Köpråd brp crossover

Norrbotten89

Aktiv medlem
16 maj 2024
60
12
8
36
Boden
Fördelen med brp och kylningen är att kylarna går hela vägen bak sen har de inte "slash", på polaris slutar de vid dynan eller någon dm till på 146" (nu snackar jag matryx rmk modeller) så 146an har faktisk rätt bra kylning, alla matryx har även den främre kylaren som standard.
Ja jag har läst nått om att 146" khaos slash har ganska bra kylning och jag tror spårvidden går ställa bredare på dom än på Freeride och Shredder.

Det tråkiga där är ju dock om man nu köper en rätt ny maskin så börjar ju Matrix chassiet vara till åren då är lynx Radien 2 eller Ski doo gen 5 nyare tror jag

Också ska man hålla på och tjorva med det där medlet som ska ner i tanken och eventuella stift problem

Jag är nog mest inne på en Lynx brutal re 400mm med 850 motorn då även om den är tyngre och 154 lång så tror jag den är mycket roligare i lössnön än den crossover jag har plus att den håller temperaturerna på hård led

alternativet är att köpa en renodlad lössnö maskin och hoppas att kylningen håller för hela säsongen och inte bara när det finns snö på lederna

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.296
1.117
113
Stora Blåsjön
Okey om ni rent spontant tittar på Brutal RE med 400mm bredd och 850 motorn då, vad tror ni om den modellen den kommer ju utrustad med en kylfläkt original och 38" framvagn, den är ju dock betydligt tyngre än en Shredder eller Freeride och 154 lång istället för 146.

Rent spontant borde den ha bättre kylning dock men all busfaktor försvinner kanske med den vikten på 250 kilo när de andra bara väger 210 eller nått
Vikterna är det torrvikter? för vet att min shredder re turbo r vägde 250 körklar, polarisen väger typ samma, men känns lättare. För isåfall så blir nog 250kg närmare 290kg körklart...

Norrbotten89

Aktiv medlem
16 maj 2024
60
12
8
36
Boden
Vikterna är det torrvikter? för vet att min shredder re turbo r vägde 250 körklar, polarisen väger typ samma, men känns lättare. För isåfall så blir nog 250kg närmare 290kg körklart...
Ja det står torrvikt 252 kilo men den har ju större dämpare, kylfläkten, lite längre matta, förstärkningar i boggie osv så det räntar säkert på bra på vikten då

Dom kallar den "extrem crossover" är väll därför den är 40 kilo tyngre torrvikt än de renodlade lössnö maskinerna

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.887
117
63
Skellefteå
Jag tycker att Polaris Switchback och SkiDoo Backcountry XRS är suveräna crossoverskotrar. Dom är inte riktiga steep and deep skotrar, men grymma myrsurfare. Skitbra på led, med riktigt bra fjädring och lätta.

Sneeuwscooter

Välkänd medlem
6 jan 2017
140
28
28
Nederländerna
elcomanagement.nl
Jag tycker att Polaris Switchback och SkiDoo Backcountry XRS är suveräna crossoverskotrar. Dom är inte riktiga steep and deep skotrar, men grymma myrsurfare. Skitbra på led, med riktigt bra fjädring och lätta.
Jag tycker också crossover är lite bättre för Norrbotten89, så Switchback eller Backcountry. Kanse Freeride, men det är mer en djupsnöskoter.

Norrbotten89 Du behövs ingen riktig 'mountain' skoter för leka på myren. Om du kör mycket led och is, och inte så mycket myr, fjällen, djupsnö, du kan bättre inte köpa Summit, Khaos eller Shredder (men jag vet nara ingenting om Shredder).
Liten mer blandat, led och myr; crossover: Switchback, Backcountry. Kanske Lynx Brutal (men igen, jag vet nara ingenting om nya Lynxen).
Liten mer djupsnön och myren; Freeride. (och Brutal?)
Vad är också bra led och lek skotrar, är arbete-skotrar... Lynx Ranger, Polaris Titan, Ski-Doo Tundra (?). Men det är 'klumpiga'.
Det är vad jag tycker.