Köpförslag skoter, 16 000 kr

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
köp så ny skoter du får tag i.

ramlar tex ut yamaha sx 700or ibland för runt 20 på blocket.
samma med mxz 583/670.
lynx enduro 500?
polaris xc 6/700.

enda trippelmaskinen jag skulle ha dragit på mig är yamaha.
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
OK. Ja XLT är kanske lite intressant också. Hur är det med ZRT 600 då?
alltså man ser ju att du inte har absolut ingen aning om vad du skas ha skotern till.. verkar som att du vill få brevänner på detta sätt och fråga igenom hela skotersortimentet.
det går ju inte.
du kanske borde tänka ut vad är det för märke du vill ha och vad du använder den till..

"lite ledkörning" det kan man göra med alla skotrar..
"lössnö" bäst att ha är en mountain maskin. eller helst en lynx 250 med 5 meters matta? den går d att köra på leden också..


i slutändan är det ju så att det är en smaksak vad det är för skoter man köper..
 

holmgren_

Välkänd medlem
21 nov 2006
242
0
16
Boden
alltså man ser ju att du inte har absolut ingen aning om vad du skas ha skotern till.. verkar som att du vill få brevänner på detta sätt och fråga igenom hela skotersortimentet.
det går ju inte.
du kanske borde tänka ut vad är det för märke du vill ha och vad du använder den till..
"lite ledkörning" det kan man göra med alla skotrar..
"lössnö" bäst att ha är en mountain maskin. eller helst en lynx 250 med 5 meters matta? den går d att köra på leden också..

i slutändan är det ju så att det är en smaksak vad det är för skoter man köper..
Tanken är ju som sagt en lite mer lekskoter om det går att få tag på med den budget jag har. Får gärna vara bra i lössnön, men blir nog mkt led denna vinter också. Hehe brevvänner? Nej men jag frågar ang. de modeller jag tittat och sett lite närmare på och det är inte bara ett märke.

Vet att jag inte har råd med ngn ny bergsklättrare direkt och om vi ska gå in på lite mer märken då... Lynx enduro 500 kanske jag kan få tag på, eller någon Yamaha SX 600? XC kanske en billig SRX, vi får se. Ski-doo och arctic har ju inte så många i min prisklass om man inte hittar någon ZRT, ZL, eller någon Formula... Som sagt finns en del.
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Tanken är ju som sagt en lite mer lekskoter om det går att få tag på med den budget jag har. Får gärna vara bra i lössnön, men blir nog mkt led denna vinter också. Hehe brevvänner? Nej men jag frågar ang. de modeller jag tittat och sett lite närmare på och det är inte bara ett märke.

Vet att jag inte har råd med ngn ny bergsklättrare direkt och om vi ska gå in på lite mer märken då... Lynx enduro 500 kanske jag kan få tag på, eller någon Yamaha SX 600? XC kanske en billig SRX, vi får se. Ski-doo och arctic har ju inte så många i min prisklass om man inte hittar någon ZRT, ZL, eller någon Formula... Som sagt finns en del.
okej nu låter det mycket bättre.
satsa på lynx enduro 500 det är en bra lekskoter, och med den tar du fram hyfsat i lössnö. enduron bättre än srx i lössnö, och när det gäller articcat så har jag ingen meriter om dessa märken, men vad jag läst och hört om dem så upp till modellen 90-04 så är inte dessa maskiner direkt driftsäkra.
när det gäller yamahan så är det nog att motorn kan man lita på men inte själva skotern. och den är något tyngre än lynxen.
skidoo formula 500 har haft lite probem med motorn.

så lynxen är nog jämfört med dessa bästa val enligt mig. men du borde höra vad dom andra här i forumet har att säga om dessa skotrar som du nämnt..
 

Gården

Välkänd medlem
23 nov 2006
510
0
16
Bollnäs
http://www. den där polarisen skulle jag varmt rekomendera, jag var och kollade på den. Tänkte köpa den och bygga om , skotern är i helt originalskick, den gick väldigt bra och mattan var väldigt fräsch så den skulle jag kunna rekomendera:)
 
Senast redigerad av en moderator:

holmgren_

Välkänd medlem
21 nov 2006
242
0
16
Boden
OK. Har nu lite mer pengar också ungefär 20-22k har jag. Så då ändras ju förutsättningarna lite då jag kanske har råd med en nyare maskin (97-00).
 

ricky

Välkänd medlem
9 nov 2006
218
0
16
Indy 500, skitfina skotrar. Finns ett antal billiga på blocket också.
 

SnowGhost

Aktiv medlem
20 nov 2007
56
0
1
Ume
OK. Har nu lite mer pengar också ungefär 20-22k har jag. Så då ändras ju förutsättningarna lite då jag kanske har råd med en nyare maskin (97-00).
hmm.., någon 97-00 lär du ju inte hitta nå bättre av i den prisklassen.
lika bra att lägga pengarna på en fin indy eller xlt!
 

holmgren_

Välkänd medlem
21 nov 2006
242
0
16
Boden
Den där XC:n verkar ju ok. Men inget för mig tror jag.

Tittade lite på en Yamaha SX 600 -97 idag faktiskt. Någon som har/haft en sådan? Vad kan ni säga om den? Driftsäker hållbar? m.m All info uppskattas verkligen!
 

holmgren_

Välkänd medlem
21 nov 2006
242
0
16
Boden
nå vad blev det för skoter?
Det blev en Yamaha SX 600 till slut. Har kört ungefär 30-35 mil hittills, varav de flesta milen i fjällen med gott om snö och bra leder. Är väl rätt nöjd ändå får jag säga. Efter led går den ju bra och är mycket stabil som dessa skotrar brukar vara.

I lössnö går det också att köra om man har fart. Stannar man där det är mycket snö fastnar man direkt och den gräver ned sig lätt. Det negativa är att den är lite tung och alldeles för låg. Måste höja boggien på ngt sätt.
Variatorn behöver dock fixas lite med nya vikter och rullar. Men är nöjd med tanke på priset.
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Det blev en Yamaha SX 600 till slut. Har kört ungefär 30-35 mil hittills, varav de flesta milen i fjällen med gott om snö och bra leder. Är väl rätt nöjd ändå får jag säga. Efter led går den ju bra och är mycket stabil som dessa skotrar brukar vara.

I lössnö går det också att köra om man har fart. Stannar man där det är mycket snö fastnar man direkt och den gräver ned sig lätt. Det negativa är att den är lite tung och alldeles för låg. Måste höja boggien på ngt sätt.
Variatorn behöver dock fixas lite med nya vikter och rullar. Men är nöjd med tanke på priset.
bra att du är nöjd!

så är det ju med alla kortbandare att de fastnar när man stannar i lössnö..