Köpa Lynx Rave 670 -95?

Forsman

Välkänd medlem
9 nov 2007
422
1
16
Skellefteå
Sv: Lynx Rave 670

Att köpa eller inte köpa tänkte du?
Njaa..
Jag har tittat på Lynx Rave 670 -97, då G-chassit kom. De ligger ju i ungefär samma prisklass och ser förhållandevis bättre ut. Ska fara och titta på en i veckan förhoppningsvis.

Igenkänneliga för- och nackdelar med dem?
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Sv: Lynx Rave 670

Att köpa eller inte köpa tänkte du?
Njaa..
Jag har tittat på Lynx Rave 670 -97, då G-chassit kom. De ligger ju i ungefär samma prisklass och ser förhållandevis bättre ut. Ska fara och titta på en i veckan förhoppningsvis.

Igenkänneliga för- och nackdelar med dem?
+ maskinen och boggien.
- mattan? om det är orginal.
helheten så är det en kanon skoter.. körglädjen finns där
 

Forsman

Välkänd medlem
9 nov 2007
422
1
16
Skellefteå
Mattan är dålig alltså?
32mm matta sitter ju på från fabrik, eller tar jag fel här?
Mattan på den jag har funderat på är helt ny.
 

ersketi

Välkänd medlem
10 apr 2007
216
0
16
Bergsjö i Hälsingland
G-type= Underbar maskin. Nackdelen med g-typen är att främre länkaget i boggien är lite underdimensionerad. Brukar gå av. Kolla det. Jag ägde en Enduro (1997) för några år sedan och den var så. Märktes inte när jag provade den. Jag körde säkert en månad innan jag märkte det. Efter reparation blev det en enorm skillnad. Öhlinare "piggyback" sitter det original på (1997) Jag saknar den fortfarande;) Frugans enduro (1995) är det inte heller så mycket att säga om. Kan upplevas lite tung och osmidig att få dit man vill. Övrigt en kanonskoter:rock:
 

Gubbe

Välkänd medlem
12 dec 2007
188
0
6
Mattan är dålig alltså?
32mm matta sitter ju på från fabrik, eller tar jag fel här?
Mattan på den jag har funderat på är helt ny.
30mm, det är 320 lång på G-type också (förutom -00). Den är inte dålig alls, men kammarna kan anses ganska låga jämfört med dagens standard.
 

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
49
Umeå - Yttersjö
jag byte matta på min -95:a till en 30mm o då tar kammarna liiite i kylflänsarna i bandtunneln , om man ska tråckla dit nått värre bör man byta drivaxel lr sänka ner boggin.

Jag tycker det är en kalas skoter (-95:an dvs) bytte till compositskidor sänkte ner boggin
o bytte matta , var väldigt nöjd med den!
 

Forsman

Välkänd medlem
9 nov 2007
422
1
16
Skellefteå
Nu är det Rave-modellen vi pratar om, inte Enduro.
Raven har 30mm+ original.
Se på vilken blocketannons som helst.
 

denTTa

Medlem
7 jan 2009
44
0
1
antnäs
Nu är det Rave-modellen vi pratar om, inte Enduro.
Raven har 30mm+ original.
Se på vilken blocketannons som helst.

alla säger att dom väger som en val lr liknade, man är ju fan inte hur vek som helst. inte så spec tung tkr jag her du på plast skidor och byter burken och v.kitt går det hur bra som helst och matta om den är dåligt, rese hur lätt som helst:p tkr den är mkt roligt och bra:beer:
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
alla säger att dom väger som en val lr liknade, man är ju fan inte hur vek som helst. inte så spec tung tkr jag her du på plast skidor och byter burken och v.kitt går det hur bra som helst och matta om den är dåligt, rese hur lätt som helst:p tkr den är mkt roligt och bra:beer:
ett år gammal tråd och du svarar ( : nå plastskidor ska man ju byta till, helt klart!!
 

338federal

Medlem
29 dec 2008
24
0
1
Jag har en gammal 643 RAVE -92. Racing boggie från -97, plast skidor, 345 matta men bara 25mm kammar. Någon i tråden skrev om en slutburk. Den kanske skulle passa på min???
 

bluesboy

Aktiv medlem
19 jan 2009
86
0
6
Östersund
Går de att ha en 44mm matta på en rave 670 96???
nej.. inte om det är orginal.. då går det som mest på 30mm (man kan kanske klämma in 32mm.. men blir fan tight!)

Men om du är lite händig och kan bygga om lite så går det självklart att slänga på en 44mm matta på. Då bör du kanske förlänga till 345 också..