Köp hjälp lössnömaskin 30-40k

Willebull

Medlem
6 nov 2019
9
0
1
22
Kramfors
Har kört Lynx xtrim 550 -08helt orginal i 2 säsonger och vill nu ha en mer lössnö inriktad skoter.
Jag är 18år ca 180cm och väger 70kg.
Jag gillar mest att åka lössnö och leden använder jag bara för att komma fram till ett bra område att köra på.
Vill ha en skoter som är lättare att skråa med och en aning mer motor.
Pris vill jag hålla kring 30k-40k.
Kan skruva lite men är inget jag vill hålla på med konstant.
Brukar oftast åka med 2-3 kompisar i samma ålder så 4 takt känns som för mycket vikt?
Tycker min 144'' som jag har nu är ganska lagom längd tror en längre inte skulle bli så lekig?

Tack på förhand!
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
RMK 600cc i IQ chassiet finns kring den prislappen. 144 och 155tum.
 

Willebull

Medlem
6 nov 2019
9
0
1
22
Kramfors
Kolla på CF8 eller M8. Dom brukar få mycket beröm.
2010-11 så har dom rejält med pulver också.
Tycker både iq och m8 ser ut som äldre skotrar man sitter på men dom kanske inte beter sig likadant? Då ser ju rev mer modern ut tycker jag. Har aldrig kört nån av dessa skotrar utgår bara från bilder.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Om du håller dig till 600cc kan du köpa valfri årg och skotermärke alla 600or är i stort sett hållbar. Men väljer du en 800cc bör du köpa Arctic cat om du vill slippa skruva med motorn oavsett årg. Om du köper Polaris 800 och får tag i en 13+ är de ok motor eller en uppdaterad 12a med 13 cylindrar är de ok. Och Lynx samt skidoo har ju samma motor och då kan du köpa allt som heter e-tec de håller skapligt bättre o bättre ju nyare de blev men redan 11a-12a funkar.
 

Willebull

Medlem
6 nov 2019
9
0
1
22
Kramfors
Om du håller dig till 600cc kan du köpa valfri årg och skotermärke alla 600or är i stort sett hållbar. Men väljer du en 800cc bör du köpa Arctic cat om du vill slippa skruva med motorn oavsett årg. Om du köper Polaris 800 och får tag i en 13+ är de ok motor eller en uppdaterad 12a med 13 cylindrar är de ok. Och Lynx samt skidoo har ju samma motor och då kan du köpa allt som heter e-tec de håller skapligt bättre o bättre ju nyare de blev men redan 11a-12a funkar.
Tror en 600 skulle räcka åt mig. Känner inget behov av mycket kraft är mest ute efter ett chassie som är lättmanövrerat. Tack för infon
 

Willebull

Medlem
6 nov 2019
9
0
1
22
Kramfors
RMK 600cc i IQ chassiet finns kring den prislappen. 144 och 155tum.
Om jag har förstått rätt så finns 600 med insprutning och heter då cfi från 2007 och frammåt.Verkar finnas olika varianter på dessa någon som vet nått om dessa cfi motorer? Det känns som en sak värd att leta efter
 
Last edited:

Willebull

Medlem
6 nov 2019
9
0
1
22
Kramfors
Verkar ju vara möjligt att hitta vissa polaris med det nyare chassiet än IQ. Nån som har erfarenhet eller nått att säga om IQ och det nyare chassiet? Är det värt att spendera en liten slant mer för det nyare chassiet?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
IQn är mycket välbalanserad och lättkörd men känns lite "stor". Efterföljande ProRide-chassie känns betydligt nättare. Hittar du en Proride RMK 600 du har råd med så go for it. Gammelkissarna må vara driftsäkra men dom känns som en RMK från 1999, fast med sämre styrutslag, att köra.

Någon Summit 600 i XP-chassie bör väl också gå få loss för dom pengarna och det är rätt säkra skotrar, men som lössnöskoter går dom inte jämföra med RMKn.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Hittar du en pro-ride 600 för 40k gör du en väldigt bra affär.

