Köp av Ny Yamaha Nytro 153"

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Hej, För och Nackdelar med den?
Hur mycket ligger Torrvikt, respektive Fulltankad och klar?

Hur startar dem i Sträng kyla?

Original bör dem väll inte ta Rem?

Fyll på med mer information både för o nackdelar,

Kör förtillfället en Summit 600 E-tec -12 116hk, men funderar om Nytron blir för tung och slö.. med 140hk
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Efter 278 inlägg så bör du kunna navigera forumet som Edvin säger och hitta dig en hel del för och nackdelar ang skotern. ;-)

Mitt första tips är att INTE köpa en ny.
Jättedyra och tappar väldigt mkt i värde.
Finns många omodddade och väldigt många med turbo och annat godis ute till väldigt bra priser.
 

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Håller helt med!
Dom kommer att tappa ännu mer nu när samma motor sitter i ett bättre chassie.
Beror ju på vad man tycker är bra och dåligt, bättre chassi men på vilka punkter? Vikt? Hållbarhet? Beror på vad men prioriterar.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Jag gillar Nytro kanske mest för motorn men jag skulle ha svårt att hitta anledning till att köpa en ny, som dom andra skriver finns det jättemånga fina beggade maskiner med mycket lull lull på och modellen har rätt många år på nacken utan större förändringar.
Nu när Viper kommit ut tror jag att Nytron kommer försvinna ur sortimentet kanske till nästa år och då kommer den nog droppa ytterligare på beggat marknaden.
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Okej, Joo finns många trådar om nytro, men inte just en 2014,
En begagnad är inte aktuellt, inga frågor om det
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Du är ju ganska aktiv på märkes***eri tråden, hur skulle de se ut om du bytte till en Yamaha?

Torrvikt vet jag inte, men det lär inte skilja mycket mellan de lite äldre och de nyare.

JAG skulle inte köpt en ny, utan snarare köpt en tokmoddad med nått år på nacken. då det verkar krävas mycket ombyggnationer för att få en lössnömaskin, det snackas ju om byte av framvagnar, flytta styre, turbomontering, boggiebyte osv för att få en bättre maskin. Och JAG köper då hellre en turboyamma med ett par år på nacken än en NA av övriga märken. (om vi pratar om driftsäkerhet)
 

Landstrom1975

Ny medlem
20 okt 2013
4
0
1
Hej på er. Jag har då köpt en Nytro mtx 2014 just pga vill ha en pålitlig maskin som håller. Har drevat ned den tre kuggar och monterat mcxpress 190 hk kittet. Tänker ha den till fjälls med familj såsom pimpling och allmänt åkande i fjällen. Men även hemma kunna fara ut med någon kamrat med summit 600. Vet att den inte är den lättaste maskinen men det bryr jag mig inte om. Sen att den tappar värde helt klart men så är livet tyvärr. Sen tycker jag det känns bättre med en ny pga av många expert mekaniker skruvat pillat på maskiner så man vet inte vad de vart med om.
 
Last edited:

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Jepp som sagt, en begagnad är inte av Intresse, Slutdiskuterat om det,

Resonerar ungefär samma som dig Landstrom1975, är också leds på alla Raketforskar som skruvat i skotern innan


Och angående Märkes***eritråden så då ändrar jag bara signatur och börjar Berätta till Alla om hur Bra Yammo är och driver alla till Vansinne , ;-)
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Och angående Märkes***eritråden så då ändrar jag bara signatur och börjar Berätta till Alla om hur Bra Yammo är och driver alla till Vansinne , ;-)


:fish:
 

bunken

Välkänd medlem
27 jan 2011
1.129
1
38
Moliden Ö-vik
Skulle nog hellre köpt en viper å monterat en 57mm powerclaw matta. Utan att provkört vipern kan jag garantera att det är en bättre skoter trots 12" kortare matta.
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Och angående Märkes***eritråden så då ändrar jag bara signatur och börjar Berätta till Alla om hur Bra Yammo är och driver alla till Vansinne , ;-)


:fish:
Lite ironi i mitt inlägg, hoppas jag du förstår

Njae Vipern är jag skeptisk till, när det är första året dem kommer, och vill ha lång skoterr,
Tack ändå :)
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
och vill ha lång skoterr
Vipern finns i 141"

Varför är du inställd på en Yamaha Nytro 153" ?
Tror du att du kommer att turbokonvertera den i framtiden?
Vill du ha längden för att flytkraften måste överkomma tyngden hos maskinen?

Fint att veta så man kan resonera för och nackdelarna som just du kommer att uppleva.

Har du haft problem med summiten innan?
Ifall du inte har de, eller/och inte kommer turbokonvertera yamahan, så finns de ingen fördel alls att byta så som jag ser det.
 

RobbanSWE

Välkänd medlem
14 jun 2009
563
9
18
Umeå
Hej på er. Jag har då köpt en Nytro mtx 2014 just pga vill ha en pålitlig maskin som håller. Har drevat ned den tre kuggar och monterat mcxpress 190 hk kittet. Tänker ha den till fjälls med familj såsom pimpling och allmänt åkande i fjällen. Men även hemma kunna fara ut med någon kamrat med summit 600. Vet att den inte är den lättaste maskinen men det bryr jag mig inte om. Sen att den tappar värde helt klart men så är livet tyvärr. Sen tycker jag det känns bättre med en ny pga av många expert mekaniker skruvat pillat på maskiner så man vet inte vad de vart med om.
Men den starka motorn så finns det ingen mening att dreva ner bara större risk att gå på varvstoppen.
Skottar mycket bättre med original drivning och justerade variatorer..
Bara ett tips :)
 

RobbanSWE

Välkänd medlem
14 jun 2009
563
9
18
Umeå
Om du ska köpa en ny och inte en begad med turbo så satsa på vipern .
Jag kommer att satsa på en viper och montera turbo men det får bli nästa år.
Nytro motorn är oslagbar med turbo :)
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Vipern finns i 141"

Varför är du inställd på en Yamaha Nytro 153" ?
Tror du att du kommer att turbokonvertera den i framtiden?
Vill du ha längden för att flytkraften måste överkomma tyngden hos maskinen?

Fint att veta så man kan resonera för och nackdelarna som just du kommer att uppleva.

Har du haft problem med summiten innan?
Ifall du inte har de, eller/och inte kommer turbokonvertera yamahan, så finns de ingen fördel alls att byta så som jag ser det.
Njae 153" verkar som lämplig längd, Och nu när bara Summit 600 finns i 154" så tycker jag det blir lite klent, (Nästan) med 116hk,

Min Summit har strulat lite mycket nu på sista tiden, Motorlampor som blinkat och Bränsleproblem och slocknar och har sig, står just nu på Verkstad och felsöks, men hittar inget, och med en så pass dyr timpenning så vill jag ha något som håller maskinellt

Ja isåfall blir Turbo, till Nästa år, inte samma år som jag köper skoter, enda jag är rädd är att den ska börja ta rem efter rem,