Kärvande arm till oljepumpen...

Erskeperske

Välkänd medlem
9 jan 2012
598
2
18
Färila
Hej!

Oljepumpsarmen på skotern (600 sdi) vill kärva lite, har läst mig fram att man kan sätta en fjäder mellan armen å chassiet på nå vis, men vad för slags fjäder? Och hur ska man fästa den?
Eller fins det nån annan sätt för å få bukt med problemet? =)

Tack på förhand

/Erske

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.614
10
38
34
Lugnvik
Fjäder är väl den enkla lösningen, hur och vad du använder för fjäder spelar ingen roll så länge den drar tillbaka armen och inte är allt för kraftig. Sett en lösning där dom borrat hål i chassi bakom primär och stuckit in en lång bult riktad mot armen på oljepumpen och sedan borrat ett hål längst ut på bulten som fjädern fästs i. Hoppas du förstår :)

Alternativet är ju att byta ut pumpen mot en annan men jag skulle gå på fjäder.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
På min gamla lynx 600sdi -05 så satt det monterat en lång 10-13 cm fjäder.

Ena änden i ett minimalt hål i plåten bakom variatorerna och andra i armen. Blev ju lite tyngre att gasa men mest frun som klagade

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Såg någon på dootalk som fräste om oljepumparna och bytte lager för att de inte skulle kärva.
Enklare att montera fjäder. Jag hittade en lång som jag satte precis som videgren i ett pyttelitet hål i plåten.
Behövs inte mycket extra styrka för att dra tillbaka den

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
På min gammla 600 ho räckte det att spruta lite olja på på armen/fjädern så gick den tillbaks. Testade även en extra fjäder men blev så tung gasad då