Hade en IQ RMK 700, och tycker det är dag och natt mot PRO-RMK. Men kan ha varit min 700 som var dåligt inställd också.
A-C ser lite old school ut men är nog ingen jätte skillnad mot en IQ.

Skulle säg att höjer man budgeten till 45-50k så får du tag i PRO-RMK från -13 och M8 med modern körställning. Ski-Doo har en förmåga att vara jävligt dyra. Och en PRO-RMK 800 vill jag nog hävda kommer vara mer "lättkörd" än en Summit 600 i samma prisklass.

Vill du ha 144" lössnömaskin är du rätt begränsad till äldre maskiner.(?) Är väl typ Freeride som finns då? Än om t.ex. en Switchback är en potent skoter så är det ju inte en ren lössnömaskin. Samma med XF.
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Hade en RMK 800 Dragon 2009 tidigare och undantaget motorn som var värdelös (mappningar som aldrig blev bra, voltregulatorer som brann på löpande band) så tyckte jag chassiet (också IQ-chassiet) i sig var mycket fint och lättkört. Alls inte gammeldags eller dålig körställning på något sätt, absolut inte sämre än en Ski-doo REV. Så en Polaris RMK 600 med IQ-chassiet är nog en fin maskin för det du är ute efter, 600 motorn är både vass för 600-klassen och hållbar. Så klart om du får tag i en med Proride-chassiet så är det ju ännu bättre, men kan kanske bli svårt för de pengarna.
 

Willebull

Medlem
6 nov 2019
9
0
1
22
Kramfors
Tack för allt info den har varit till stor hjälp lutar just nu mot polaris 600 men allt kan ju ändras. Arctic cat har inte back på sina modeller som jag förstår och det är något jag prioriterar. Summits verkar vara lite bredare än polaris i framvagnen och jag vill ju ha en smalare framvagn.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Alla är vi förespråkare av vissa märken och du verkar ha fått flest svar från polarisåkare känns det som och det är bra maskiner. Själv har jag inte provat äldre polarisar än de med Axys-chassiet så de kan jag inte uttala mig om.

Arctic känns ju som att chassin före 2011-2012??? är lite föråldrade men de verkar ha bra motorer. Jag har inte kört någon Arctic heller men däremot har jag kört en del med en Yamaha Viper 2015 162" och den är väl samma chassie. Den var som en buss...jag är i samma storlek som dig och jag hade problem med att köra den.

Det jag däremot har testat är just Ski-doo Summit. Tror det är svårt att hitta något vingligare och mer lättbrutet än Ski-Doo...på gott och ont.
Alla summitar har 36" framvagn och freeride har bredare (38-40" kanske) så summiten är inte bredare än någon annan.
Ski-Doo XP och XM chassie är egentligen ganska lika. Det är till viss del samma delar till och med (framvagnen tex) men boggien skiljer och XM har t-motion. Dock tar ju varannan åkare bort t-motion så det är kanske inte direkt nödvändigt. Jag tar bort det till denna säsong på min 850.
Jag har för tillfället en 2013 146" Summit x 800 etec (XM-chassie) och en en 2017 850 (G4 chassie). Jag har även haft en Summit T3 154" (XM-chassie). Det man kan säga om dessa är att 146:an är busig men tar sig fram väldigt bra. Med XM-chassiet så ska du titta dit du vill köra och du kommer att hamna där...med G4 chassiet så räcker det med att du ska tänka att du ska svänga så har den redan svängt...Ski-doo är känsliga för hur föraren beter sig. Kan man hantera detta så blir de lättkörda. Kan man inte hantera det så blir det jobbigt.

Jag har även kört en del Polaris Axys och det är också lättkörda men på ett helt annat sätt så för mig funkar det inte att hoppa emellan dem för det är för stora skillnader.

