om inte veven är bytt till ny. En polaris eller Arctic cat så behöver man inte oroa sig för bottendelen alls man behöver bara kolla lagrens status vid 1000 - 1500 mil på en sådan motor och de tål remsprängning. E-tec 600 tål rempangar också och går långt . Värsta milrekordet jag hört med orörd skotermotor tvåtaktare är Arctic cat Thundercat 1000 som gått över 6000 mil utan att ens byta kolvar!! Jag har en Thundercat 1000 med 1000 mil på mätaren så den är bara inkörd nu jag har inte rört bottendelen/veven på den och den är dessutom plågad hårt med ca 200hk.
Nu slänger du skit eller så har du inte tillräckligt lång erfarenhet av dessa motorer. Att påstå att CFI800 skulle vara driftsäker i jämförelse med etec 800 gör mig nästan förbannad. Visst dom fick förstärkta cylindrar -13 eller -14 men löste det grundproblemet? NEJ! Dom nöter fortfarande av kolvkjolarna. Inte ens Axys 800 håller jag som driftsäker. Om du refererar till hur många etec 800 det är sålt vs CFI800 och fortfarande har det varit mer problem med Polarisarna.

Men jag håller med dig, vevaxeln är svagaste länken i etec. Men från -12 uppdaterades veven och problemen vill jag påstå är små därefter. Fettade om en -13 etec i somras. 750mil helt oskruvad motor. Hur fin som helst. I med nya kolvar och den går lätt 750mil till nu. Jag vet att det finns men jag själv har ingen erfarenhet av en polaris 800 som kommit över 500mil utan haveri eller förebyggande underhåll. Jag misstänker dom få är snällt körda efter led.
 
Reactions: patric70