Käkar tändstift!

knibbe

Medlem
29 jan 2007
44
0
1
umeå
Min Lynx enduro 583(600) misständer vid 8-9000 vartal. bytte tändstift och då blev det bättre, men nu går den dåligt igen!



får den för mycket olja så dom sotar igen?

eller är den tändmodulen som krånglar?
 

hoblin_revo

Aktiv medlem
5 dec 2005
70
0
6
offerdal
den skall gå mindre fett efter 10 timmar, men handlarna brukar slå i olja i bensinen första tanken. så när du kört ur några tankar kommer skotern gå bättre och sluta äta stifft. om inte oljepumpen är felinställd vilket varit ett vanligt återkommande fel hos just lynx.

mina maskiner har då gått bättre på ngk stiften.

mvh D
 

an_oger

Välkänd medlem
17 jan 2007
188
0
6
Men ja, tråden är bara 4 år gammal!

Vilket absolut inte spelar någon roll då det var en relevant fråga som i förlängningen går att återknytta till orginal frågan.

Så var tacksam att han återanvänder topic än att skappa en ny likadan.
 

Skotta_Snö

Välkänd medlem
27 feb 2007
142
0
6
Umeå
Här om dagen var jag på en tripp med skotern och den gick väldigt bra och var pigg och lättstartad.. men efter kanske 40 min körning i ganska hög hastighet utan paus (på led i skogen) började den gå dåligt.. ville inte varva upp och lät som den misstände, gick inte snabbare än 70kmh på en sjö.
Så vi provade byta tändstift och då gick den perfekt igen.

Nu har det bara hänt en gång, men jag har barta kört en lång tur med den.
Så i förebyggande syfte undrar jag om någon har några tips.

Om det skulle hända igen...
Kan jag ha fel tändstift? dåliga inställningar?
något som är värt att kolla upp?

Vmax 500 XT -98, med NGK BR9EYA stift.
 

turbomatti

Välkänd medlem
17 apr 2006
152
0
6
Pajala
du kan ju kanske ha med dig reserv stift så att du tar dig hem igen om det skulle hända igen! ......stift kan ju gå ibland!
 

Skotta_Snö

Välkänd medlem
27 feb 2007
142
0
6
Umeå
jo jag har med reserv..

men det hände igen här om dagen.. hade kört 1,7mil på en å och legat på rätt bra hela tiden, så den lär väl vart ganska varm.
Hur som helst saktade jag ned ett tag och skulle sedan dra på och då ville den bara dö av när jag tryckte fullt.. ligga på halvgas gick bra, men jag fick ingen vidare reaktion när jag tryckte till på gasen.. lät som att den misstände också.
Jag körde lite saktare på jämn gas kanske 200 meter och provade sen dra på igen, och då fungerade den normalt.

Exakt samma fenomen som i mitt förra inlägg förrutom att det "släppte" denna gången.. några nya ideér?

Jag glömde nämna att första gången det hände såg jag att det ena tändstiftet var ganska blött och det andra inte.
 
Last edited:

Skotta_Snö

Välkänd medlem
27 feb 2007
142
0
6
Umeå
färgen ser bra ut.. det enda är att det ena kan va lite blött när detta fenomen skett, om jag skruvar om och kikar.. råkade dock ut för ett tändstift med för litet elektrodavstånd, vet dock inte om det skett under körning eller var så från början.

Hur som helst snackade jag med en på Arnes Fritid och han trodde inte mitt problem hade något med tändningen att göra.. han trodde variatorn gick trögt på tillbakavägen ibland när motorn blivit riktigt varm. Det ska tydligen kunna arta sig på viset jag beskrivit.. dvs går helt plötsligt dåligt en stund, låter som den misständer men går till sig ganska fort om man låter den ta det lite lugnt och tar om gasen några gånger.

vet dock inte hur bra den diagnosen var.. några andra åsikter?
är det något jag kan kolla upp själv?
vad ska jag kika på?
några trådtips angående detta här på forumet?

lär va sekundären om det nu är så, primären är nyrenoverad.
 

J.Nilsson

Välkänd medlem
9 mar 2007
144
0
6
boden
förvärmningen ser jag INGEN som helst anledning, att ha på under några som helst omständigheter när graderna är under -10 .....

det gör bara att du får ånglås i förgasarna när du stannat och slagit av skotern, med igenslagna stift som följd.

hur många skotrar fryser egentligen throttlarna på?.. inte många, och på våran renegade 800 var problemet EXAKT likadant... den gick bra, men mitt i allt när den stått avstängd eller på tomgång så börja den gå på 1 burk.

direkt efter att vi slog av förvärmningen så slutade problemet att förekomma!.

kan tilläggas att det funkade utmärkt när det vara ca -10 , -15 grader ute, men under -10 är det bara onödigt anser iaf jag, men är man jätter orolig att den ska frysa i förgasarna, så är det juh bara att köra med den på... men då käkar den stift och går kasst ochså.
 

Panther_440

Ny medlem
21 nov 2006
4
0
1
Mora
kör på champion ...jag hadde ngk å den bara käka stiften sen bytte jag till champion och den käkar int nå längre då!!!
 

boggen77

Välkänd medlem
29 sept 2007
526
0
16
Mora
en kompis har en likadan 600 -03 och den käkar tändstift som fan. Han fick de fixat på verkstad men kommer ej ihåg felet..