Polarisen är erkänt lättare att hålla på skrå i raka förutsägbara linjer så det kan ju vara bra om man kör i sån terräng. Ski-doo klarar nog av nästan samma sak men är inte lika förutsägbar. För mig personligen så har jag stordelen av körningen i inte fullt så brant terräng så jag tycker att ski-doo är lekfullare och roligare i trång skog och på myrar mm.

Hade jag varit i din sits så hade jag försökt fått tag på en maskin med så modernt chassie som möjligt. I den prisklassen kanske det går att hitta någon med XM-chassiet. Går du upp till 50000:- så finns det definitivt.

Vad du än väljer så blir det nog OK med lite träning. Man måste lära sig sin maskin och alla maskiner är mer eller mindre lika bra...de är bara olika skulle jag påstå.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Är en polaris iq 600rr förlängd något att ha. Finns ju motorhuset editions som är byggda av firma och allt.
Inget att ha, maskinen är inte änns gjord för lössnö. Väldigt otät så det kommer in snö lite här och där man inte vill ha snö.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
A-C ser lite old school ut men är nog ingen jätte skillnad mot en IQ.
Jo, det är en jäkla skillnad. En AC -11 och tidigare är snarast att jämföra med en 1999 RMK i Gen 2 chassie i körställning.
Missförstå mig rätt, det är bra skotrar, (och av dom gamla 800orna är dom nog överlägset driftsäkrast), men känns oerhört omoderna.

Någon sa att Summitarna i XP-chassie alla har 36" framvagn. Det tror jag inte riktigt stämmer, undrar om inte det kom 2011 -13 nångång. Sen så kan jag säga att då jag haft två 154" skotrar i XP-chassie med 36" framvagn och en ProRide RMK med 38" framvagn så är Polarisen betydligt enklare att köra även om den är bredare.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Jo, det är en jäkla skillnad. En AC -11 och tidigare är snarast att jämföra med en 1999 RMK i Gen 2 chassie i körställning.
Missförstå mig rätt, det är bra skotrar, (och av dom gamla 800orna är dom nog överlägset driftsäkrast), men känns oerhört omoderna.

Någon sa att Summitarna i XP-chassie alla har 36" framvagn. Det tror jag inte riktigt stämmer, undrar om inte det kom 2011 -13 nångång. Sen så kan jag säga att då jag haft två 154" skotrar i XP-chassie med 36" framvagn och en ProRide RMK med 38" framvagn så är Polarisen betydligt enklare att köra även om den är bredare.
Ahaa...är det stor skillnad mellan xp och xm chassit alltså. Det är ju rent tekniskt inte så stor skillnad mellan dem och XM är ju i princip helt lealös... Den enda XP jag varit i kontakt med var en helt ny 2009 summit 600 och på den tiden visste jag nada om lössnökörning så jag förstod aldrig konceptet med den maskinen.

Jag googlade förresten bredden på summitar och det stämmer att från 2011 så blev de smalare. Trodde alla xp var lika men det var fel.

Utifrån trådskaparens budget så verkar ju en pro rmk vara det vettigaste valet kanske.
 

Willebull

Medlem
6 nov 2019
9
0
1
22
Kramfors
Om man har tur att hitta en rev 600 sdi med avsmalnade a armar borde den kanske vara en aning billigare än iq/pro rmk?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Kanske inte exakt vad du söker, men väl inom budget.

Den där maskinen är kul jag har provkört en och blev extremt förvånad över hur bra den gick i motorn rapp och bra med pulver upplevde jag samt kändes lätthanterlig. Den jag provkörde va nerdrevad så den toppade ur vid 120-125 knyck vid pikevarvtal men de gick övervarva den till ca135- knyck. Med den drevningen va den grönjävligt snabb upp till 100 knyck jag kunde inte köra ifrån den på halvmjukt skoterspår upp till 100kmt med min 1000cc Thundercat så jag blev retad av ägaren :)
Motorn håller bra och den går fint som snus ytterst lite vibrationer. Och ägaren skröt om hur lite soppa den drog men den drar nog lika som alla andra 600or.