köpa xp tnt?

Micckeh

Ny medlem
8 sept 2008
2
0
1
Kiruna
Jag har funderat på att köpa en xp tnt, men har hört att många har haft problem med just den modellen, med mycket som gått sönder, lossnat etc.

Finns det någon som äger en eller vet något om modellen och kan berätta lite mer?
Om det är värt att köpa en sådan, eller om man ska satsa på någon annan modell, för jag har även kollat på mxz x-rs 600 sdi.
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Tror mycket är fixat på dessa modeller. Kolla att det finns 3st boggiehjul iallafall. Så kan du fråga om handtagsvärmarna är bytta, dessa krånglade har jag hört, och så vart det nog för mjuka motorkuddar så dom äter rem.
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Två barnsjukdomar som jag läste mig till i vintras var att bakre vändhjulen kunde gå sönder, men dom flesta satt helt enkelt 2 extra boggiehjul innanför. Sen var det det där med handtagsvärmarna gick sönder, men dessa saker är ju förfärligt små incidenter och i helhet så verkar xp hålla bra? Så som vanligt att det är massa skitsnack från folk som är rädda för nymodigheter eller helt enkelt hatar Ski-doo för att de lyckas om och om igen :beer: Hoppas någon XP ägare kan skriva en rad eller två om vad de tycker, för det är någon man ska lyssna på så är det väl dom.
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Och drivaxeln. Den böjer sig ganska lätt har jag hört och sett någon film på oxå. Ska se om jag hittar den.
Men det borde dom ha fixat till på 09orna.
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Int låter det så där när ett boggie hjul flyger. Man hör ju hur det rasslar när hjulet flyger. Så låter de inte om man tappar ett boggiehjul.

Slå på högtalarna och vrid upp ljudet.
 

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
Vändhjulet lossnade,med följd att mattspänningen inte blev vad man kan önska.
Därav kraftig överkuggning.
Been there,done that.
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Det är boggiehjulet som flyger, är min kompis på filmen! Han fick 3st nya drivhjul på garantin, och satt 44mm matta och drevade ner. Satan vilken rolig skoter det blev!

Tycker den höll ganska bra, han kör ganska så hårt..
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Int låter det så där när ett boggie hjul flyger. Man hör ju hur det rasslar när hjulet flyger. Så låter de inte om man tappar ett boggiehjul.

Slå på högtalarna och vrid upp ljudet.
Mattspänningen far och den kuggar över ....

Killen säger det ju själv på filmen.
 
23 okt 2008
34
0
1
Kiruna
Hittils på min Tnt -09 så har drivaxeln blivit krökt ca 10 mm och en kylare som blev kvar på fjället :p pga att jag plocka en sten, men de klarar ju i stort sett inte ngn skoter så inte tror jag att xp -09 ska vara så ömtåliga. Bara att sätta dit fotstegsförstärkare och ngn förstärkning som RSen har så får du nog en ganska stryktålig skoter :)
 

rillo

Välkänd medlem
25 okt 2005
146
0
6
aevlsbyn
jag som filmade filmen ovanför och det var ett vändhjul som flög.. det andra satt kvar men det vart skevt..
 

Grovestream

Aktiv medlem
12 feb 2009
90
0
6
Piteå
Vad tycker ni om hårdheten i dämparna på tnt 09? Jag har vridit hög och lågfartsskruvarna på bakdämparen på hårdaste och spännt bakfjädrarna på max och ändå slår den igenom vid lite hårdare körning. någon som har fått sina dämpare att funka ok eller är det att chimsa som gäller?

Sedan undrar jag hur era boggiehjul sitter, mina sitter inte lika på dom olika sidorna utan på ena skenan sitter ett av dom längre fram än på andra sidan, hur sitter dom på era?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Vad tycker ni om hårdheten i dämparna på tnt 09? Jag har vridit hög och lågfartsskruvarna på bakdämparen på hårdaste och spännt bakfjädrarna på max och ändå slår den igenom vid lite hårdare körning. någon som har fått sina dämpare att funka ok eller är det att chimsa som gäller?

Sedan undrar jag hur era boggiehjul sitter, mina sitter inte lika på dom olika sidorna utan på ena skenan sitter ett av dom längre fram än på andra sidan, hur sitter dom på era?
Boggihjulen ska sitta olika på olika ställen, för att inte båda hjulen ska gå ner mellan kammarna samtidigt och orska vibrationer och ljud i onödan...
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
har en xp 600 -08 sdi och den sitter boggiehjulen inte i linje med varandra så jag ringde och hörde med en skoterfirma och dem sa de skulle va så!
det som händer med drivaxlarna är att en stvetsning har spruckit och sen gått av..
 

Grovestream

Aktiv medlem
12 feb 2009
90
0
6
Piteå
Boggihjulen ska sitta olika på olika ställen, för att inte båda hjulen ska gå ner mellan kammarna samtidigt och orska vibrationer och ljud i onödan...
Tackar det var skönt att höra.
Hur är det då med boggiedämparna, nån som fått ordning på dom?
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
väger runt 100kg och jag har fjädern i boggien på näst mjukast och ställt om låg farten lite skruvade in max sen ut 4 knäpp! och jag kan köra fanimej 80 90 på led som e bulig och hoppig och den sviker aldrig! aldrig i botten! skit nöjd med fjädringen förrutom att fram ska jag ställa på lite till..