Köp av Ny Yamaha Nytro 153"

Landstrom1975

Ny medlem
20 okt 2013
4
0
1
Ok bra att få höra lite åsikter. Hörde att remslitaget försvann vid neddrevning två kuggar så prövar. Valde tre då jag vill kuna smyga lite i skogs och kika över jaktmarker och kan då ligga och krypköra utan bekymmer nu
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
32
Umeå
Kan säga direkt att en Nytro med rätt justerade variatorer där du VARMKÖR REMMEN(!) inte käkar nå remmar alls! Finns många diskussioner om detta, och även väldigt många turboåkare som kört hundratals mil utan att byta, min ska ha gått alla sina 200 mil med remmen som suttit på sedan ny! och den hade 240 kitt från ÅF och blev sedan uppgraderad till 270hk. (supertipp variatorvikter och shockwave helix)
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Hoppas jag får fråga en grej.. hur kan du veta det? Med 1/4 gas så kan det knappast vara några 270hk som överförs genom remmen...
"har jag hört" kanske twister borde tillagt.

Skämt åsido.
Men jag är impad av hållbarheten hos en rem i T-Nytron. Jag har över 120mil nu på den redan begagnade remmen som satt i min när jag köpte den i vintras. Jag är dock lite allergisk just nu och har ingen aning om min drevning, primärvariator konfiguration eller inställningen på shockwaven i sekundären. Så jag kan ju som inte bidra till diskussionen så mkt förutom att säga att den funkar, väldigt bra.

Och jag har kört fullgas, och stekte inga ägg på primären för de. tror jag.
 

Nytro180

Medlem
1 nov 2013
38
0
6
Östersund
Nytro x-ride, torrvikt:runt 255 kg, körklar: 284 kg (står på tunneln), Starta när det är kallt är inga problem, insprutningen gör sitt jobb där. remmar behöver du aldrig tänka på. däremot är det lätt att "bränna"remmen på Yamaha, då du ha sånt jävla vridmoment. det som händer då är att, om du kör fast men fortsätter gasa, fast mattan sitter fast,så blir det en midja på remmen(skotern går hackigt på lågvarv) nackdelar? finns inga, förutom att den väger lite mer än andra märken men det är absolut inget du känner av när du kör, men kör du fast kommer du märka den "extra" vikten fram! slö är dom absolut inte, nerdrevning 2 kugg ska du säga till återförsäljaren att du ska! kanonskoter enligt mig :) men väger du 70kg och är 1.70 så är tyvärr inte nytron någon maskin för dig ;) jag kan rekommendera: nerdrevning och 190hk turbo sen har du en jävla maskin :)
 

Andersxboy

Välkänd medlem
27 jan 2012
262
0
16
Vindeln
Finns nog ingen skoter rör upp "känslor" som nytron, eller yamaha för den delen. Men säg att rmk, summit eller m800 är dålig då blir det livat. Gillar man nytro, så kör man nytro. Gillar man Brp/pol/arctic så kör man dom. Själv kör jag Tnytro för att jag gillar karaktären i motorn och att den funkar hyfsat på led och i djupsnö, åsså är jag ingen "extrem" åkare som kör i 2meter puder i fjälls varje helg.
 

mr-norberg

Välkänd medlem
29 nov 2011
438
0
16
Kolla med NTC om deras edition med smalare framvagn eller montera skinz concept à-armar direkt.
Byggde om en x-ride 2012 förra året med extreme matta skinz concept a-armar ,runningboards, relocator för bättre körställning och ner drevet 2 kugg.vill man åka skotern utan krångel så är nytron kanon :). .
Fungerade super bra och grymt mer nöjd med den än m800 an jag åkte på tidigare.