köp av skoter? vilken ska jag välja

enduro583

Välkänd medlem
14 nov 2008
238
0
16
gällivare
Hej jag är sugen att köpa en ny skoter nu till våren så kan man börja mixtra med den under sommaren.jag har funderat på alla möjliga märken och modeller men kommer inte fram till någon slut val. jag har funderat på lynx rave 800 och lynx 700 men gillar inte rotax pågrund av meckandet, sedan har jag funderat på f7 lite nyare. Det är ungerfär dom jag har haft i huvudet. jag kör inte mkt efter leden bara när jag ska köra till pudret men samtidigt vill jag ha en kört för då från man kämpa sig för att ta sig fram, visst det är ju roligt me långa men vill ha en kort så man kan hoppa och leka på andra sätt än man kan med en lång. Jag har kört alla många långa skotrar och hybrider så jag vet att jag vill ha en kort, men inte vilken kort för den ska ju ändå gå i snö. Har hört att f7 ska gå bra isnö men har inte haft chansen att konstatera det själv. skriv vad ni tycker och tänker så kan vi se vad jag kommer fram till.

och jag har andvänt sökfunktionen.

mvh enduro583
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Du vill ha en kort skoter som ska gå bra i snön. Har jag rätt?
Du vill inte ha en hybrid. Har jag rätt?
Och du har kollat på nyare f7: or. Därför har du en budget närmare 60k. Har jag rätt?

Det första blir svårt då alla korta skotrar går lika bra (dåligt) i snön enligt min erfarenhet. En hybrid skulle jag faktiskt satsa på. En crossfire t ex påminner oerhört mycket om f7:an körbarhetsmässigt samtidigt som den är oerhört duglig i snön.
 

seanbanan

Välkänd medlem
8 nov 2008
538
0
16
Haparanda
Rotax serie 3, 800an håller ju inte alls verkar det som.

Men kanske en enduro 600/700?
X-trim? En RE kanske? beror ju på vad du har för budget. :)
 

Marcs

Välkänd medlem
23 dec 2006
1.344
0
36
33
Enduro 700 är en fin maskin, har själv haft en. Ångrar att jag bytte bort den! :(

Jag fick byta kolvar 1 gång, men det var bara för att den gick varm. Aldrig ett fel efter det.. Bästa skotern jag haft! :)
 

enduro583

Välkänd medlem
14 nov 2008
238
0
16
gällivare
ja min budget ligger kring 50 men vill helst ha en skoter för mindre för då kan jag lägga det på delar.
jag vet att crossfire går fint men det känns ändå som att jag inte vill ha den för att jag vill ha en kort för den är en annan känsla att köra korta.
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
F7 är bra maskiner, bra fjädring och snygga ;) går bra i snö för att vara kort . Rolig och lätt att hoppa med.