köp av styrhöjare!

TylerD

Aktiv medlem
8 sept 2009
86
0
6
Dalarna
Tjena.
Jag är på jakt efter en styrhöjare till min ski-doo mxz 800x -06. Köpte skotern efter jul det är alldeles för lågt som det är nu. Men jag är osäker på vilken höjd jag ska köpa?

Jag är 186cm lång och åker väl mest puder. Men jag vill fortfarande kunna sitta ner och ligga på lite på leden. Sen vet jag inte vilken höjd det är på styrhöjaren som sitter på nu, skotern är uppe i fjällen nu så jag kan inte mäta. Men ni kanske ser på bilden vilken höjd det är?

Attachments

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
Jag kör med en doo-originalhöjare som är 16,5cm. Är 178cm lång och tycker att det är en bra medelväg. Inte hög, inte låg. Har iof en xp med högre dyna (x-rs) så den skulle kanske kunna upplevas högre om den satt på ditt chassi.
Köp en Rox med justerbar höjd så kan du ju ändra som du vill. Men med dina 186cm behöver du minst 20cm höjare för att kunna stå upp och köra med raka ben.

mxz 800

Välkänd medlem
4 dec 2007
490
0
16
Borlänge
Snygg skoter du handlat! är min före detta:)

Sitter 11,5 cm orginal på nu, jag hade en 6tum, 15cm på som jag plockade av när jag bytte in pärlan, har den kvar om du är intresserad, har även en slp slutburk och en soppadunk du kan ha där bak.

4

426H

16.5 cm är max vad som går på utan att förlänga kablar på -06:eek:rna, men om du vill kunna stå rakt behöver du 20, som malgomaj sa.

pelunba

Välkänd medlem
7 feb 2007
146
0
6
Skellefteå
när jag pillat med höjaren på min -06, har inte testat men nog tror jag de skulle gå få dit en 205 höjare utan att förlänga nått..

-03 har jag ingen aning om, men är ju inte så svårt o testa ba lossa styret o hålla upp

kvist

Medlem
17 aug 2008
46
0
1
Sandviken
Har en liten fundering som jag gärna skulle vilja ha svar på. Jag har en Ski doo Mxz x 600 H.O E-Tec och funderar på att köpa mig en Styrhöjare 20.5cm, passar den då eller måste jag förlänga kablar osv då ? och passar samma styrhöjare till 07orna med andra chassiet? är det någon skillnad ?

Tack på förhand !

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
jag vet inte helt säkert men på min korta sdi 600 så behövde jag inte korta med en 8" höjare men de var alldeles på gränsen!:clap2:

bromsslangen var jag tvungen att ta bort nå plaststripes och dra rätt duktigt i men de gick:nuts: hehe men kan va som sagt lite annourlunda med e-tecen..

kvist

Medlem
17 aug 2008
46
0
1
Sandviken
för vissa säger att det går och vissa säger att det inte går så man blir ju förvirrad, om någon annan här med en etec -09 har styrhöjare får ni gärna slänga in en bild. Är själv 184cm lång och det blir rätt jobbigt att ha orginalhöjaren på när man står upp. ge mig lite tipps och länka gärna nån sida där man kan få tag i BRP Styrhöjare osv.

4

426H

På min 06:a (renegade x) fick jag precis på en 16.5cm höjare efter att lagt om bromsslangen på andra sidan oljetanken. På min 09:a (renegade x) fick jag på 20,5. Men det funkar inte att dra bromsslangen inuti höjaren som det sitter original.
Är man osäker är det ju väldigt enkelt att kolla innan man köper ny höjare. Eller så köper man en justerbar rox 6-9 tum. :)

kvist

Medlem
17 aug 2008
46
0
1
Sandviken
okej okej, men då tror jag det blir en 8" , då var det alltså bara att lossa lite på bromsslangen så funkar det. hur tycker du att styrhöjaren fungerar då ?

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
okej okej, men då tror jag det blir en 8" , då var det alltså bara att lossa lite på bromsslangen så funkar det. hur tycker du att styrhöjaren fungerar då ?
men alltså 8" = 20.32cm men du kunde väl inte använda en 20.5 cm hög höjare?:mmph:

kvist

Medlem
17 aug 2008
46
0
1
Sandviken
tror du missförstod det där lite jag hade inte sett att han skrivit att 20.5 cm inte passade. 20.5cm och 8" är ju samma storlek :p