Köpa Lynx Rave 670 -95?

Gubbe

Välkänd medlem
12 dec 2007
188
0
6
Sv: Lynx Rave 670

Håller med ovanstående, riktigt grym maskin för sin tid. Inga svagheter direkt, men åldern kan ha satt sina spår, den på blocket verkar dock fräsch.
Orginal kamhöjd var 23mm. Det finns en matta med 30mm i samma längd som satt på G-type om man vill ha mer fäste utan att modifiera.
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Sv: Lynx Rave 670

jepp en kanonskoter. har själv oxå en sån, men har moddat den till g.type. en av de hållbaraste skotrar som finns. självklart ska man förstärka lite själv.
men innan du köper en sån skoter, kolla skicket på den.. ta komp på den, det är viktigt. både när den ä kall och varm
 

Forsman

Välkänd medlem
9 nov 2007
422
1
16
Skellefteå
Sv: Lynx Rave 670

Nu är jag ju lite av en nybörjare på det här... Så, hur tar man komp? :)

Och moutkas: Moddat den till en G-type?
Det är ju ett helt annat chassi? Hur har du då gjort riktigt?
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Sv: Lynx Rave 670

Nu är jag ju lite av en nybörjare på det här... Så, hur tar man komp? :)

Och moutkas: Moddat den till en G-type?
Det är ju ett helt annat chassi? Hur har du då gjort riktigt?
ja kompen mäter du där tändstiften sitter. så du ska ha en kompmätare med gängor, om du förstår? man kan köpa sån på typ laitis eller mekonomen.

jag moddade om boggien, bytte till racing boggie(piippola boggie), satte fram g-type buk. och sen så g-type huv. var tvungen att korta ner buken och huven. så att den passade mitt chassi..
på det sätter blev den moddad till g-type
 

Forsman

Välkänd medlem
9 nov 2007
422
1
16
Skellefteå
Sv: Lynx Rave 670

Lät som mycket jobb nedlagt på den.
Hur blev den?

Men de går generellt sett bra då?
Har sökt omkring bara i det här forumet och hittat rätt mycket encylindershistorier beträffande Rave 670?

Tack.
 

andymannen

Välkänd medlem
19 mar 2007
1.254
0
16
östersund
Sv: Lynx Rave 670

en riktigt bra skoter som funkar bra i puder snön men den är lite fram tung men de fixar du lätt med en cross huv och ett par plastskidor och en lättare slutburk(grym skillnad) brosan har en som han har gjort de där på och den vart mycke roligare att köra då.skidres NO PROBLEMS!
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Sv: Lynx Rave 670

Lät som mycket jobb nedlagt på den.
Hur blev den?

Men de går generellt sett bra då?
Har sökt omkring bara i det här forumet och hittat rätt mycket encylindershistorier beträffande Rave 670?

Tack.
den blev kanonbra. ingen oljeburk och onödig vikt på skotern, variator skyddet byttes till plast. och det är absolut ingen problem att köra i lössnö. fast har haft tanken att förlänga skotern, men får se det sen då.
har då inte haft nåt problem med motorn, tror det är för att man inte gjort servicen på maskinen så därför går kolvarna cylinderarna sönder..
 

Forsman

Välkänd medlem
9 nov 2007
422
1
16
Skellefteå
Sv: Lynx Rave 670

Är den _väldigt_ framtung så att man känner av det och besväras av det, eller fungerar den att köra som den är?
Skidor lär väl vara det som väger mest, då det är stål. Har jag fel?

Tack för alla svar!
 

Ericsson_

Medlem
5 feb 2008
36
0
1
Sv: Lynx Rave 670

Jobbigt att få tag i 320 mattor! någon som vet eller någon som har en 320*38*32 eller mer liggande??

Mkt tacksam för svar!
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
40
Boden
Sv: Lynx Rave 670

Det skulle inte gå att få dit en f7 org. matta då? 325/35/35
Har haft en 35cm bred matta på en ski-doo tidigare dock 307 lång och de var då inga problem med bredden och boggiehjul osv. blir ju bara 1.5 cm smalare på varje sida igentligen. Längden borde ju kunna gå att justera (5mm blir ju 2.5mm på sträckaren ung.) så den blir sträckt.

Dock osäker på om det kan vara olika delning på dem.

Hade jag haft en lynx med 320cm matta så hade då jag iallafall provat. beggade f7 mattor får man ju till ganska bra priser också och 35mm kammar är väl ganska lagomt.
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Sv: Lynx Rave 670

Det skulle inte gå att få dit en f7 org. matta då? 325/35/35
Har haft en 35cm bred matta på en ski-doo tidigare dock 307 lång och de var då inga problem med bredden och boggiehjul osv. blir ju bara 1.5 cm smalare på varje sida igentligen. Längden borde ju kunna gå att justera (5mm blir ju 2.5mm på sträckaren ung.) så den blir sträckt.

Dock osäker på om det kan vara olika delning på dem.

Hade jag haft en lynx med 320cm matta så hade då jag iallafall provat. beggade f7 mattor får man ju till ganska bra priser också och 35mm kammar är väl ganska lagomt.
där får du då din skoter moddad.
haha.
jag skulle inte göra så utan skulle ta och förlänga till 345.
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Sv: Lynx Rave 670

är väll fortfarande plåt chassie på 95orna, var väll 96 som dom kom med alu chassie och bättre boggien om jag inte är helt ute och cyklar?... iaf så om det är plåt chassie på den där så är den grymt tung!
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Sv: Lynx Rave 670

jag är ej säker på när dom kom med alu chassie, men på 93orna så var det iaf plåt chassie och dom är grymt tunga då :)