Köpa Polaris Widetrak

Gifting

Medlem
20 dec 2018
5
2
3
40
Leksand
Hej!

Ska kolla på en Polaris Widetrak från 2001 imorgon, är det något man ska kolla extra noga på?

Den här rullat 1400mil, har ny matta, insugsgummin, avgaspackningar och nya boggielager m.m. Prislappen är satt till 26000:-, är det rimligt?
 

Hybro

Medlem
13 feb 2017
45
16
8
Torsby
Farsk trå...

Fr o m 2007 till 2015, nya växellådan, med bl a skivboms på höger sida.

Oavsett årsmodell, måste det kollas att de splinesade hylsorna mellan växellåda och drivaxel, samt växellåda och drivaxel blivit smorda.
Splinesen slits annars ned och ny axel i växellådan kostar 8 - 10000 kr.

Sett pris på begagnad låda, före 2007, 2500 kr. Ny matta ca 8 000 kr, motor...
Boggie med balataremmar?

Sök "Polaris Widetrak 500 LX" på Maskinisten.net för mer informatio.

https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?p=3736706#p3736706

Börja på sid 30, inlägg 448, om du inte ids läsa hela tråden.
I denna tråd finns skrivet om lp-skivors periferihastighet mm, med koppling till byte av matta med högre kamhöjd och ev felvisning av hastighet mm.
Hur man fixar så att matta med 32 mm kamhöjd får plats o s v.

Inte direkt strikt skriven tråd m a o.

(Själv tror jag dock att priset är allt för högt.)
 
Last edited:
Reactions: Hestra och Gifting

Gifting

Medlem
20 dec 2018
5
2
3
40
Leksand
Tack för svaren! Var faktiskt aldrig och kollade på skotern då jag också insåg att det är fel pris. Någon som har en Widetrak att sälja får gärna höra av sig! 😀
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Måste det vara en WT?
Har inget till salu, men forumet innehållet många kloka människor som kan komma med olika tips och råd angående köp.
Baserat på hur och var maskinen ska köras.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Som Vesslan skriver finns det bra motsvarigheter ifrån andra märken med bred matta osv osv som kommer funka lika bra =)
 

Gifting

Medlem
20 dec 2018
5
2
3
40
Leksand
Nja det måste väl inte vara en WT men alternativen är väl Viking eller 5900 antar jag och de känns mer som rena arbetsmaskiner. Jag ska bara ha skotern till nöjesåkning med familjen. Vill ha en skoter som har gott om plats för packning och som orkar dra en pulka, vill också att det ska vara en skoter man törs köra utanför leden utan att vara rädd för att köra fast. Maxbudgeten ligger runt 30k. Vad har ni för andra förslag? 😀
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Lynx Ranger har väl 396cm matta om jag inte minns tokigt. 38cm bred så smidigare att handskas med.
Lynx ST600 är väl också lite mer touring bredbandare.
540 och 5900 är som du själv är inne på väldigt arbetsorienterade, bra maskiner dock.

BearCat är också en touringarbetsmaskin, men den dras med en del bekymmer. Elstarten är ett mysterium varför den ens är monterad, aldrig stött på en som fungerar som den ska. Och att dra igång iaf 550:in om det är 15minus är inget man gör för att det är roligt.
 

Kiane

Medlem
22 sept 2017
21
7
3
Jag har en vän som har en Widetrak -08 som gått under 300 mil. Han vill ha 32 000 för den, finns i Luleå.
 

Hybro

Medlem
13 feb 2017
45
16
8
Torsby
Rimligt om allt är i ordning. Be ägaren beskriva hur han smörjt hylsan jag skrev om ovan, (inte att han gjort det).Var medveten om att det är dyrt att byta utgående axel i växellådan, om det havererar p g a utebliven infettning.

Själv gav jag 45', för en 2014, dec 2016.
Hade då gått 14 mil.
 
Reactions: trixa

Gifting

Medlem
20 dec 2018
5
2
3
40
Leksand
Jag har en vän som har en Widetrak -08 som gått under 300 mil. Han vill ha 32 000 för den, finns i Luleå.
Den hade jag köpt direkt om den inte hade varit i Luleå. Bor i Leksand så det blir långt nå jävu***t att åka 😀
Har hittat en Widetrak -09 nu som har 600mil på mätaren och han ska också ha 32 000:-. Den är vätskekyld, det har inte de tidigare varit som jag har kollat på, för/nackdelar med det? Påverkar det hur lättsålda de är? Ska säga att jag antar att den är vätskekyld eftersom att det sitter isrivare på den. 😀
 
Last edited:
Reactions: Kiane

Hybro

Medlem
13 feb 2017
45
16
8
Torsby
Isrivarna är inte specifikt för kylarna, utan för mattans smörjning mot ledskenorna, vid körning på hårt underlag.

LX 500 är vätskekyld, LX 550 fläktkyld.
Förmodligen lite tystare med vätskekylning.

Kolla detta med hylsornas smörjning!
En -07, som gick åt pipan!
 

Attachments

Reactions: Gifting

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Tack för tipset men jag har varit och köpt sköter idag! Har precis kommit hem från första turen och kläderna luktar härligt av tvåtaktsavgaser 😀 Det blev en Widetrak, en 99:a som har har gått 650mil som jag fick ett bra pris på till slut.

Tack för hjälp och tips!
Kul, jag var faktiskt och köpte en precis likadan igår drygt 600 mil, årsm -99. Den var helt nyrenoverad i hela boggien, nya fjädrar och dämpare samt nya kolvar, ny vindruta. Dynan är det hål i såklart... Jag har en widetrak -90 sedan tidigare men den är sopslut...

En fundering, är det ingen kedjesträckare på denna årsmodellen? Jag laddade ner en servicemanual och har tittat på sprängskissen men hittar inget om detta.

Hybro, hur ska splineshylsan fettas rent praktiskt?
 

Hybro

Medlem
13 feb 2017
45
16
8
Torsby
Med en gammeldags fettspruta till svärdlagret längst fram på svärdet till en motorsåg.
Går att använda som den är till hylsan mellan variator och växellåda.

På undersidan sitter smörjnippeln tajt intill drivhjulet. Hylsan mellan drivhjulet och växellådan.
Har gjort mig en specialare av typ fettsprutemunstycke ovan och ett påsvetsat stålrör, som jag sen gängar fast på slangen till en vanlig fettspruta.
För att komma till nippeln, så måste munstycke och det påsvetsade tillplattade röret slipas plant på den sida som vänder mot drivhjulets utsida.
 
Reactions: trixa